Hej. En av våra två shettisar har haft pälsätande löss i tre år.
När det är pälsätande löss har hästen fläckar där pälsen nästan ser kort etage klippt ut. Hittar man päls man kan dra loss ser den "sliten" ut. Oftast ser man inte själva lössen, jag tror de ser ut som mjäll. Däremot kan man hitta ägg. Jag har förstått att de pälsätande lössen är svårare att få bort än de blodsugande.
Nu i vinter ser det ut som om vi har lyckats ta död på otäckingarna genom att behandla med Switch med tio dagars mellanrum. Jag vet att Switch är farligt så ni som vill prova testa väldigt försiktigt i början med bara någon droppe i pälsen. Jag har hela tiden behandlat den andra shettisen som gått ihop med den drabbade också och hon har (peppar, peppar ta i trä) klarat sig från denna plåga.
Jag vet att det tidigare fanns ett maskmedel som liknade Ivomec som även tog blodsugande löss men det är tyvärr förbjudet i Sverige. Altså fungerar inte det Ivomec som säljs idag, däremot kan en häst som redan är angipen av mask ha svårare att stå emot andra parasit angrepp så det är bra att se till så att hästen är maskfri.
För ca: 7 år sedan förbjöds ett ämne som ingick i E-totalen det var detta ämne som fungerade så bra på pälsätande löss. Så den E-totalen som sålts de senaste åren har tyvärr inte haft samma effekt på pälsätarna och nu är även E-totalen förbjuden.
Så nu ska alla stackars hästar gå och plågas av dessa parasiter för det har inte tagits fram något annat lika effektivt medel. Medlen togs bort eftersom de ansågs farliga. Men de var ju effektiva, en behandling och det var klart! Nu får man gå och skvätta med Switch i tre år, hur farligt är inte det? Man kan ju inte gärna tvätta hästen mitt i vintern då lössen är mest aktiva, eller?
Ska klippa mina shettisar till nästa vinter om lössen kommer tillbaka och hoppas att det ska bli lättare att bli av med dem då. Lycka till alla ni andra olyckliga med ovälkomna husdjur. Kramisar Cilla