Min treåring är ett monster!!

Sv: Min treåring är ett monster!!

Ja...det är överspelat sedan länge....vi har provat låsa in på rummet, översta trappsteget, hotat med pannrum, vedbod källare...även verkställt saker som skulle få vem som helst att tycka att vi är för hårda. Vi hårda...han hårdare, så det fungerar inte i hans fall. Bara att gratulera dig. Du har en normaltrotsigt barn!
Han är värre än värst!! Jag lovar!!

Nu kommer jag från Torp. Köpt "skatt kista", leksaker och stjärnor...Måste börja någonstans!!


Och....tack för tips och tankar!!! Det får mig att ännu mer orka ta tag i detta. Vill även poängtera att med en bebbe på 8 mån är det svårt att "punktmarkera " galningen, annars skulle jag ju gjort det förstås!!!! Jag sitter inte ner en sekund på dagen.....
 
Sv: Min treåring är ett monster!!

Låter MYCKET intressant!!! Ska kolla om det finns något sådant i närheten....men det tror jag inte.....
 
Sv: Min treåring är ett monster!!

En bok som fick oss att hålla fast vid TV-förbud,upp tom 3¨år,och att hitta på ngt annat att göra,var boken Leka-Leva-TVa
Tror att det var Antroposoferna som gav ut den.Den var bara SÅ bra!
En annan sak,som jag tänkte på var ett uttryck som kan hjälpa er på vägen; Spottar man på en sten så blir den snart blöt"
Alltså,det är lätt hänt att hamna i ett beteende,som omgivningen ändå har "bestämt" passar på mig.Stor som liten.
Det finns även ett företag som jobbar utifrån de,7 intelligenserna.Synapsen,tror de finns i Helsingborg.De har säkert mycket att komma med,som hjälp på vägen.
Kanske finns det en typ av barnomsorg som är ute stora delar av dagarna.Där utrymme ges till mkt fys.aktivitet.Vet att på 80-90 talet fanns det i Friluftsfrämjandets regi.
En alternativ läkare sa till mig att ALLT som kommer ur ett barn,innan 13 års ålder,skall man bara tacka och ta imot.För vår del stämde det väldigt väl.Även om det var svårt att tro det då.Lycka Till!
 
Sv: Min treåring är ett monster!!

Ja, har då idag kört "stjärnor och skattkistemetoden". Kan väl inte påstå att han har gjort mindre dumma saker, men vi har fokuserat på det goda. Han är redan uppe i 21 stjärnor så det känns faktiskt ganska kul. Han ser det som en rolig lek att göra bra saker, ex han tog på overolen frivilligt, har varit snäll mot sin syster mm. Dagen började dock med att han klippte av bärremmarna till lillasysters skötväska.... Då sa han "det var väl bra! Då blir det fyra att hålla i istället för två". "sen var det inte jag, utan det var saxen".... Man blir överrumplad totalt. En så liten kille ska inte kunna räkna, han för över skulden och hur tänkte han? I hans ögon var det kanske bra??

Jag kommer ihåg en grej som jag gjorde när jag var ca 5-6 år. Det stod en halv saftflaska på bänken. Jag fyllde upp den med vatten så att det skulle bli lättare och behövas mindre vatten då man skulle blanda saft nästa gång. jag tyckte att jag varit jätteduktig och berättade för mamma vad jag gjort. Hon blev arg och jag kunde inte förstå varför. Jag minns att jag blev jätteledsen! Kan jag kanske jämföra detta med skötväskan? 4 är bättre än 2?

Vi har varit ett gäng mammor som varit i skogen och grillat korv idag. Våra män har röjt efter "Per". DÄR i SKOGEN fungerar det bra! Han har ytor, han har att göra, han trivs!

Sedan, lilleSkutt det du sa om att det kommer gott ur barn, en gång då jag var på BVC läkar koll med lillasyster så spårade galningen ur totalt som vanligt. han klängde på oss, rev av hår både på mig och lillasyster, slog oss och skrek, sparkade doktorn och tog hans pennor mm.mm. Doktorn bara log och så sa han; " vilken enorm kärkek han visar! Synd att han inte har lärt sig hur man på ett enklare sätt visar sin kärlek".....då blev jag helt ställd......

Sedan, slutligen vill jag säga tack!!! Att få bolla ett sådant här problem med andra får mig att tänka till! Jag får många nya funderingar och vinklar som jag missat själv!! Det värmer och hjälper mig att få bolla!! Alla ni tack! ...och fortsätt gärna att följa med förslag och tankar!!! Jag har läst varje svar grundligt!!
:bow: :bow:
 
Sv: Min treåring är ett monster!!

Jag fick nya Vi föräldrar i dag och där handlade det om familjecoatching, där mamman inte förstod varför hennes då fyraåring var helt hopplös. Ganska lång artikel men massor av tänkvärt! Om du inte har tänkt att köpa den själv så kan jag kopiera och skicka till dig om du vill. Skicka ett PM isådana fall!
 
Sv: Min treåring är ett monster!!

Kom att tänka på en episod,med vår då 2.5-3 åriga "unge".
Vi hade kattungar,och det var hela familjens ögonstenar(förstås)
I samma veva grävdes vår gata upp,för att få nya ledningar lagda.Detta pågick under en MYCKET lång tid.Det fanns alltså tillfällen att prata m "jobbargubbarna" och fundera i barnperspektiv,hur-vad-varför man gör så och vad används rören till.
Mycket kiss & bajs prat där ett tag(-:
En dag stod jag vid spisen OCH blev vars ett ovanligt lugn i huset:crazy: Gick igentligen bara på en känsla och lyssnade upp mot övervåningen.Ingenting...men som tur var fortsatte jag upp.Fick då höra ett alldeles fasansfullt förtvivlat jamande från badrummet.Där stod den lilla samt katthonan och tittade på toastolen;"Kissen,inte åka gatan".
Gissa om mitt hjärta stannade:eek: Där i toan,låg en alldeles skräckslagen kattunge,som hade av kylan färgat om i ögonen till en skrämmande orange/grön färg.Som tur är har jag märkt,att små saker kan få mig topp tunnor rasande,men inte en så allvarlig sak.Jag blev iskallt lugn.Satte mig med barnet och katte.Vi hjälptes åt att frottera och fick upp värmen.Detta var ur ett barnperspektiv,ett sökande i hur sakerna fungerar i verkligheten.Nu efter många,många år kan vi bara le åt detta."Hur gör barn?"PS;Katten blev 17 år;)
Storebror blev även klippt genom sitt lillfinger med kattklotången.Kommentar;OJ,det blev som klorna på katten...:crazy:
 
Sv: Min treåring är ett monster!!

Jag har en son som beter sig som din. Han är autistisk. Det är ett helvete rent ut sagt, lider med dig....
Har du kollar diagnosen aspberger? Då har man problem med kommunikation och samspel.
 
Sv: Min treåring är ett monster!!

Har ni provat att dela upp barnen mellan er ?tex att pappan har sonen och du övriga syskon?pappan gör något som sonen gillar .(en dag i veckan )
eller
Det finns kluriga saker att lösa på datan (barn relaterat) typ IQ tester.

Kom på en sak ..Vad händer om han får hjälpa dig i köket ,när du lagar mat ?
Min älskar det och jag slipper ora mig för att hon går på lilla syster.

"Måla på det som är bra ..så blir även det dåliga bra.. "
 
Sv: Min treåring är ett monster!!

Har ni provat att dela upp barnen mellan er ?tex att pappan har sonen och du övriga syskon?pappan gör något som sonen gillar .(en dag i veckan )
eller
Det finns kluriga saker att lösa på datan (barn relaterat) typ IQ tester.

Kom på en sak ..Vad händer om han får hjälpa dig i köket ,när du lagar mat ?
Min älskar det och jag slipper ora mig för att hon går på lilla syster.

"Måla på det som är bra ..så blir även det dåliga bra.. "

Var hittar jag saker till honom på datan? Eller menar du spel som man köper??
 
Sv: Min treåring är ett monster!!

Jag har en son som beter sig som din. Han är autistisk. Det är ett helvete rent ut sagt, lider med dig....
Har du kollar diagnosen aspberger? Då har man problem med kommunikation och samspel.


Varit runt och snurrat på nätet nu och det är nästan skrivet exakt som han är. Asberger alltså. Skulle mycket väl kunna vara så. Ska nätsnurra lite till......
 
Sv: Min treåring är ett monster!!

ASpberger är en mild form av autism och om man jämför ADHD och autism så är man berättigad till mkt mer hjälp från sjukvården med autismsymptom (aspberger) än om man har ADHD...
Tur i oturen.
Sök hjälp från habiliteringen så fort du kan, för det fins massor av hjälp att få.//Linda-luttrad mamma.
 
Sv: Min treåring är ett monster!!

Jag fick nya Vi föräldrar i dag och där handlade det om familjecoatching, där mamman inte förstod varför hennes då fyraåring var helt hopplös. Ganska lång artikel men massor av tänkvärt! Om du inte har tänkt att köpa den själv så kan jag kopiera och skicka till dig om du vill. Skicka ett PM isådana fall!

Jo, jag har läst. Slukar den tidningen direkt då den dimper ner. Mycket tänkvärt!
 
Sv: Min treåring är ett monster!!

Kl...........
Fått diagnos idag!! Håll i er troligen inte vad ni tror!!

Han har haft diarre sedan han föddes, minst 7-10 om dagen. Mjölkproteinallergi!! Vi har slutat med allt med mjölk i och ungen är sedan 2 månader som en änglakattunge........... Snäll, lyder,.....de säger att han har varit jävlig pga magsmärta.................. hjälpsam, urgo,...........Vem kunde tro........

Hälsn Lättad men totalt paff urslut mor.............
 
Sv: Min treåring är ett monster!!

Vad skönt att få reda på vad som felat, men samtidigt vilken ångest att veta hur dåligt han mått.
Min yngsta fick äggallergi och det kom som en blixt från en klar himmel, helt plötsligt slutade han sova vilket var precis när jag började jobba man var så slut att man inte visste vad man hette.
När vi väl fick reda på "felet" så sov han som vanligt efter två dagar utan ägg i maten.
 
Sv: Min treåring är ett monster!!

Men oj!!! Jag började läsa tråden men uppmärksammade inte att den var gammal förrän jag läste ditt sista inlägg.

Skulbelägg dig inte, nu mår han ju bra!
 
Sv: Min treåring är ett monster!!

Vilken tur att ni fann felet.

Såg på ett program på tv som heter diagnos okänd och där var det ett barn som fick autistiska drag dvs han "försvann" och var helt okontaktbarn och föräldrarna sökte hjälp för detta men ingen kunde hitta något fel. Tillslut filmade föräldrana barnet för att visa hur han beteede sig och de fann en duktig läkare som ställde rätt diagnos på honom.

Det var precis samma diagnos som ditt barn fått. När uteslöt detta från kosten så fick de ett helt nytt barn.

Otroligt vad livsmedel kan ställa till det.
 
Sv: Min treåring är ett monster!!

Vilken tur att ni hittade och löste problemet!

Här är ju faran med verbala barn, trots alla ord kan de ändå inte göra sig helt förstådda, det är så lätt att tro att de förstår och kan uttrycka mer än de faktiskt kan. En 3-åring är egentligen ett ganska litet barn.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min treåring är ett monster!!

Åh, vad härligt. Vilken solskenshistoria. Men jag är ändå lite nyfiken på hur belöningssystemet med skattkistan fungerade? Har du lust att berätta?
 
Sv: Min treåring är ett monster!!

Exakt !

Jag har försökt lägga allt krut på att få min unge att bli social och inte pushat ett dugg på hans andra färdigheter, där kommer han att klara sig.

:bow:


till TS, hade precis ett sånt barn som du beskriver på förskolan, det som "funkade" på honom var som någon nämnt en mer inrutad vardag, och tydliga gränser (många av personalen vart ju rädda för honom, därför också mindre struktur från deras sida)

Han fungerade inte i grupper med blandade åldrar. Han bytte grupp där den stoa majoriteten var jämnåriga eller äldre och han passade in MYCKET bättre där. Samtidigt som han har tydligare ramar i sin vardag. :)
 
Sv: Min treåring är ett monster!!

Kl...........
Fått diagnos idag!! Håll i er troligen inte vad ni tror!!

Han har haft diarre sedan han föddes, minst 7-10 om dagen. Mjölkproteinallergi!! Vi har slutat med allt med mjölk i och ungen är sedan 2 månader som en änglakattunge........... Snäll, lyder,.....de säger att han har varit jävlig pga magsmärta.................. hjälpsam, urgo,...........Vem kunde tro........

Hälsn Lättad men totalt paff urslut mor.............

Å, grattis!!!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp