Mindre vinterpäls på lösdrift än på stall??

mik

Trådstartare
Har lite fundringar kring mitt halvblodsto (10år)som är dräktigt och går på lösdrift.

Nu går hon på lösdrift med fri tillgång på grovfoder och halm + kraftfoder 2 ggr/dag. Borstas ca 5 ggr/vecka. Rids inte. Hon har satt ganska mkt päls men inget hysteriskt, är blank och fin.

Förra vintern var hon i full tävlingskondis. Stod på stall med halm. Kraftfoder/grovfoder 3ggr/dag. Reds 6 dagar/vecka. Svettas jättemkt vid arbete. Badade ca 2 ggr/ vecka och vanlig borstning/ryckt. Satte helt sjukt med päls på hela kroppen, benen såg ut som om hon var ett kallblod. Klippte henne 3 ggr men var ändå ett pälsmonster. Var blank i pälsen.

Frågan är varför, det borde väl vara tvärt om, eller?
Vad kan det bero på tror ni? Har mina egna teorier, men vill gärna höra era.

Sv: Mindre vinterpäls på lösdrift än på stall??

Min fundering är att hästen får mer ljus när den går på lösdrift och att den därför inte sätter lika mycket päls.

Sv: Mindre vinterpäls på lösdrift än på stall??

Jag läste någonstans att de sätter tätare kortare päls när de går ute mer. Verkar som att den korta täta pälsen skyddar bättre.
Men jag har ingen aning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 175
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 078
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 172
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 942
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka