Mina 2 katter är arga på kattungen! vad göra?

F

filipagirl

Hej :)

Det är så att jag har 2 katter, 1 hane (6år), 1 hona (5år) bägge två är kastrerade och innekatter.

Jag har iaf tillfört ytterligare en katt nu till familjen, en liten hane på 10 veckor. Och honan speciellt är jätte arg på denna lilla katt. Som tur är så bryr den sig inte nå nämnvärt. Det lustiga är att hon ändå går fram till ungen, sen så fort den tittar på henne så fräser hon. Hanen har gett lillen en smäll med tassen och upprepar detta när den kommer för nära (som tur är inte hårt).

Och jag har inte en susning om hur man tacklar detta, vi har haft lillkatten instängd med oss nu på nätterna (Känns tryggare så) Men samtidigt är man orolig för att man kanske skapar en avundsjuka då.

Sen har vi även lyft honan till lillen när han sover och inte tittar på henne, då verkar det vara lungt. Men undrar om det kanske blir för mycket tvång då.

Så om nån kan ge tips är det välkommet :)
 
Sv: Mina 2 katter är arga på kattungen! vad göra?

1. Det tar tid innan de bli vänner. Så länge de inte slåss är det lugnt.
2. Varför så liten unge? Enligt lag får inte ungen lämna uppfödaren förrän tidigast 12 veckor.
 
Sv: Mina 2 katter är arga på kattungen! vad göra?

Anmäl den så kallade uppfödaren för brott mot djurskyddslagen!
 
Sv: Mina 2 katter är arga på kattungen! vad göra?

Det kan ju vara bra att läsa på vad som gäller då.

Lycka till med kattsämjan.
 
Sv: Mina 2 katter är arga på kattungen! vad göra?

Jag tror att det släpper snart.
Min vuxna katt var inte alls glad dom första dagarna men nu är dom sams, och den stora katten sköter den lillas hygien samt lär den hur man ska bete sig.

För drygt 1 vecka sen köpte jag en kattunge, på 6 veckor. Valde att ta med kattungen hem då jag fick veta att alla kattungarna skulle vara borta inom en vecka då de skulle utomlands och saknade kattvakt. En björntjänst, jag vet men för min del spelar det ingen roll. Kan tillägga att den är en huskatt som jag inte har en aning om vad personen hette eller knappt bodde, så någon anmälan blir det inte.

Kattungen får kittymilk med RCs torrfoder för kattungar, och väger 525 gram.
 
Sv: Mina 2 katter är arga på kattungen! vad göra?

Om dom börjar slåss då? Lite tveksam med hanen nämligen :)

Jag kan inte lagen, uppfödaren sa mellan 8-12 v. :)

Men nu kan du det, så det är bara att anmäla. Lagar och regler får man vackert sätta sig in i själv, det är ingen som skickar hem lagboken till en varje gång det kommit en ny version.
 
Sv: Mina 2 katter är arga på kattungen! vad göra?

som de flesta redan sagt så tar det ett tag.
jag hade samma procedur ganska nyligen när kattungen kom in i flocken. en utav katterna accepterade honom på en gång, den andra fräste, morrade och tyckte han va allmänt äcklig.
Nu är de bästa polare och ligger invirade i varandra, tvättar varandra o har det gott..
det tog ca 2 veckor innan den andra katten accepterade honom fullt ut.
Så det är bara att avvakta :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
560
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 748
Senast: AnneB
·
Övr. Katt Jag har en bekant som har två innekatter (bondkatter). En 3årig hona och en 6månaders hane. Honan har han haft sen hon var liten, och...
Svar
3
· Visningar
1 375
Senast: Majvi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp