Mina bilder på en sida med Copyright?

S

shampiz

Hej,
För ett tag sedan hittade jag bilder som jag tagit med min kamera i början av 80-talet på en officiell hemsida där bl a mina bilder var med.
På sidan fanns också texten att allt material på denna sida var skyddad av copyrightlagen.
Inte kan dom väl hindra mig från att använda dessa bilder på min egen hemsida om jag skulle vilja?
Jag har orginalkorten hemma i mitt fotoalbum, men däremot har jag tappat bort negativen.
Eftersom jag inte har någon tillgång till scanner och gärna skulle vilja ha några av mina egna bilder på min hemsida, är det då lagligt för mig att hämta upp bilden från deras sida och lägga ner den på min?
Finns det någon som vet hur det fungerar med detta?
 
Sv: Mina bilder på en sida med Copyright?

Kan du helt enkelt inte höra av dig till ägaren/rna till hemsidan där dina bilder ligger?

Å andra sidan så kan jag inte tänka mig att du inte ska kunna lägga upp dina egna bilder på en egen hemsida..
 
Sv: Mina bilder på en sida med Copyright?

Har du sålt dina bilder till den som satt upp den andra hemsidan? Annars låter det ju som om de gör något otillåtet som har dina bilder ute.
 
Sv: Mina bilder på en sida med Copyright?

Är bilderna dina och du inte sålt dom, så är de ju dina..
Inget snack om den saken...
Meddela dom, för det är de som begår ett brott...

Nu kan det vara så här:
De har själv "hittat" bilderna, vet inte vem fotografen är, men vill skydda bilderna. Alltså inte stjäla dom..
(Sen kan man ju tycka det är dumt att lägga upp bilder man inte vet vems de är, men det är en annan sak)

Exempel:
Jag har bilder på min hemsida som jag inte har fotogaferat.
Jag vet vem fotografen är och har tillåtelse att använda de fritt, (fotografen vill vara hemlig) men för att förhindra att någon annan använder dom så har jag lagt © på dom, men detta betyder inte att just jag har © på dom, bara att de är beläggda med ©.
Oj så rörigt det blev!!!

Summa summarum , Du har fotograferat, bilderna är dina!!!
 
Sv: Mina bilder på en sida med Copyright?

Tack för era svar.
Jo, dom har på något sätt fått tag i bilderna, och det står att fotografen är okänd.
Men det gör mig absolut ingenting. Dom får gärna ha bilderna där för mig. Det är faktiskt en del riktigt bra bilder :D
Jag ville mest bara veta om jag ändå hade rätt att använda bilderna på min egen hemsida.
 
Sv: Mina bilder på en sida med Copyright?

Ja, det har du. Fotografen har copyright på sina bilder (såvida man ej låtit någon annan ta över copyrighten). Du kan använda dem hur/när du vill och är du så snäll att du låter den omtalade hemsida ha kvar dem så är det bara så. Däremot skulle jag, om jag vore du, skriva till dem och tala om vilka bilder som är dina, be dem sätta ut namn på fotografen. Dessutom tala om att du har copyright på bilderna men att det är OK för dig att de används på sidan. Du skulle, om du ville, kunna kräva betalning för att de används. Ofta tar fotografer dubbla taxan om man använt bilder utan tillåtelse. Taxan varierar från fotograf till fotograf men det finns rekommendationer.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 700
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp