BuenoBull
Trådstartare
Häromdan skulle vi lastträna valacken på 5 år. Han är ju då inte så van vid lastning trots att de sa att han var jätteduktig vid lastning när * köpte hästen. Ägaren är inte så jättehästvan och han brukar vara i stallet med sin faster, ***, som är mer van vid hästar. När vi var i stallet sa *** att vi ska inte sträva efter att få in hästen i släpet utan att han ska bara vänja sig och vid de framsteg han gör ska han få beröm. Det tyckte både * och jag lät vettigt, så vi började. Han tvekade och proteserade vilket jag förstod att han skulle göra då han inte blivit lastad på några månader. * stog i transporten och lockade med mat medans *** stog utanför och manade på liksom. Han gjorde framsteg och fick mycket beröm men så fort han gick bakåt nästan skrek *** NEJ!! Ju mer hästen backade ur desto mer upprörd blev ***. Till slut gick h*n och hämtade longeringslinan för att "lyfta" in han och då förklarade jag att jag tyckte inte det var nån bra idé eftersom han inte är van och så, så då kanske det bara blir ännu värre. Jag sa också att det inte kommer att funka och att hästen kommer att slänga sig bakåt. *** svarade med att: Ja, men nu när vi ändå är här ute (är inte ute vid stallet så mycket nu vid betet) ska vi få in han så har vi nåt att berätta för *****! Då skulle dom alltså imponera på nån annan med att säga att hästen var jätteduktig vid lastning när de i själva verket lyfte in han! Ville de imponera med att de är så duktiga på hästhantering så de kan få in vilken häst somhelst i transpotr uuuutan problem då eller? Iaf så när han märkte att han hade linan bakom sig så kastade han sig ur transporten och höll på att springa på både mig och ägaren till hästen - då kom hon på att det kanske inte var en så bra idé... De gav dock inte upp utan provade en annan teknik som hon lärt sig av någon. Det funka väl till slut men det var INTE med hästens egen vilja, så mycket kan jag säga... Vi fällde upp och han fick stå inne och äta lite av de goda "belöningsmorötterna" tills han skulle ut igen. Det gick bra att lasta ur och han tog en STOOOR lättnadssuck när allt var över. Vad tycker ni om den här lastträningen?