Mindre lyckad lastträning...

BuenoBull

Trådstartare
Häromdan skulle vi lastträna valacken på 5 år. Han är ju då inte så van vid lastning trots att de sa att han var jätteduktig vid lastning när * köpte hästen. Ägaren är inte så jättehästvan och han brukar vara i stallet med sin faster, ***, som är mer van vid hästar. När vi var i stallet sa *** att vi ska inte sträva efter att få in hästen i släpet utan att han ska bara vänja sig och vid de framsteg han gör ska han få beröm. Det tyckte både * och jag lät vettigt, så vi började. Han tvekade och proteserade vilket jag förstod att han skulle göra då han inte blivit lastad på några månader. * stog i transporten och lockade med mat medans *** stog utanför och manade på liksom. Han gjorde framsteg och fick mycket beröm men så fort han gick bakåt nästan skrek *** NEJ!! :eek: Ju mer hästen backade ur desto mer upprörd blev ***. Till slut gick h*n och hämtade longeringslinan för att "lyfta" in han och då förklarade jag att jag tyckte inte det var nån bra idé eftersom han inte är van och så, så då kanske det bara blir ännu värre. Jag sa också att det inte kommer att funka och att hästen kommer att slänga sig bakåt. *** svarade med att: Ja, men nu när vi ändå är här ute (är inte ute vid stallet så mycket nu vid betet) ska vi få in han så har vi nåt att berätta för *****! Då skulle dom alltså imponera på nån annan med att säga att hästen var jätteduktig vid lastning när de i själva verket lyfte in han! Ville de imponera med att de är så duktiga på hästhantering så de kan få in vilken häst somhelst i transpotr uuuutan problem då eller? Iaf så när han märkte att han hade linan bakom sig så kastade han sig ur transporten och höll på att springa på både mig och ägaren till hästen - då kom hon på att det kanske inte var en så bra idé... De gav dock inte upp utan provade en annan teknik som hon lärt sig av någon. Det funka väl till slut men det var INTE med hästens egen vilja, så mycket kan jag säga... Vi fällde upp och han fick stå inne och äta lite av de goda "belöningsmorötterna" tills han skulle ut igen. Det gick bra att lasta ur och han tog en STOOOR lättnadssuck när allt var över. Vad tycker ni om den här lastträningen? :crazy:

Sv: Mindre lyckad lastträning...

Jag vet inte vad du har för förhållande till hästen eller ägaren, men jag hade inte erbjudit min hjälp att lasta under sådana förhållanden.

Mjoo.. det håller jag nog faktiskt med om... :crazy:

Trissa: Nej, okej tyckte jag från början men när hon hämtade linan så förklarade jag för henne vad jag tyckte men hon ville ju inte bry sig. Jag ville inte heller tjafsa emot för jag har precis varit osams med henne. (Det är min pojkväns mamma) När ägaren till hästen (min pojkväns kusin) inte sa emot så fick vi väl prova hennes metod då men jag förstog ju att det inte skulle funka. Det är ju inte min häst så om ägaren inte kan ta reda på mer fakta om hur man lastar en häst och vill ha en svårlastad häst i framtiden så fine. Okej med mig. (Har inspirerats av andra Bukefalister att ägaren besätmmer hur hans/hennes häst ska bli skött så nu fick det väl bli som det blev). Dock var det ju lite dumt då kanske när det fanns risk för att själv bli skadad. Hm! :crazy:

Ja, det är inte alltid så himla lätt att dra sig ur när man är mitt uppe i det. Och inte vill man ju heller vara ovän med folk i stallet = dåligt klimat. Framförallt inte pojkvännens mamma.... ;) Ibland är det svårt att dra gränser, men för sig själv (både mentalt och fysiskt) är det viktigt att göra det.

Ja, håller med. Men den här gången var det lite jobbigt som du sa. :crazy:

Jag förstår inte på vilket vis de tänkte lyfta in hästen. Om de tänkte använda longerlinan som lastsele för att få in hästen så anser inte jag att det är fel. Jag tycker att hästen skall in så fort som möjligt - om den inte är panikslagen utan bara lite smårädd - men på ett lugnt och bestämt sätt. Fast det låter lite som om de du lastade med inte var helt på det klara med vad de sysslade med och då kan det ju givetvis lätt göra saken värre än bättre.

Värst är väl när flera lastar och man inte är överens om hur det skall gå till ...eller ens OM att det skall komma att fungera. Hästen känner oro och tvekan från människor runt om givetis. En god idé är att bestämma vem det är som är ansvarig och som talar om för de andra vad de skall göra. Lättast är det givetvis att låta hästägaren vara ansvarig. Att prata igenom hur man skall göra i förväg är inte helt fel heller.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Är ni säkra på att det inte är ni som är ovana at lasta och inte hästen?

Jag vet inte, alla har ju olika teorier om vad som är rätt och fel. Jag tycker då inte att det är rätt att lyfta in en ovan och icke lasttränad häst i transport när målet är att få den van att lastas. Hästen ifråga är 5 år och enda gången han blivit lastad hos oss är när han skulle hem til oss från sin förra ägare. Tillbaka till lastträningen:

Dessutom var det ju inte ägaren själv som bestämde hur allt skulle gå tillväga och jag var ju inte med på vad de skulle göra så det kanske blev värre för den sakens skull. Men hade hon sagt från början att hon skulle tvinga in hästen i transporten kanske jag inte alls tänkt följa med till stallet den dagen. Förstår du hur jag tänker?? Jag blir så irriterad på att människorna blir arga på hästen för saker som hästen gör när det är människan själv som har fått hästen att göra på detta vis. Målet var ju att få hästen att känna sig självsäker i lastsituationen och det tror inte jag personligen att man får genom att "lyfta" in den.

Lilja_89 skrev:
Jag vet inte, alla har ju olika teorier om vad som är rätt och fel. Jag tycker då inte att det är rätt att lyfta in en ovan och icke lasttränad häst i transport när målet är att få den van att lastas. Hästen ifråga är 5 år och enda gången han blivit lastad hos oss är när han skulle hem til oss från sin förra ägare. Tillbaka till lastträningen:

Dessutom var det ju inte ägaren själv som bestämde hur allt skulle gå tillväga och jag var ju inte med på vad de skulle göra så det kanske blev värre för den sakens skull. Men hade hon sagt från början att hon skulle tvinga in hästen i transporten kanske jag inte alls tänkt följa med till stallet den dagen. Förstår du hur jag tänker?? Jag blir så irriterad på att människorna blir arga på hästen för saker som hästen gör när det är människan själv som har fått hästen att göra på detta vis. Målet var ju att få hästen att känna sig självsäker i lastsituationen och det tror inte jag personligen att man får genom att "lyfta" in den.

Givetvis är det som du säger, alltså inte vettigt att man låter ilskan ta över. Att ta till metoder för att man blivit arg är alltid förödande när det gäller att inge hästar förtroende för det som de måste göra. Fast det går att ta in en häst i transporten med lastsele på ett lugnt och behagligt sätt, som gör att hästen blir en häst som är trygg att lasta. Att ägna timmar åt att stå och lukta på rampen anser inte jag vara lastträning.

Hälsning Maja

Stopek skrev:
Givetvis är det som du säger, alltså inte vettigt att man låter ilskan ta över. Att ta till metoder för att man blivit arg är alltid förödande när det gäller att inge hästar förtroende för det som de måste göra. Fast det går att ta in en häst i transporten med lastsele på ett lugnt och behagligt sätt, som gör att hästen blir en häst som är trygg att lasta. Att ägna timmar åt att stå och lukta på rampen anser inte jag vara lastträning.

Hälsning Maja

Jag tycker precis så som du skriver: är hästen ängslig och ovan ska man inte bli arg på den vid träningen för det blir ju bara värre. Men inte tycker jag heller att hästen ska stå och lukta på rampen timme ut och in för inte går den väl på en transport med helt fri vilja?! :p Jag menar, hade den fått valt hade den ju inte gått på alls så därför måste man ju mana på lite! ;)

undrar vad en lastsele är för nåt?

Lastsele är en lång lina som går runt, bakom hästen (i knähöjd) som har ett rep över korset så att linan inte ramlar ner till marken. (ser ut som en baksele fast med längre linor framåt) Jag har själv testat att använda tolkselen (i brist på annat) bakvänd. Funkade!
Se länken nedan.
http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/products/3122.jpg

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 973
Hästhantering Har en häst som lastar sig själv - i sin egen, invanda transport. Nu skulle hästen åka i min transport, och det var ett icke sa nicke...
2
Svar
21
· Visningar
2 549
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 440

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat