Petruska
Trådstartare
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ser ut som något kryp är där och äter. Bladlöss gör sådana där bulor på vinbärsbladen, så det är säkert något liknande.Nu är goda råd dyra!
Min vanligen så tåliga och generösa vinstock är sjuk! Det är en baltisk sort, vita druvor, och den har stått på samma plats rätt länge. Kanske 15-20 år. Jag minns inte riktigt.
På bilden syns hur bladen ser ut.
Övriga växter är friska.Ser ut som något kryp är där och äter. Bladlöss gör sådana där bulor på vinbärsbladen, så det är säkert något liknande.
Du kan börja med att testa såpvatten. (lätt att googla recept och instruktioner) Är det bladlöss så ska det funka lika bra som något otäckare.Övriga växter är friska.
Men jag får alltså spruta den med något otäckt från handelsträdgården?
Såpvatten funkar på rätt mycket kryp faktiskt. Spraya gärna några dagar i rad..Du kan börja med att testa såpvatten. (lätt att googla recept och instruktioner) Är det bladlöss så ska det funka lika bra som något otäckare.
Smyg ut på kvällen och titta på undersidan av bladen med ficklampa, se vad du hittar.Övriga växter är friska.
Övriga växter är friska.
Du kan börja med att testa såpvatten. (lätt att googla recept och instruktioner) Är det bladlöss så ska det funka lika bra som något otäckare.
Såpvatten funkar på rätt mycket kryp faktiskt. Spraya gärna några dagar i rad..
Nu är goda råd dyra!
Min vanligen så tåliga och generösa vinstock är sjuk! Det är en baltisk sort, vita druvor, och den har stått på samma plats rätt länge. Kanske 15-20 år. Jag minns inte riktigt.
Mängden alla angripna blad är identisk med mängden blad.Jag skulle gissa på svampangrepp.
Jag skulle ta bort alla angripna blad och bränna eller gömma hos någon jag ogillar.
Mängden alla angripna blad är identisk med mängden blad.
Mängden alla angripna blad är identisk med mängden blad.
Den växer långt ifrån som den ska! I vanliga fall hade den behövt beskäras som fan, men inte nu.Frågan är om hela växten mår dåligt eller om den helt enkelt endast har prickar på bladen?
Växer den som den ska? Slokar toppskott?
Det kan ju vara en insekt som angriper och sedan kläcks och flyger iväg nån annanstans?
Jag hade såpabehandlat och sett vad det ger. Och framförallt inte gett upp.
eller gömma hos någon jag ogillar.
Den växer långt ifrån som den ska! I vanliga fall hade den behövt beskäras som fan, men inte nu.
Varför skulle det vara svamp? Jag tycker det ser mycket mer ut som en insekt alternativt någon sjukdom
Men då måste jag alltså knipsa av samtliga blad. Det är genomförbart. Men sen då? Kommer den igen av sig själv sen?
Svampen verkar inte särskilt smittsam. Ingen annan växt är angripen.
Nu är goda råd dyra!