Mina små tvillingar!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Gemini2000
  • Startdatum Startdatum
G

Gemini2000

Efter mycket nogranna kontroller och ultraljud där inget "konstigt" upptäcktes, Lyckades ändå dessa små underverk titta ut!

Allt gick bra. Fölningen tog 20 min och alla mår mycket bra enligt Vet. :bump::bump: Hingsten är dock lite större och knuffar gärna bort lillasyster, så hon matas även lite för hand för att vi ska vara säkra på att hon får i sig tillräckligt med näring.

Här är bilder på underverken!:rofl:

Båda:

http://sarahoney2000.bilddagboken.se/p/show.html?id=463737990&directlink=1

Hingsten:

http://sarahoney2000.bilddagboken.se/p/show.html?id=463737954&directlink=1

Stoet:

http://sarahoney2000.bilddagboken.se/p/show.html?id=463737866&directlink=1

Stoet är så snäll mot dom båda. Hon är verkligen världens bästa mamma! så stolt över henne!:love:

Sv: Mina små tvillingar!!

Men gulle...:love:

Du hade ingen aning om att det skulle komma två alltså? När insåg du?

Lycka till med de små liven!

Vilken underbar liten familj!

Härligt att läsa att det gått bra! När föddes de?

Hade ingen aning! Blev lite paff när det var två i boxen.. Såg på Kameran att fölning var på g, men de var redan ute när jag kom....:D Men stoet var stort som ett hus i slutet.. Så man började ju undra.. hon har ju haft föl innan och då såg hon inte ut sån.. :crazy: De är nu 8 dagar.. Nyfödda på bilden med de båda och ca 8 timmar på de andra bilderna...:)

GRATTIS!
Kul att allt gick bra och att både sto och föl mår bra.Jag har själv upplevt en tvillingfödsel där båda överlevde och blev friska och sunda hästar. Det är iofs länge sedan nu (1986) som mitt fjordsto fölade och fick två små stoföl. Den minsta av dem vägde 12 kg när hon föddes och den stora ungefär det dubbla, men som fullvuxna blev de exakt lika höga. Visserligen små för att vara fjordhästar, 128 cm, men båda fick så småningom fullstora avkommor.
Lycka till med underverken!
:banana:

Grattis!

Vad skönt att det gick bra trots att det var tvillingar! Man missade alltså det på UL? Vad är det för ras och vilken stam är det på de små?

Tack för alla gulliga lyckönskningar! De misstänkte det på första ultraljudet... Kollades därför en extra gång.. Då var det ingenting! Men den ena hade väl gömt sig bakom den andra...:crazy:

Mamman är Irish Draught och Pappa är Ludvigs Champion. Alltså halvblod..:laugh:

Fattar fortfarande ingenting.. :rofl: Pratade med hingstägaren idag, och han försökte verkligen betona för mig hur OVANLIGT detta är... Så han skulle komma och titta i dagarna.. Först då gick det nog upp för mig att det verkligen var det...:o ovanligt alltså...;) haha

Fast det är verkligen nu jag har börjat slappna av lite.. Innan var jag ju lite orolig för Lillflickan.. Hon var ju så liten.. Men efter ytterligare check av veterinerinären där hon sa att de mådde bra började jag äntligen njuta av de små liven!:banana:

Men åh! Vilken chock med två, men kul att det gick så bra:)

Jättegrattis till att båda har klarat sig så bra! Det är somsagt väldigt ovanligt att det går så bra och de ser fina ut båda två. Duktiga stoet!

Jag glömmer aldrig det första tvillingarna jag såg på riktigt, de stod då på Hbg djursjukhus pga moderns framfall efter förlossningen. Den ena var som brukligt lite mindre av dem också, men efter ett tag blev den smart och var riktigt snabb med att dia på andra sidan när den andre var framme.

Sätt gärna in fler bilder när de växer:laugh:

Grattis till dina fina föl! Så härligt att höra en riktig solskenshistoria där allt gått bra trots så dåliga odds! Hoppas att du fortsätter uppdatera med bilder allteftersom dom växer:).

GRATTIS!!!
Vilken grej! Vad ska dom heta? Hocus och Pocus? :D

Bara en sån där nyfiken fråga... Får du betala typ dubbla levande-fölavgifter till hingstägaren nu eller vad det heter.. hur blir det nu? :o *dum fråga*

Superfina fölisar i alla fall!! :bump:

Roligt att se tvillingar och va bra att det gick så bra ändå!:)
Vad hade du helst velat ha, sto eller hingst - ja nu fick du både och!:D
Undrar oxå om det blir dubbel levande föl avgift?:confused:
Mer bilder!:D

Men oj, säg inte så där!

Min är gigantiskt och även hon är kollad att det inte ska vara tvillingar men eftersom hon är så stor (176 cm hög och drar 165 cm täcken) och djup så har veterinärerna lite problem med att nå in faktiskt.

Hon har ju gått längre än förra året då hon var sjuk och jag misstänker att fölet växte lite dåligt. Men i år är hon i bättre kondition och mer musklad men ändå är magen gigantisk och liksom två på undersidan. Shit, nu blev jag lite orolig faktiskt!!!

Grattis till jättefina fölisar föresten ;)

Grattis! Så fina de är!
Så himla roligt att allt gick bra, det är ju inte helt vanligt. Ser fram emot uppdateringar :)
/U

Grattis!:bump:

Himla kul och höra en solskenshistoria när det gäller tvillingar, det är inte ofta...

Lägg gärna ut mer bilder!

Liknande trådar

Utrustning Jag kommer då kanske att få hem en till häst och tänkte på hur man ska göra lite med utrustning. (jag är väldigt nogrann) Min häst som...
Svar
2
· Visningar
843
Senast: Eme_liie
·
Övr. Djur kan ni kolla på domhär bliderna och säga om min guppy ska ha yngen...
Svar
6
· Visningar
2 432
Senast: Lovehorse
·
P
Avel Hej! Jag har en häst som är efter hingsten Cordial och morfar är Luron. Jag undrar bara om det är någon som vet något om dessa hingstar...
Svar
2
· Visningar
979
Senast: PolCord
·
Katthälsa Dags för stackars Batman att sluta sina dagar:cry: Det började med att jag och min syster tog hem en stallkatt från där vi har våran...
Svar
12
· Visningar
1 342
Senast: M-Meduza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka