Mina hästar har blivit en börda

Ja tyvärr har mina hästar blivit en börda. De går på lösdrift jag har dom hemma och de får mat tillsyn flera gånger varje dag hovslagare regelbundet och veterinär en gång om året så de har det helt ok
Men jag orkar egentligen inte med de tunga sysslorna som mockning och stängsling
Och få någon att hjälpa till med det är inte lätt

Problemet är att ingen av hästarna är ridbara eller jo en av dom kanske men de är så jättetighta att det är svårt att hantera dom en och en

Att därför sälja känns helt omöjligt och att få hjälp och avlastning lika omöjligt det plus att jag har blivit en sådan extrem enstöring att jag vill verkligen inte ha folk som kommer hit jag får ångest vid bara tanken

Jag vet heller inte hur länge till jag kommer att orka jobba så rent krasst borde jag börja spara ordentligt till pensionen jag vet inte ens hur länge jag orkar bo i hus

Skänka bort dom men vem vill ha stora oridbara varmblod två 16 år och en 19 år och hur många skräckhistorier har det inte förekommit när man skänkt bort hästar
Och jag har verkligen inget kontaktnät och misstänker att jag inte fixar att rådda med svar på en skänkesannons och allt vad det innebär
Jag sliter för att hålla ihop det mentalt delvis tror jag pga jobbet kanske är jag utbränd kanske deprimerad

Så då återstår ett alternativ men nu börjar jag gråta för jag vet inte hur jag ska kunna göra det
Och jag skäms för att ens tänka på det men jag trodde inte jag skulle vara så här sliten både kroppsligt och mentalt innan jag fyllt femtio
Jag känner mig verkligen så värdelös och jag har ingen att prata

Ja tyvärr har mina hästar blivit en börda. De går på lösdrift jag har dom hemma och de får mat tillsyn flera gånger varje dag hovslagare regelbundet och veterinär en gång om året så de har det helt ok
Men jag orkar egentligen inte med de tunga sysslorna som mockning och stängsling
Och få någon att hjälpa till med det är inte lätt

Problemet är att ingen av hästarna är ridbara eller jo en av dom kanske men de är så jättetighta att det är svårt att hantera dom en och en

Att därför sälja känns helt omöjligt och att få hjälp och avlastning lika omöjligt det plus att jag har blivit en sådan extrem enstöring att jag vill verkligen inte ha folk som kommer hit jag får ångest vid bara tanken

Jag vet heller inte hur länge till jag kommer att orka jobba så rent krasst borde jag börja spara ordentligt till pensionen jag vet inte ens hur länge jag orkar bo i hus

Skänka bort dom men vem vill ha stora oridbara varmblod två 16 år och en 19 år och hur många skräckhistorier har det inte förekommit när man skänkt bort hästar
Och jag har verkligen inget kontaktnät och misstänker att jag inte fixar att rådda med svar på en skänkesannons och allt vad det innebär
Jag sliter för att hålla ihop det mentalt delvis tror jag pga jobbet kanske är jag utbränd kanske deprimerad

Så då återstår ett alternativ men nu börjar jag gråta för jag vet inte hur jag ska kunna göra det
Och jag skäms för att ens tänka på det men jag trodde inte jag skulle vara så här sliten både kroppsligt och mentalt innan jag fyllt femtio
Jag känner mig verkligen så värdelös och jag har ingen att prata
Dags för en läkartid kanske? Eller företagshälsovården?
Som steg ett, det låter som att du inte mår så bra.

Utan att ha minsta råd att ge, så ÄR det ett modigt och stort första steg att du inser och erkänner din situation. Det är kanske ett av de svåraste stegen och det har du redan tagit. Och jag tycker du är väldigt modig. Definitivt inte värdelös! :heart

Du kommer nog att få många kloka svar och råd här! Jag tänker att du redan är på väg mot ett lättat liv.

Dags för en läkartid kanske? Eller företagshälsovården?
Som steg ett, det låter som att du inte mår så bra.
Jag har så svårt att be om hjälp även från vården och jag är ju inte sjuk jag är bortskämd med möjligheten att ens ha hästar
Och det är ju som sagt en lyx för många att ens kunna bo som jag gör
Företagshälsovården vet jag inte arbetssituationen kommer inte att förändras och blir jag sjukskriven blir inget bättre varken ekonomiskt eller psykiskt då kommer jag bara känna mig ännu mer värdelös tror jag

Senast ändrad:
Företagshälsovården kan fixa samtalskontakt för dig, du behöver inte bli sjukskriven men det kan vara värt att få prata med en utomstående om din situation. Bara att få bolla det här med hästarna kan lätta ditt sinne och dina känslor/samvete om det. Man behöver alltså inte prata om arbetsrelaterade saker med företagshälsovårdens psykolog/samtalskontakt, det kan vara helt av privatlivskaraktär. Har kollegor som gått hos dem för att bearbeta skilsmässa exempelvis, och jag fick psykologträffar när min man blev akut sjuk och jag fick stressreaktion av det.

Jättebra att du funderar på det här innan det blir för sent och för stort!

Jag tänker att du kan alltid prova lägga ut ärlig annons om fodervärd och skötare. Det kan hända att någon svarar som du känner dig bekväm med. Det är inget farligt med att fråga, kolla vilka dörrar som eventuellt kan öppnas. Det kanske finns någon som verkligen längtar efter att bara få mocka och pyssla om?

Att prata med en terapeut betyder inte att du blir sjukskriven. Men det kan hjälpa dig att ha någon att bolla tankarna med, få verktyg till att handskas med situationen.

Det är inte farligt att be om hjälp ❤️.

Företagshälsovården kan fixa samtalskontakt för dig, du behöver inte bli sjukskriven men det kan vara värt att få prata med en utomstående om din situation. Bara att få bolla det här med hästarna kan lätta ditt sinne och dina känslor/samvete om det. Man behöver alltså inte prata om arbetsrelaterade saker med företagshälsovårdens psykolog/samtalskontakt, det kan vara helt av privatlivskaraktär. Har kollegor som gått hos dem för att bearbeta skilsmässa exempelvis, och jag fick psykologträffar när min man blev akut sjuk och jag fick stressreaktion av det.

Jättebra att du funderar på det här innan det blir för sent och för stort!
Men får min chef reda på om jag söker företagshälsovård

Men får min chef reda på om jag söker företagshälsovård

Du borde kunna gå direkt via HR. Och på mina arbetsplatser har man inte ens behövt uppge varför man vill komma i kontakt med dem, men det har varit stora arbetsplatser.

ATT du vill komma i kontakt med dem/har kontakt med dem kan dock komma till din chefs kännedom antagligen.

Jag tänker att du kan alltid prova lägga ut ärlig annons om fodervärd och skötare. Det kan hända att någon svarar som du känner dig bekväm med. Det är inget farligt med att fråga, kolla vilka dörrar som eventuellt kan öppnas. Det kanske finns någon som verkligen längtar efter att bara få mocka och pyssla om?

Att prata med en terapeut betyder inte att du blir sjukskriven. Men det kan hjälpa dig att ha någon att bolla tankarna med, få verktyg till att handskas med situationen.

Det är inte farligt att be om hjälp ❤️.
Mockningen jag främst behöver hjälp med är när ligghallen ska tömmas
Och jag vill inte ha folk som kommer hem till mig jag vill inte ha fodervärd eller skötare det skrev jag ju
Då är ansvaret fortfarande mitt och jag får inte vara ifred hemma

Du borde kunna gå direkt via HR. Och på mina arbetsplatser har man inte ens behövt uppge varför man vill komma i kontakt med dem, men det har varit stora arbetsplatser.

ATT du vill komma i kontakt med dem/har kontakt med dem kan dock komma till din chefs kännedom antagligen.
Nej då blir det ingenting av med det

Alltså jag gillar faktiskt mitt jobb och de flesta av mina arbetskamrater
Jag är dessutom duktig på det även om jag får höra att jag bryr mig för mycket och reagerar för starkt
Det är arbetssituationen som är orimlig vilket flera av mina kollegor håller med om men jag har nog jättesmå möjligheter att hitta ett nytt jobb och jag vill känna mig delaktig i samhället

Senast ändrad:
Det beror nog på vilket avtal. Vi har tre ”fria” besök hos företagshälsovården utan att ledningen informeras. Men vill man ha fler besök så får ledningen kännedom.

Angående hästarna så har de haft ett bra liv tillsammans. Det kanske är dags att ta bort dem. Hellre för tidigt än för sent.
Tack :heart
Men hur ska jag rent praktiskt lyckas med att göra det
Lantbrukstjänst är duktiga men det är en chaufför och jag klarar nog inte att hålla i dom samt att den ena är halvvild ja jag vet det är jag som inte tränat honom så den kommer ingen i närheten av utan kraftig sedering speciellt inte om det står en lastbil på gårdsplan

Tack :heart
Men hur ska jag rent praktiskt lyckas med att göra det
Lantbrukstjänst är duktiga men det är en chaufför och jag klarar nog inte att hålla i dom samt att den ena är halvvild ja jag vet det är jag som inte tränat honom så den kommer ingen i närheten av utan kraftig sedering speciellt inte om det står en lastbil på gårdsplan
Om dom går att vacc så är det ju bara o ringa ut vetten för sedering, eller ev närmaste jägare

Mockningen jag främst behöver hjälp med är när ligghallen ska tömmas
Och jag vill inte ha folk som kommer hem till mig jag vill inte ha fodervärd eller skötare det skrev jag ju
Då är ansvaret fortfarande mitt och jag får inte vara ifred hemma

Fodervärd kan vara på bortaplan. Men eftersom du är ensam och det känns tungt, så kanske det är läge att ta lite obehag i utbyte för att få hjälp med det tunga?

Men jag håller också med om att det inte är fel att ta bort. Död häst lider inte. Hellre för tidigt än för sent.

Fri tillgång vintertid kan också hjälpa, så gjorde jag när jag var ensam på gården ett tag.

Om dom går att vacc så är det ju bara o ringa ut vetten för sedering, eller ev närmaste jägare
Jag har läst en del om veterinärer som vägrar ta bort friska djur och det måste ju tima med lugnande och resten
Han bränner lugnande som en elefant
Och är livrädd för att bli utskälld för detta då kanske jag bryter ihop

Någon jägare som kan åta sig en sådan här sak känner jag inte

Fodervärd kan vara på bortaplan. Men eftersom du är ensam och det känns tungt, så kanske det är läge att ta lite obehag i utbyte för att få hjälp med det tunga?

Men jag håller också med om att det inte är fel att ta bort. Död häst lider inte. Hellre för tidigt än för sent.

Fri tillgång vintertid kan också hjälpa, så gjorde jag när jag var ensam på gården ett tag.
Jag vet att fodervärd kan vara på bortaplan men det är fortfarande mitt ansvar då
Och fri tillgång ja visst
Men det är inte det dagliga som är problemet utan det stora som stängsling ligghall få hem foder för att inte tala om när det har varit foderbrist det faktum att vildsvinen går in i hagarna och förstör betet
Samtidigt som jag absolut vill ha hästarna hemma om jag överhuvudtaget ska ha hästar
Ligghallen behöver mockas för hand såvida man inte har en liten bobcat vilket kostar en hel del
Det har jag nog inte råd med om jag ska behålla hästarna så det blir lite moment 22
Bygga ny ligghall tja den jag har fungerar jättebra utom när det ska mockas
Stängsla ja det är faktiskt inte min mark så anlita någon och betala en rejäl slant på mark som inte är min när jag kanske inte orkar bo kvar alls om tio år

Jag har läst en del om veterinärer som vägrar ta bort friska djur och det måste ju tima med lugnande och resten
Han bränner lugnande som en elefant
Och är livrädd för att bli utskälld för detta då kanske jag bryter ihop

Någon jägare som kan åta sig en sådan här sak känner jag inte

Du kanske kan börja med att prata med veterinär och se vad dom säger? Det är inte alla som vägrar friska hästar, medans en del inte gör avlivningar alls.

Angående sederna på distans, jägare osv så kanske det är lika bra att fråga länsstyrelsen vad dom tycker att du ska göra och om dom har några kontakter?

Du kanske kan börja med att prata med veterinär och se vad dom säger? Det är inte alla som vägrar friska hästar, medans en del inte gör avlivningar alls.

Angående sederna på distans, jägare osv så kanske det är lika bra att fråga länsstyrelsen vad dom tycker att du ska göra och om dom har några kontakter?
Ja absolut men att ringa klarar jag nog inte då börjar ja storgråta maila känns jättekonstigt
Så svårt för jag tycker det känns fel det jag vill göra

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 862
Senast: Rosett
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 372
Senast: Raderad medlem 142658
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 231
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 221
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka