Min tik har börjat löpa!

S

Siritax

hej!
Har en tik som är 8 mån snart, hon började löpa för första gången för tre dagar sedan.. märkte att det kom lite blod i sängen.. (jaa..hon fåår sova i sängen, min knähund..hehe)
Detta är min första hund, och ska erkänna att jag inte har stenkoll på hur länge tikar löper, hur det påverkar dem psykiskt osv.. har hart att höglöpet varar i två veckor? kan det stämma? betyder det att hon kommer blöda i två veckor då eller? Någon som har tid att berätta lite? :crazy: Nu går hon runt i tikskydd här hemma och skäms.. stackarn! ;)

Sv: Min tik har börjat löpa!

Ingen expert, men jag har en honhund själv. Man kan väl säga att löpet varar en 3 veckor. Hon blöder dock inte hela tiden. Lite knepig till sättet blir hon. Hon blir mer klängig och kelen (försöker klättra upp i knäet på en när man sitter på en stol) men samtidigt mer vaktig. Detta löpet har hon inte kissat inne, annars har hon under tidigare löp haft en dag när hon kissat inomhus. Hon kissar dock MYCKET när man går med henne - småskvätter lite överallt. Vill också bli utsläppt i trädgården oftare än vanligt. Om det är för att hon behöver kissa oftare eller att hon vill ut och spana efter "pojkar" det vet jag dock inte;) . Vår sover också i sängen i vanliga fall, men när hon löper får hon sova på golvet. Vi har försökt med tikskydd men hon blev helt galen av att ha det på sig, så hon får slippa.

Löpet brukar pågå i 3 veckor, varav höglöpet ofta kommer runt 10:e dagen (men det är så olika från individ till individ). Oftast blöder hunden fram till höglöpet, då det avtar för att sen börja lite igen innan löpet slutar. Men också här är det olika....

Mitt råd till dig är att inte låta henne träffa hanhundar förrän löpet är över!

Humöret brukar inte ändras på en del, vissa blir gosigare, andra blir tjurigare.
Mina tjejer (båda kasterade nu) hade tikskydd på sig utan problem, det är nog mer en vanesak. Pjoska inte utan bete dig som vanligt, som om hon inte har byxor på sig.

Tänker inte låta henne träffa hanhundar! Så mycket vet jag! ;) Hehe.. Hon går runt i sina byxor, men sover mest.. tänker låta henne ha dem, även fast hon tycker det är såå knasigt att gå med dem.. som du säger så är det nog en vanesak!
Det jag har märkt på henne är att hon är mer för sig själv.. kanske ändras lite över tiden, men men..
tack för svaren!

Min tik blir "döv" när hon löper ja rent ut sagt trög. Dessutom så beter hon sig som en hanhund, småskvätter överallt ute och lyfter på benet.Juckar på täcken och kuddar,försöker sätta på vår andra tik osv....

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
939
Hundavel & Ras Hej, är det vanligt att en tik börjar löpa och sedan slutar blöda? Igår kväll så var det blod när jag torkade och tänkte att hon börjat...
Svar
3
· Visningar
577
Senast: Lillo
·
Hundhälsa Är det vanligt? Tik som fyller 10 i Januari. Tidigare löp så har hon blödigt väldigt mycket första veckan nästan, men nu är vi inne på...
Svar
7
· Visningar
2 072
Senast: Kratus
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 027
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama