Min säng är en resonanslåda! Vad ska jag göra för att fixa eländet?

Vi har en IKEA malmsäng, alltså hela gaveln är ben såhär http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S29929230/
En gummilist kanske kan fungera om man lägger den under hela gaveln? Eller behöver det vara något tjockare?

Flytta sängen går tyvärr inte. Minisovrum med bara någon cm på ena sidan och ca 30 cm på den andra. Flyttar vi den så kommer vi helt enkelt inte ur den. Det var annars min första tanke som jag tyvärr fick lägga ner. Övriga väggar tas upp av fönster, garderobslänga och dörren. Dessutom går murstocken där och tar plats.
Ställ sängen på matta. Räcker om de hårda stödytorna står på den. Sen kan det behövas mera bäddmadrass.
Irriterande är det ibland, här fortplantar sig kattens knarrande i fjädrarna i sängen ibland, men av det ljudet sover jag bara bättre!
 
Nej på fullaste allvar! Jag har aldrig berättat det för någon för jag trodde att jag var galen :D
:D Jag höll på att bli galen idag när jag vaknade utav att grannen körde spannmål i maskinhallen som ligger såpass långt från vårt hus att det verkligen inte borde höras :arghh: Det lät som om någon körde med högtryckstvätten under sängen. Går upp för att inse att jag inte ens hör ljudet någon annanstans i huset och sambon säger att det är grannen och vad hen gör. Jag kände att nä, det här var droppen :banghead::banghead::banghead: Nu när jag äntligen kan sova mer än en timme och 20 minuter i sträck så vill jag faktiskt göra det utan att bli väckt av allt och inget.

Då vet du att du inte är galen nu :D Eller så är vi det båda två :p :angel:
 
Ställ sängen på matta. Räcker om de hårda stödytorna står på den. Sen kan det behövas mera bäddmadrass.
Irriterande är det ibland, här fortplantar sig kattens knarrande i fjädrarna i sängen ibland, men av det ljudet sover jag bara bättre!

Sängen står på hela gaveln men jag får testa lite olika varianter och se om det hjälper.
Mer madrass kan vi inte ha. De är 28+10 cm och högre än så så behöver jag stege typ :p Vi har inga fjädrar i madrasserna. Vi har memoryfoamliknande madrasser.
 
Nej inte direkt mot. Murstocken bildar en hörna med den väggen som går bakom sänggaveln och sänggaveln börjar några cm ifrån den vägg som utgör murstocken. (Blev det förståeligt?) Jag funderade just på frigolit även där. Som sagt, litet sovrum så jag får mäta lite först. Det får ju inte bli så att man måste gå sidledes förbi.
Vi har det minsta sovrummet i huset då vi ansåg att det var viktigare att barnen fick stora. Nu bor de ju inte här längre men de som är större ligger på övervåningen och jag vågar inte riktigt chansa på att vara tvungen att gå i trappor flera gånger per dag än så att byta är inte aktuellt nu.
Frigoliten behöver förmodligen inte vara så tjock och de är ju lätta att skära till så det går nog att lösa på något sätt men projekt ny säng vore kanske inte så dumt. Nu när ni är två kanske ni skulle skicka meddelande till Ikea och berätta läget så de kan skriva varningstext på sängen till framtida köpare :p
 
Frigoliten behöver förmodligen inte vara så tjock och de är ju lätta att skära till så det går nog att lösa på något sätt men projekt ny säng vore kanske inte så dumt. Nu när ni är två kanske ni skulle skicka meddelande till Ikea och berätta läget så de kan skriva varningstext på sängen till framtida köpare :p
Nej men frågan är om diverse knep hjälper eller om det är vettigare att satsa på en ny säng.

Visst skulle vi! :p Hur många människor finns det inte där ute med funderingar på om de håller på att bli tokiga :p :angel: Vi kanske skulle prata ut hos någon kvällstidning och "varna andra" :D
 
Ljud är ju en hel vetenskap. Visst är det ett akademiskt ämne? Akustik etc?
Studios ljuddämpas, typ dämpar ljud. Min vän tapetseraren har lärt mig att det finns gardintyg som släpper igenom ljud och sedan inte släpper tillbaka det in i rummet och därmed "äter" ljudet. Det är spännande med ljud!
Men inte kul om man har problem. :crazy:

Spontant skulle jag börja med att hitta något som bryter ljudets väg. Från ljudkälla till säng. Dvs ställa sänggaveln på något poröst. Filtmaterial, matta eller liknande.
Blir det inte bättre så kanske det går att fylla något utrymme inder/i sängen med något poröst? Frigolit är inte så lätt att administrera. Skumplast kanske funkar och är lätt att montera (kolla med en tapetserare :) )

Jag sover i en Malm - 120 cm. Har inte märkt något. som jag fattar det har ni båda som har problem bredare sängar?
 
Bauhaus har en ljuddämpande matta för tvättmaskiner m.m. som man kan skära till med kniv, kan funka under sänggaveln.
Biltema har något som heter ljudisoleringsfilt. Går det att få in mellan sängstomme och madrass eller mellan säng och murstock, kanske?
 
Jag skulle nog prova byta säng. Eller prova att ta bort ramen i första läget och se.

Jag har huvudändan på min säng mot en murstock utan problem. Det innebär såklart inte att det inte i ditt fall kan vara murstocken ändå. Men när en annan haft resonans av samma säng kanske det är värt prova utesluta eller bekräfta sängramen som problem i första läget?
 
Jag skulle nog prova byta säng. Eller prova att ta bort ramen i första läget och se.

Jag har huvudändan mot min säng mot en murstock utan problem. Det innebär såklart inte att det inte i ditt fall kan vara murstocken ändå. Men när en annan haft resonans av samma säng kanske det är värt prova utesluta eller bekräfta sängramen som problem i första läget?
Jag tror också att det är den enklaste vägen att gå!
 
Ljud är ju en hel vetenskap. Visst är det ett akademiskt ämne? Akustik etc?
Studios ljuddämpas, typ dämpar ljud. Min vän tapetseraren har lärt mig att det finns gardintyg som släpper igenom ljud och sedan inte släpper tillbaka det in i rummet och därmed "äter" ljudet. Det är spännande med ljud!
Men inte kul om man har problem. :crazy:

Spontant skulle jag börja med att hitta något som bryter ljudets väg. Från ljudkälla till säng. Dvs ställa sänggaveln på något poröst. Filtmaterial, matta eller liknande.
Blir det inte bättre så kanske det går att fylla något utrymme inder/i sängen med något poröst? Frigolit är inte så lätt att administrera. Skumplast kanske funkar och är lätt att montera (kolla med en tapetserare :) )

Jag sover i en Malm - 120 cm. Har inte märkt något. som jag fattar det har ni båda som har problem bredare sängar?
Ja visst är det en hel vetenskap! Frågan är om det ens går att bryta? Det hörs lika väl från övervåningen som utifrån eller från köket på samma våning.

Åh sådant gardintyg vill jag ha!!!

Sambon märker inget heller. Han sover sig igenom allt. Vår är 180 cm bred.
 
Reklamera sängen ;). Den uppfyller inte baskraven att det ska gå att sova i den.
Haha ja det hade kanske gått om det vore en nyare variant :D Sängen är typ 15 år eller så.
Jag har sovit så illa ändå de senaste 16 åren att det egentligen är först nu när jag kan sova lite bättre som jag stör mig på det på allvar.
 
Jag skulle nog prova byta säng. Eller prova att ta bort ramen i första läget och se.

Jag har huvudändan på min säng mot en murstock utan problem. Det innebär såklart inte att det inte i ditt fall kan vara murstocken ändå. Men när en annan haft resonans av samma säng kanske det är värt prova utesluta eller bekräfta sängramen som problem i första läget?
Jag har redan börjat titta på ny säng för jag tror också att det är lösningen.
 
Ja och är sängen 15 år kanske det inte känns jättesurt om det inte hjälper heller och du står där med ny säng. Jag håller tummarna att det hjälper!
Nej det gör ju inte det. Tack!

Och tack @Crossline för att du delade med dig av din erfarenhet :heart Nu slipper jag kanske vakna av en massa ovidkommande saker :) Om inte annat så blir det lite förnyat i sovrummet :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ska jag kanske äntligen få veta något jag undrat över länge! Jag har en grav hörselskada sen typ födseln och sen så länge jag kan...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 541
Senast: TinyWiny
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 544
Senast: cirkus
·
Relationer Jag ber om ursäkt för att det blev en så lång text men hoppas ni kan ta er tid att läsa och förhoppningsvis hjälpa mig! Jag har sedan...
Svar
14
· Visningar
3 045
Senast: Otter
·
Hästmänniskan Jag hoppas jag har lagt detta under rätt annars får den gärna flyttas! Hej! Jag har ett problem - har en medryttare sedan 1 ½ månad...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 694

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp