Jag är inte helt insatt i hur det är när barn ska betala skadestånd, men åtminstone vuxna som inte betalar inom utsatt tid får betala ränta.
Som
@Sedna skriver är det väldigt viktigt att förstå skillnaden mellan ett straff och ett skadestånd.
Om skadestånd inte dömdes ut, skulle det ju i praktiken betyda att den skadelidande är den som drabbas hårdast i situationen (oftast oförskyllt).
Såhär: bränner grannens tonåring ner min bostad är det enligt min mening orimligt att det är JAG som ska stå för att huset byggs upp igen.
Angående barn och skadestånd, som jag som sagt inte är expert på, så har föräldrar ett visst tillsynsansvar (sk principalansvar) som avtar med åldern. Om en 7-åring repar en bil med en spik, kan man rimligen tänka sig att föräldern borde haft större koll på ungen än om barnet var 17.
Barn och föräldrar kan också dömas till solidariskt skadestånd pga detta (dvs båda blir skyldiga att betala).
I praktiken är det väl rätt vanligt att föräldrarna — om de kan — hjälper till med att betala sina barns skadestånd för att barnens framtid ska se ens lite ljusare ut.