Mina hästar är tjocka

T

Tiggertjejen

Vi fick inte hösilaget från samma vall att räcka till alla våra hästar vilket resulterat i hösilage utan analys, att skicka in analys nu känns onödigt då det tar lång tid att samla på sig höet och sen så lär väl detta höet också ta slut.

2åringen är kanske inte lika markant tjock utan har sin hängbuk kvar efter halmätandet men det försvinner väl snart.

5åringen däremot som vi trodde skulle tappa massor nu i omställningen från galopphäst till ridhäst blev tjock istället. Han får ju dessutom mindre foder nu och visserligen mindre motion.

Finns det något att göra förutom att köpa in eget hösilage och få analys om 6veckor och sen efter ett tag släppa på bete? Känns som bortslängda pengar då det knappast hinner stoppa i sig mycket av hösilaget innan det är betetsläpp. Hittar inget analyserat hösilage tyvärr.

Någon som har ett förslag?

Sv: Mina hästar är tjocka

Blir lite förvånad över ditt inlägg. I enstunden är det inte lönt att göra analys för hästarna snart ska på bete. I andra så vad ska du göra för att hästarna är för tjocka. Så jag undrar om det är lönt att göra något alls för om de snart ska på bete så hinner du knappast se någon skillnad på en ändrad foderstat.

Jag tror fortfarande inte på att din 2 åring är bukig pga för mycket halmätande. 2 åringen växer massor och de blir lite buckliga i kroppen ofta. Inget att bry sig om - en 2 åring SKA inte se trimmad och färdig ut i kroppen. sen att undra över värdena på höet är ju en annan sak, men är hästarna runda och du inte vill analsyera så är det väl bara att dra ner på höet isåfall.

Tiggertjejen skrev:
2åringen är kanske inte lika markant tjock utan har sin hängbuk kvar efter halmätandet men det försvinner väl snart.

5åringen däremot som vi trodde skulle tappa massor nu i omställningen från galopphäst till ridhäst blev tjock istället. Han får ju dessutom mindre foder nu och visserligen mindre motion.

Någon som har ett förslag?

Hej!

Jag tycker inte att du skall göra något nämnvärt med 2åringen, förutom att se över om han behöver mer kraftfoder med protein i. Han växer ju och 2-3 åringar ser oftast inte riktigt kloka ut. Ingenting ser liksom ut att sitta där det ska men det är viktigt att de får äta mycket grovfoder och har protein så att de kan växa och få allt på rätt plats.

5 åring verkar ha klarat omställningen från galoppör till ridhäst bra. Det är nog så att han helt enkelt passar på att lägga på sig lite hull när han nu inte behöver springa för livet och förlora 20-30 kg/löp längre ;). Ingen konstigt alls. Var glad att han inte är ett staket och öka motionen i stället.

Lycka till!

Först ska jag hitta ett hö som går att köpa in så det räcker tills det är betesdags, sen tar det ca 6 veckor att samla in höet. Då är vi nästan inne i maj månad när jag har analysen. Då tycker jag att det är lite onödigt då hästarna kan äta det analyserade höet i ett par veckor.

Klart att jag vill analysera men som sagt analys kommer jag isåfall åt tidigast slutet på april/början på maj

Ska jag låta 2 åringen äta upp all rena halmen och mocka ut boxen varje dag? Känns som det är viktigare att han får i sig sitt hö eller?

Han motioneras 6 dagar i veckan, vill inte öka det i längd eller lägga till en dag. Blir för mycket för honom då.

5åringen motioneras 6 dagar i veckan, 2 åringen lite då och då men inget direkt krävande.
Han går i hagen hela dagarna och leker med sina kompisar.

Tiggertjejen skrev:
Klart att jag vill analysera men som sagt analys kommer jag isåfall åt tidigast slutet på april/början på maj

Ska jag låta 2 åringen äta upp all rena halmen och mocka ut boxen varje dag? Känns som det är viktigare att han får i sig sitt hö eller?

svar: vill han äta halm fastän han har hö, så ja - låt honom. de jämnar ut protein halten genom att äta halm, det är sånt de känner på sig själva, dvs reglerar instinktivt.

du mockar väl boxen varje dag i vilket fall - förstår inte frågan?

Självklart mockar jag boxen varje dag. Men jag kan tycka att han äter för mycket halm då han äter upp allt rent i princip (halmar rikligt, men han är grisig) och efter det äter han så mycket hö han hinner innan utsläpp dvs inte så mycket hö. Då man räknat foderstat efter analysen blir det ganska svårt eftersom han inte äter tillräkligt med hö utan petar i sig halm istället. Problemet jag hade var hur jag skulle få det att gå jämt ut sen var inte valet så svårt med den hängbuken han har.

Nu är det ju ett annat problem jag har.

Men du har ju inte analys nu? :confused:

dessutom är analys en RIKT LINJE. om hästen väljer mellan hö och halm då den har tillgång till bägge, så lita på instinkten.

glöm BORT att du tycker han ser bukig ut - det är en 2 ÅRING!! Relax! de SKA se oproportionerliga ut under den tiden, de växer MASSOR. just därför - viktigt att han får välja och reglera själv det hans växande kropp säjer till honom att han behöver.
han har väl dessutom haft lite problem med mage och sånt tidigare? ännu viktigare att han tillåts lyssna på sin kropp i fråga om vilket strå han vill stoppa i sig.

Har inte analys längre men hade ju tills hösilaget tog slut.

Med andra ord så kan jag slänga in hö, halm och krafftfoder i boxen och lita på hans instinkt?
Om han nu enligt tabellen inte får i sig vad den säger att han behöver så ska jag bara strunta i det?

Ja problem med magen har han (men inget den senaste tiden) och sen matvägrar han om inte fodret passar och blir gallig av visst foder.

Nej inte kraftfoder. men stråfoder.

mååååånga är de unghästar som har fri tillgång på stråfoder, hö och halm, för att själva kunna reglera sitt behov av intag.

ja - du kan inte stirra dig blind på tabellen. hästen är en individ, de är vana att äta på egen hand utan hjälp - inte sondmatad. Om hästen var 2 år och mager och matvägrade hade du skäl att oroa dig.

Visst han hade ju fri tillgång på stråfoder men valde under hela vintern och innan dess till och från att äta jättemycket halm och bara lite hö? Är det bra under så lång tid?

Om han mår bra i övrigt, är pigg, inte avmagrad, och en tendens till bukmage är allt, så ja - då mår han uppenbarligen helt ok och är en frisk och växande 2 åring.

En liten fråga du kanske kan svara på.

Båda hästarna äter havre vilket inte fungerar jämte det nya höet energimässigt. Skulle tro att det är den som gör de så hemskt pigga. Ska jag ta bort större delen av havren och inte ersätta det eller ska jag ersätta det med något annat?
Nu har jag ju inte analys men kanske finns det något man kan göra?

Fullblodet har dessutom havre i sin musli.
Har inte velat mixtra för mycket med fodersorter på honom då omställningen inte skule bli så stor. Har ju minskat mängden självklart.

Senast ändrad av en moderator:

Det är ju svårt att säga utan analys, men är hästarna runda och pigga så kan du säkerligen ta bort havren.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har läst runt överallt på internet att är de bukiga har de protienbrist. Jaha, okej, min arab är bukig och har alltid varit det i...
Svar
3
· Visningar
1 983
Senast: mily
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 971
Senast: Mustang
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 677
Senast: smultronfot
·
Foder & Strö Jag gör en ny tråd för det är flera frågor jag vill/behöver ha svar på. Jag har en kraftigare modell av haflinger som inte är riden...
Svar
17
· Visningar
2 994
Senast: lakrits
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama