min stackars travhäst..

C

cämela

Idag har jag varit på kliniken med min häst. Cortison i bäggeframknän och vänster framkota och i ryggen. Han trodde hon kanske kunde starta om 7 månader och kommer behövas sprutas om flera gånger. Det var så hemskt för han frågade hur mycket tid och pengar jag var redo att lägga ner eller om jag ville ta bort henne. :( Måste dit om 14 dagar och böja om och fölrmodligen spruta mer. Han sa att eftersom hon varit så pass halt på bägge framknän har hon säkert värmt bort hältan och man inte sett det eftersom att det var dubbelsidigt. Han trodde hon hade haft det sen i vintras! :( Nu mår jag jättedåligt och tycker så synd om min stackars häst. fattar ni att hon gått 17 fulldistans med typ dom risigaste knäna i stan. :( Och ändå var jag i mars och böjde igenom henne (ordinare veterinär som ären riktig klåpare hon hittade en hovböld och stannade där, denna veterinär var typ 100 på att hon hade det redan då) Hon har ju inte sett ofärdig ut hon har sett ut som en rund miljon men galopperna har kommit tätt och hon har varit väldigt het på banan. inte så konstigt.

Sv: min stackars travhäst..

Inte du också... :crazy: :(

Jag har ju halvt löfte från försäkringsbolaget om att få ut livförsäkringen på 7-åringens hjärtproblem. :cry:

Samtidigt har min tjej sprutats 3 ggr i samma framkota, jag har haft tre olika veterinärer på samma klinik och nu när hon ska sättas igång blir jag jätte-osäker. :o :crazy:

/// ghost

mmmm det är inte lätt.. det här är verkligen det värsta med att ha häst eller hur? men som min vän sa det är bara att bryta ihop och komma igen. :cry: har räknat lite och tror att räkningen kommer landa runt 10 papp. känns lite jobbigt då jag jobbar min sista månad denna månad. men nu har vi gjort allt vi kunnat för henne och sen får vi väl se vad som händer, känns som om jag får rikta in mig på en rejäl vinterträning och sen får vi se. jag har inte bråttom.

vad skönt att du får ut på färsäkringen, det är ju bara det att det är jobbigt att tjaffsa med dom..

Min fd travare var jag in med i vintras (januari) för att han kändes ofräsch...
Han var halt på 3 kotor och ena framknäet...
Kände mig skitdum och elak som inte upptäckt det tidigare innan det gått så långt.
Men han blev sprutad 2 ggr, och knäet läkte mycket snabbare än dom trodde det skulle göra. Han blev även sprutad i ryggen.
Ryggen har han inte ömmat i sen i maj nån gång.

Nu har vi ridit han (lugnt iofs) sen i slutet av april (friskförklarad i mitten) så han är riden sen dess. Men nu verkar han faktiskt vara helt ren och hålla.
Så mirakel kan hända.
Nu till hösten sätts han igång som vanligt, och förhoppningsvis håller han.
Men jag håller tummarna för er!! Hoppas att det går bra.
Jag hade turen att ha försäkrat om min till ridhäst, så försäkringen täckte allt.
Annars tror jag totalt jag var uppe i kanske 15000...

cämela skrev:
mmmm det är inte lätt.. det här är verkligen det värsta med att ha häst eller hur? men som min vän sa det är bara att bryta ihop och komma igen. :cry: har räknat lite och tror att räkningen kommer landa runt 10 papp. känns lite jobbigt då jag jobbar min sista månad denna månad. men nu har vi gjort allt vi kunnat för henne och sen får vi väl se vad som händer, känns som om jag får rikta in mig på en rejäl vinterträning och sen får vi se. jag har inte bråttom.

vad skönt att du får ut på färsäkringen, det är ju bara det att det är jobbigt att tjaffsa med dom..

Hmm, vi får väl se hur det blir med den där försäkringen i slutänden... :crazy: Veterinären är tveksam så det har tagit ett par veckor att få honom att skriva intyg (fick inskaffa mail att läsa innantill ifrån så att jag hade nåt skriftligt). Om inte hjärtat varit dåligt hade det gått att operera klanten och det hade jag hellre gjort dum som jag är :crazy: . Och hur synd jag tycker om honom som sprungit 17-tider i två år med hjärtproblem. :crazy:

Jag har brytit ihop i två år nu i oktober så det vore väl 17 om det inte skulle vända snart??? Men det är klart att du ska komma igen... Man vet ju hur det ändå är när konvalescensen är avklarad och hästen glänser på banan... Hur stolt är man inte då??? :D

Sprutor i ryggen är jag helt novis på, var sprutar man? Vilka symptom gör att man väljer att spruta i ryggen??? Ändå har jag ju en häst med ryggproblem....

/// ghost

dom sprutade henne med cortison blandat med nån lokalbedövning han satte 3 eller 4 nålar längs ryggraden på bägge sidor från länden till korset. du kan väl höra med dom vad dom tror. sen kan u ju massare med värmeliniment också men som sagtäret väl mer effektivt att spruta, men dyrt men som sagt det är ju värtatt göra det bästa man kan. nu är då min totalrenoverad :o

Oj, jag uttryckte mig nog lite otydligt. :o

Jag har haft rygghästen i två år och hon är numera vad jag kan bedöma helt ren i aktionen och har inte ont i ryggen längre. :) Veterinärerna har vid ett flertal ggr sagt att hästen inte är halt utan det är något annat. :confused: Men efter behandling av bakknäna blev hon betydligt spänstigare i hela kroppen så jag vet inte om det inte var nåt fel ändå...

Det är hon som just nu gör att man inte går och låser in sig någonstans och hoppas på att ungdomarna ska växa fooooort... :crazy:

Men tack för informationen, jag har ju som sagt ingen erfarenhet av behandlade ryggar och alltid lär man sig något!

/// ghost

Liknande trådar

Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 499
Senast: vildeld
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 361
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 794
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Jag håller på att oroa ihjäl mig just nu tack vare en mystisk hälta som kommer och går. Det har bara pågått i en vecka, men under...
Svar
8
· Visningar
4 786
Senast: Freeride
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama