Min valp springer sin väg????

D

Dextrosol

Hej!!

Har alltid haft minst två hundar åt gången, (alltså en gammal o en valp) och när jag då låtit mina valpar vara lösa har dom alltid följt efter "gammelhunden" och mig.

Nu har jag emellertid fått en liten valp av rasen chihuahua snart 3,5 mån gammal som springer sina egna vägar. Hade henne lös på stallet i söndags o vips så var hon försvunnen. Vi var tre vuxna som passade henne men ändå.......letade o kallade och till slut började jag nästan gråta. Till slut hittade vi henne springande helt glatt ute i halmstycket.........inte alls roligt. Blev lite rädd då hunden har samma färg som halmen..........

Valpen är en riktig tuffing inte rädd för :devil: själv. Har provat att ha henne lös så gott som varje dag då jag gärna vill att hon skall kunna spankulera omkring själv, men samtidigt ha kolla på var jag o gammelhunden är.

I morse jagade hon fåglar och varken hörde eller såg mig när jag försökte kalla in henne. Återigen blev jag smått rädd att hon skulle försvinna.

Brukar ha med mig godis som hon får när jag kallar på henne, men behöver ytterligare råd och tips för att hon skall förstå att jag är ledaren och att hon skall följa mig.

Sv: Min valp springer sin väg????

Hon har fått tydlig mersmak för det förbjudna, sätt på henne en långlina !

jag hakar på denna tråd. Har nämligen samma problem med min Golden-valp som ni förstått från en annan tråd. (man får väl skylla sig själv som väljer kullens mest självständiga valp...)

Säger som tidigare inlägg.. Ibland kan det fungera att ha dom på lina ett tag så dom lär sig gränserna.. Och att man typ låtsas att dom är lösa. Kallar in ibland och ger godis, så att dom lär sig att hålla sig inom en viss radie där ni är.

Har en hög med tips för den orsaken men dom andra är nog räknade för lite äldre hundar;)
Då jag forskade inom det ämnet inom klubben..:angel:

Jag skulle gå ut någonstans där det är helt tomt på folk och trafik, sätta på valpen en färgglad väst så den syns (strl XXXXS :p) och börja spankulera runt. När valpen försvinner så gömmer jag mig och väntar tills den letar och börjar bli orolig, sedan "dyker jag" plötsligt upp ingen och rör mig bortåt samt daltar när valpen kommer ikapp för att förstärka obehaget i att ha tappat bort mig.

Fick låna en kanonfilm av Grana där detta visades på en ganska självständig valp (dock något äldre än din), nu minns jag dock inte vad filmen hette. Det var en äldre man som tränade fågelhundar, settrar och vorsteh. Rekommenderas! Kolla med Grana vad filmen heter.

När jag inte befinner mig på sånt ställe att valpan kan "villa runt" säkert så skulle jag ha långlina på den - jämt.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 453
Senast: Migo
·
Hundträning Ni som har en vuxen hund och en valp, hur tänker ni kring ganska hårdhänt "fostran" utomhus, i fart, och skaderisker? Mina två är nu...
Svar
12
· Visningar
1 430
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 420
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
4 158
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka