Min unghäst är svullen i framknäna!

L

luminarc

Min 1 års hingst som går på hingstbete har plötsligt blivit mer eller mindre halt på båda frambenen. Höger framknä är svullet, det andra inte. Ingen feber, ingen ömhet när jag trycker. Svullnaden är hård och sitter rakt framifrån sett - ovanför leden och in mot ärtbenet. Vad tusan kan det vara? Lösa benbitar?

Har givetvis beställt tid hos veterinär men undrar så länge, om ngn här har varit med om ngt liknande.

Hästen är avmaskad enl veterinärs råd var 8;e vecka på betet, ätit mineral och saltsten, annars gräs. Fin i hullet, har dock haft en kraftig zooepidemicus förkylning under sommaren. Kan det vara en reaktion på något?
Ser inte tecken på att han skulle blivit sparkad av ngn hagkompis då det inte finns några märken på päls el hud.

Sv: Min unghäst är svullen i framknäna!

Hm tillväxtzon var min första tanke, men då borde båda varit svullna, lösa benbitar kan det ju vara, eller att han har ödem av att han gått omkull eller överansträngt sig..
Hoppas inte det är något allvarligt-

Puttar
Det måste väl finnas ngn mer här som haft t ex svullna tillväxtzoner, om det nu är det och kan berätta mer om det. Prognos, orsak osv.

Snälla. Ge mig tips - om det nu är tillväxtzonerna som är svullna, vad har hänt? Varför har han fått det?

Hästen är nu röntgad och har en påverkan på hö fram i carpus. Finns det ngn härinne som haft ung häst med lika problem är jag tacksam för hur det gått för era hästar. Veterinären som röngat min 1 åring kunde inte uttala sig om prognos. Troligen ska det gå bra sa han...

Kan också förtydliga att det är bara hö fram som är svullen i carpus och påverkad enl röntgen. På vänster fram hade han en begynnande hovböld! som är urverkad, gipsad. Han står kvar på kliniken med boxvila och penicillin. Detta då jag inte har box hemma utan har honom inhyrd på en lösdrift/sommarbete.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka