Mindre värd vid omvärmning

En sadel kan inte värmas om hur många gånger som helst, så för mig minskar värdet en smula om den är omvärmd. Dessutom ser jag det som en potentiell försvagning.

Å andra sidan: om det behövs för att jag ska kunna använda den måste jag ju värma om den. Annars är den helt värdelös för mig.

En sadel kan inte värmas om hur många gånger som helst, så för mig minskar värdet en smula om den är omvärmd. Dessutom ser jag det som en potentiell försvagning.

Å andra sidan: om det behövs för att jag ska kunna använda den måste jag ju värma om den. Annars är den helt värdelös för mig.
Det gäller en helt ny sadel som har fel bomvidd. Om de värmer om den i butik så får jag den imorgon annars får jag vänta tills nästa vecka.
Dock så står det att de kan värmas om.hur mkt som helst.

Det gäller en helt ny sadel som har fel bomvidd. Om de värmer om den i butik så får jag den imorgon annars får jag vänta tills nästa vecka.

Jag känner inget material som kan värmas och formas om obegränsat utan att det förändras. Vad skulle detta var för fantastiskt material?

Hade personligen varit rädd att andra parametrar inte funkar när man ändrat bomvidden, bomformen påverkas ju också och främst ligger sadeln annorlunda på hästen när de kommer ner eller upp i framkant (beroende på vad man vill justera).

Blir en sadel mindre värd om den blivit omvärmd eller hur ser ni det?

För mig minskar värdet absolut. Även om jag bara värmer om en gång och sen förväntar mig kunna a sadeln i den bomvidden, så blir formen mindre hållbar när den har blivit omvärmd och ännu mer om jag måste värma om igen. Det är för mig helt logiskt att det inte blir lika hållfast som ursprungsformen även om säljare alltid kommer att säga något annat. Så jag skulle undvika att köpa en sadel som inte passar från början utan omvärmning, sen är det klart att det är en fördel att kunna göra det om det behövs senare, men som sagt, inte om jag kan hitta en annan sadel (beroende på prislappen så klart).

För mig minskar värdet absolut. Även om jag bara värmer om en gång och sen förväntar mig kunna a sadeln i den bomvidden, så blir formen mindre hållbar när den har blivit omvärmd och ännu mer om jag måste värma om igen. Det är för mig helt logiskt att det inte blir lika hållfast som ursprungsformen även om säljare alltid kommer att säga något annat. Så jag skulle undvika att köpa en sadel som inte passar från början utan omvärmning, sen är det klart att det är en fördel att kunna göra det om det behövs senare, men som sagt, inte om jag kan hitta en annan sadel (beroende på prislappen så klart).
Jag beställde en ny i rätt stl istället och får vänta ett par dagar.

Jag beställde en ny i rätt stl istället och får vänta ett par dagar.
Jag hade också beställt en ny i ditt läge.

Skulle själv inte bry mig så mycket om jag skulle köpa en sadel som var ändrad för hållbarhetens skull. Men dom jag har sett av Prestige-sadlar som har blivit ändrade har dock dragit ihop sig efter ett tag. En som tex ändrades tillbaka till ursprungsbredden (började som normal, ändrades till smal för att sen ändras till normal igen) hade smalnat av efter ett knappt år och fick breddas igen för att vara normal. Inte så kul eller billigt i längden. Vet inte om det bara är Prestige som har det problemet eller om det är samma med alla bommar man ändrar på det sättet.

Sadlar med justerbar bomvidd har ett värde i att de är just - justerbara.
På en såpass ny sadel som du beskriver skulle jag inte oroa mig att den blivit söndertänjd. Och även då - har det gjorts inom garantiföreskrifterna så ska reklamation ta sådan skada.

Ta bara Passier, som har förstklassigt sprengerstål i sina sadlar och tål att justeras rejält. Med tanke på att de sadelmodellerna funnits i över 30-40 år så är det otroligt sällan man hör om folk vars järn gått av i sadeln.

Men absolut, går hästen omkull så håller inget järn. Sadlar av sämre kvalitet har också skörare material.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken...
2
Svar
22
· Visningar
787
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Sadlar och bomvidd, Hur vanligt är det att en bom ändrar vidd? Vill en omvärmd bom återgå till ursprungsvidden, om den varit vidare...
Svar
0
· Visningar
433
Senast: Plantan
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
717
Senast: fio
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
0
· Visningar
151
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka