Min sadel dödar mina sittben!

Sv: Min sadel dödar mina sittben!

Sparkar liv i tråden!
Jag har samma problem, har jag märkt helt nyligen.
Jag TROR att det i mitt fall handlar om att jag sitter i en för smal sadel. Jag får sällan problem i bredare sadlar som westernsadlar eller bomlösa, eller till och med engelska sadlar med lite bredare sits. Har inte prövat med fårskinnssits, gelpad eller distansryttartrosor, men ska nog testa något av det eftersom jag rider en lånad häst och därmed inte kan hålla på och byta ut utrustningen.
Jag har alltid suttit bra i Kieffersadlar!
Har du funderat på en westernsadel? Ifall du får någon nättare syntetvariant att funka med hästen är de ju guld att rida ut med, och funkar även i dressyren tycker jag. (Red dressyrlektioner i w-sadel ett bra tag för att jag inte kunde sitta i hästens hoppsadel.) Så kan du rida med "mördarsadeln" om du ska hoppa eller tävla.
 
Sv: Min sadel dödar mina sittben!

Jag hörde om en duktig ryttare som till slut skar två kryss i lädret på sin dyra Rössli. Äntligen var det slut på sittbenssmärtan och hon vann nästa klass.

Men det känns ju som en rätt drastisk metod! ;)
 
Sv: Min sadel dödar mina sittben!

Får du ont av sadeln så passar den helt enkelt inte din rumpa/din kropp.
Det är lika viktigt att sadeln passar ryttare som hästen så jag tycker du ska leta efter en annan sadel.
 
Sv: Min sadel dödar mina sittben!

Jag hörde om en duktig ryttare som till slut skar två kryss i lädret på sin dyra Rössli. Äntligen var det slut på sittbenssmärtan och hon vann nästa klass.

Men det känns ju som en rätt drastisk metod! ;)

Så gör min tränare också, i alla sadlar:crazy: Hon skär ett kryss och tar ur lite stoppning mitt i sitsen. Vet att hon hade foglossning när hon väntade sin dotter (som nu är 20 år) och då fick göra hål i sadeln och har fortsatt med det.
 
Sv: Min sadel dödar mina sittben!

Jag hörde om en duktig ryttare som till slut skar två kryss i lädret på sin dyra Rössli. Äntligen var det slut på sittbenssmärtan och hon vann nästa klass.

Hade ryttaren inte råd att lämna in sadeln och få den specialformad?;)
 

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 058
Senast: Lavinia
·
Utrustning 3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar. 1. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
1 216
Senast: Spyro192
·
Hästmänniskan Jag får fruktansvärt ont i sittbenen när jag rider nu för tiden. Det känns som enorma blåmärken, och kommer så fort jag sätter mig i...
Svar
17
· Visningar
4 338
Senast: Licorice
·
Utrustning har vi hört den förrut? Hon behöver en ny sadel, jag vill ha en sadel som går att hoppa i (småskutt, men på träning) och som inte är...
Svar
9
· Visningar
2 909
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp