Min skogisblandning är skygg!

sows

Trådstartare
Hej,

Jag har en undran om hur man kan få bukt på min spända skogisblandning?

Otto, som han heter, blir rädd och springer iväg om man går mot honom. Alltså om han till exempel ligger vid dörrkarmen till hallen och köket, och man ska gå till köket för att hämta något så blir han jätte rädd. Springer och gömmer sig i full fart.

Han har ju ALDRIG blivit trampad på eller liknande och han har fått detta beteendet efter att han blev kastrerad. Lilla goskillen.

Det är en grej också när man får besök, då springer han också och gömmer sig. Han tittar ju självklart fram efter en stund men man kan inte gå fram och hälsa på honom. Det kanske går om man sätter sig på huk och låter honom komma fram själv och nosa.

Också dammsugaren tycker han är HEMSK! Samma om man tappar något tungt i golvet/ramlar.

Finns det några tips om hur man kan ändra på det? Känns ju som han snart får en infarkt stackarn.

Eller ska man bara ignorera honom, som jag gör nu?

Lite tråkigt för känns som att det inte är bra för honom att vara så rädd för allting.

en sak jag vill tillägga också; När det är lugnt och skönt, som det oftast är här hemma, så ligger han och sover och slappar sig. Är det bara det att han inte tycker om att det ibland kan bli högljutt när man städar osv?
 
Sv: Min skogisblandning är skygg!

Tycker din katt låter som en ganska normal katt. Det är mycket ovanligt att en katt gillar höga ljud och framför allt dammsugar.

Att han är lite otrygg kan kanske avhjälpas med en produkt som heter Feliway. Det är syntetsika feromoner av samma sort som katten har i ansiktet och som de brukar stryka av sig på föremål runt om i hemmet. Feliway finns både i sprayflaska samt en adapter som placeras i eluttaget.

Tycker inte du ska förstora upp situationen utan försök bibehålla ett lugn. Muta honom med godisbitar emellanåt.
 
Sv: Min skogisblandning är skygg!

Det går att øva djur att tåla ljud som dom tycker ær obehagliga genom att spela in ljudet och sedan spela upp det på vældigt låg volym och samtidigt ge godis och så berømma mycket om den står ut. Alltefersom kan man øka volymen lite i taget. På det sættet har hundar till ex lært sig tåla fyrverkerier.
 
Sv: Min skogisblandning är skygg!

Okej! Men jag tänker på det med att han blir rädd när man går mot honom, hur kan man öva bort det? Min andre katt kan man i princip dammsuga av, han bryr sig inte alls. Att inte lilla grå tar lärdom av sin "storebror"?
 
Sv: Min skogisblandning är skygg!

Om beteendet kom efter kastreringar har ni inte kollat upp honom ordentligt hos veterinären? har ni uteslutit smärta, syn och hörselproblem?
 
Sv: Min skogisblandning är skygg!

han ser och hör bra. Är pigg och glad.. jag har kollat igenom honom men han markerar ingenting.
 
Sv: Min skogisblandning är skygg!

han ser och hör bra. Är pigg och glad.. jag har kollat igenom honom men han markerar ingenting.

Om du inte varit hos veterinären för att utesluta syn och hörselproblem så kan din katt ha problem med de, sånt ayns inte med blotta ögat
 
Sv: Min skogisblandning är skygg!

Har kommit fram till att det är hans personlighet som är sådan. Han är på sin vakt.
När jag var bortrest så passade min syster honom. Han var skygg och rädd till en början men efter några dagar var han som han brukar vara mot mig. Han är reserverad. Han är inte längre rädd när jag går mot honom då jag mutat med godis när jag gått mot honom. och nu så bryr han sig inte när jag går förbi. Jag var hos vet för inte så längesedan när jag skulle kastrera honom. De undersökte ju honom (även öron och ögon) också och sa att han var frisk.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 594
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 382
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 455
Senast: Calmiche
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 504

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp