Min unghäst har löss!

P

prinsus

Veterinären rekommenderade E-total men det säljs inte längre. Jag har tvättat manen och halsen en gång i Canitex - vågade inte ta hela hästen eftersom det är vinter och kallt samt att han inte har duschat förut (är 1,5år). Nu har jag hört att Switch Pour on funkar mot löss alternativt att avmaska med Ivomec. Är det någon som har erfarenhet av detta?

Etotal finns, men är bara registrerat för mink (tror jag). Bada är förstås lagom skoj mitt i vintern, men Switch dödar löss så använd detta.Ivomec mitt i vintern är inget vidare beroende på bla blodmaskens inkapslade stadie i tarmväggen.

Jaså? När ska man avmaska med Ivomec då? Jag har hört att man inte ska göra det på sommaren eftersom det tar kål på insekter och mikroorganismer i naturen. Vad ska man avmaska med nu då? Banminth?

Etotal och Dermocan fungerar inte alltid heller. Vi får löss då och då när man köper nya hästar och det som fungerat bäst för oss är Bayticol som egentligen är för nötkreatur, alltså inte för häst och frågar man en veterinär så får dom inte rekommendera detta. Alltså det sker på egen risk men vi har använt det på både dräktiga ston och unghästar utan problem. Har flera bekanta som också gör på detta sätt och lössen försvinner definitivt! :smirk:

E-total har tagits bort på Lantmännen, sista versionen var "för mink" enl. tanten i kassan. Hur många gånger och med hur långt mellanrum ska man ta på switch? Skall jag behandla alla hästar i stallet? Överlever ägg och löss på träden som hästen kliat sig på i hagen? Han har ett speciellt "kli-buskage". Bör jag såga ner och elda upp dessa buskar?

Kolla tidigare trådar angående avmaskningsscheman. Mitt i vintern avmaskar man inte alls, däremot före betessläpp, var 4:e till 12:e vecka under betet beroende på preparat, samt i september. Unghästar rekommenderas även att man avmaskar i februari. Under vintern kommer du inte åt maskarna med din avmaskning.

Huruvida avmaskningsmedlen påverkar faunan i sommarhagen eller ej låter jag vara osagt. Förmodligen är det inte helt nyttigt men säkert försumbart om man jämför med jordbrukets behandlingar av grödor.

Problemet med Switch är att man (helst) inte ska använda det för ofta, det ska väl vara minst fyra veckor mellan behandlingarna och eftersom lössen lagt ägg kan de hinna kläckas och lägga nya innan man hinner behandla igen.

akta för switch on pour, detta kan ge allvarliga allergi chockar, tre av mina hästar fick detta plus min katt,dom blev helt tokiga för det bränner så på skinnet.

mvh kamilla

Om du har använt Switch till katten ska du vara glad att han/hon alls lever. Den aktiva substansen i Switch är densamma som i fästingmedlet Exspot (ENBART för hund) och kan vara dödligt även i små doser. Biverkningarna är grava kramper, koma och död. Detta gäller alltså KATT, ej HÄST. Ingen av mina pållar har någonsin reagerat på Switch. Att man inte ska använda det oftare än var fjärde vecka beror på att den terapeutiska effekten kvarstår så länge.

Ivomec binds till jorden och tar INTE kål på nåt i naturen. Rent skitsnack faktiskt, dessutom från "folk" som borde veta bättre. Fritt Ivomec däremot är inte så bra, men så fort det "nuddar jord" är det oskadliggjort.

Kl. 20.00 en kväll hällde jag på Switch på unghästen.
Nästa morgon kl. 07.00 fanns inte en lus!!!!
Upprepade trots det behandlingen samma kväll, men lössen har aldrig kommit tillbaka. Och det är nu 4 år sedan..
Perfekt för ohanterad unghäst som nyss kommit in från lösdriften.

Lånar tråden lite! :-)
Min ena unghäst har plötsligt fått två stora (ca 2 dm x 1 dm) kala fläckar på utsidan av frambenen från armbågens utsida och ner, hon ser skinnflådd ut och huden är torr och mjällig men inte speciellt röd. Jag såg en liten kal fläck och när jag undersökte närmre så "klappade" jag av resten av pälsen... :eek: i kväll har en liten fläck till kommit fram på sidan av kroppen, ser ut som om hon kliat sig med tänderna.
Kan det vara något annat än skabb?
Inga synliga ohyror hittades. Får inte tag på veterinär morgon (julafton) om det inte är livsnödvändigt.
Tar Etotal skabb(har lite kvar)?
Vad kan jag annars behandla med så länge (tills efter helgen om jag kan hålla det i schack givetvis).
Syns inget på de andra hästarna (än) :crazy:

Jag märkte att hästen hade löss eftersom han
1) Kliade sig väldigt mycket - både i boxen och i hagen
2) Han hade massor av små runda prickar i pannluggen som man kunde misstänka vara mjäll men de var så regelbundna att det borde vara ägg
3) Han hade ett tiotal små sår på halsen under manen som kändes som myggbett ungefär och vissa av dessa blödde lite. Han ville gärna bli kliad på dessa "bett"
4)Frågade veterinären när han ändå var ute men han var osäker eftersom vi inte hittat några loppor eller löss men att man kunde misstänka det när man la ihop alla tecken
5) När jag kände igenom manen och pälsen noga så hittade jag ett brunt äckligt kryp ca 4mm långt med svarta streck på ryggen. Kollade apotekets "Hälsoråd för häst" och bedömer att det är den blodsugande lusen.

Jag har som sagt tvättat hals och man med Canitex och ett par dagar senare behandlat med Switch och jag har inte sett några nya ägg eller löss. Det kliar lite på halsen på honom fortfarande men han har ju betten där.

Hm Sebacil...... avskabbar och avlusar det mesta tex grisar och kor! Vi har haft det på häst och det funkar okej.

/KT

Hej igen!
Undrar också om detta smittar från häst till andra djur.
äckliga kryp.
Hur får dom det? :bow:

Hej. En av våra två shettisar har haft pälsätande löss i tre år.

När det är pälsätande löss har hästen fläckar där pälsen nästan ser kort etage klippt ut. Hittar man päls man kan dra loss ser den "sliten" ut. Oftast ser man inte själva lössen, jag tror de ser ut som mjäll. Däremot kan man hitta ägg. Jag har förstått att de pälsätande lössen är svårare att få bort än de blodsugande.

Nu i vinter ser det ut som om vi har lyckats ta död på otäckingarna genom att behandla med Switch med tio dagars mellanrum. Jag vet att Switch är farligt så ni som vill prova testa väldigt försiktigt i början med bara någon droppe i pälsen. Jag har hela tiden behandlat den andra shettisen som gått ihop med den drabbade också och hon har (peppar, peppar ta i trä) klarat sig från denna plåga.

Jag vet att det tidigare fanns ett maskmedel som liknade Ivomec som även tog blodsugande löss men det är tyvärr förbjudet i Sverige. Altså fungerar inte det Ivomec som säljs idag, däremot kan en häst som redan är angipen av mask ha svårare att stå emot andra parasit angrepp så det är bra att se till så att hästen är maskfri.

För ca: 7 år sedan förbjöds ett ämne som ingick i E-totalen det var detta ämne som fungerade så bra på pälsätande löss. Så den E-totalen som sålts de senaste åren har tyvärr inte haft samma effekt på pälsätarna och nu är även E-totalen förbjuden.
Så nu ska alla stackars hästar gå och plågas av dessa parasiter för det har inte tagits fram något annat lika effektivt medel. Medlen togs bort eftersom de ansågs farliga. Men de var ju effektiva, en behandling och det var klart! Nu får man gå och skvätta med Switch i tre år, hur farligt är inte det? Man kan ju inte gärna tvätta hästen mitt i vintern då lössen är mest aktiva, eller?

Ska klippa mina shettisar till nästa vinter om lössen kommer tillbaka och hoppas att det ska bli lättare att bli av med dem då. Lycka till alla ni andra olyckliga med ovälkomna husdjur. Kramisar Cilla

Liknande trådar

Hästvård Hur ser man skillnad på blodsugande och pälsätande löss? :crazy: Dom satt mest i mankammen och på halsen,nån vandrade runt på...
Svar
7
· Visningar
1 498
Senast: Livi
·
Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 538
Senast: linda93
·
J
Hästvård Vad gör man när inget hjälper:confused: Har en nordsvensk åring som för ett par månader sedan började klia sig på halsen, sedan spred...
Svar
11
· Visningar
2 086
Senast: Prick
·
A
Hästvård Jag har ett brunt halvblodssto som jag nyligen köpt. Hon kommer från Holland. Nu går hon på bete dygnet runt och hon har fått bölder/...
Svar
7
· Visningar
959
Senast: Docka-93
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30