Mina seminarieanteckningar - spanjoren

P

PAC

Det var en person som under tråd Ny skrev att den var ny, och jag skrev att det var jag också, men att jag varit på Jerez spanjorens seminarie i oktober 2005, där han visade om hur han utbildade hästarna osv i högre skolorna

Min anteckningsbok hade sedan gått på promenad i lägenheten, men nu har den kommit tillrätta

Så jag gjorde ett hjälpligt försök att överföra de 4 timmarnas demonstration på ett flertal hästar mitt framför ögonen på mig, medan jag satt och följde med och antecknade om det jag hörde och såg. En del frågor ställdes av andra, och jag är den som skaffade åldersinformationen om hästarna, ställde de frågorna.

När man läser och försöker förstå mina korta anteckningar, saknar man ju de bilder och allt som jag har i mitt huvud från detta, och kan sätta anteckningarna ihop med, relatera till att så såg den och den ut, så gjorde de då och då.
Där det står om galoppirutten är ett sådant ställe - för de red dessa olika delarna för oss, och visade först hur de tog ut hästen i en kvartspiruett och fångade upp den med en gång, och red ut på spåret igen, och sedan utvecklade med halvpiruetten när den klarade kvartspiruetten, osv.
Jag ritar mycket snyggare för hand också, än med datorn!, det var inte lätt att få datorn att rita så som jag ritade det hela för hand.

Ta det för vad det är - anteckningar gjorda av mig som var där och såg

Vad han inte visade var det av grundskolan för hästen och ryttaren, men den har jag (i mitt tycke) funnit motsvara iallafall upp till den nivån jag fick lära mig på svensk ridskola i mina unga år - upp till 3-4, så allt som har med skolorna runt om i manegen/spår, balansträningar, skänkelvinkingar, bakdelsvändingar, framdelsvändningar, ställningar, skrittanden, travanden, galoppanden, övergångar, ombyten och annat sådant fullkomligt normalt kan jag redan

Jag slängde ihop en pdf iallafall, och med lite annat efter seminarieanteckningarna som jag samlat ihop, mest för min egen skull, när jag nu har en helt ny karriär som funktionsnedsatt :-)

Ja, här är Anns högre skola för dummies, och Anns grundskola för dummies då :D :o (jag heter Ann) - om någon har nytta av det :-)
http://web.telia.com/~u31324409/hogreskolan.pdf

Sv: Mina seminarieanteckningar - spanjoren

:confused: inte? Har du Acrobat Reader läsaren installerad på din dator? pdf läsare alltså

Sv: Mina seminarieanteckningar - spanjoren

det står i början längst upp på första sidan vad han heter, får inte skriva det här ju :-)

Louise Nathorst var det iallafall som de skickade in på en av de vita hästarna han visade på, att göra själva numret på den i showen i Stockholm. Man kan fråga henne vad hon tyckte om hans hästar och hur de var att rida och utbildningsmässigt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 906
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 671
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama