Min sadel dödar mina sittben!

E

eiwo

Ja, det är lika brutalt som det låter i rubriken :p Efter varje ridtur har jag så ont i sittbenen att jag knappt kan sitta ner. När jag sen dagen efter ska rida igen, får jag antingen stå upp hela ridturen eller sitta och plågas de första tio minutrarna innan sittbenen 'domnar av' och det inte gör lika ont. Och då har jag ändå en sån där gelsits på sadeln!

Frågan är vad som gör att jag får så ont, och om någon har någon idé om vad man kan göra åt det? Lättast skulle väl vara att byta sadel, men med tanke på att det tagit tre år och x antal tusenlappar i sadelutprovningspengar att hitta en som verkligen passar hästen är jag inte riktigt så sugen på det...

Sadeln vi har nu är en Cliff Barnsby, vet inte riktigt vilken modell den är. Har innan dess haft en Zaldi New Star, Prestige Golden Star, Wintec Wide och en märkeslös syntetsadel, men har inte alls haft ont i sittbenen av någon av de sadlarna. Andra som ridit i min sadel har inte alls fått ont, och tycker den är jättemjuk och skön (:eek:).

Så, någon som har någon idé? :D
 
Sv: Min sadel dödar mina sittben!

Jag hade liknade problem, köpte en ny sadel..
Min Prestige Hippos va det hårdaste jag suttit i...
 
Sv: Min sadel dödar mina sittben!

Säger bara: GELSITS

Inte vackert men oj så skönt det är med något som inte mördar ens sittben...
 
Sv: Min sadel dödar mina sittben!

kl
hah jaa gelsits, eller äta mer och få mer "naturlig stötdämpning" *fniss*
 
Sv: Min sadel dödar mina sittben!

Men jag har ju redan en sån på, och ändå gör det ont :crazy: Och jag tycker inte att jag har särskilt benig rumpa heller, stallkompisen som rider min häst då och då har bra mycket benigare rumpa, och hon kan sitta efteråt :p

Kanske om jag sätter dit en till gelsits? Eller en dunkudde? Eller både och? :D
 
Sv: Min sadel dödar mina sittben!

Kanske sådana där cykelbyxor som är vadderade i rumpan att ha under ridbyxorna?
 
Sv: Min sadel dödar mina sittben!

Det finns ju såna där rid-trosor med vaddering, kanske inte det hetaste man kan ha på sig, men det kanske är värt att prova istället för att få ont?

Annars är det nog bättre att byta sadel än att pula på en massa överdrag,
okej om det är antingen gelpadd eller fårskinn, men att börja lägga på en massa saker borde bli ganska knöligt o till slut ofunktionellt kanske.

Finns det ingen annan sadelmodell som passar din rumpa o hästen bättre?
 
Sv: Min sadel dödar mina sittben!

antagligen passar inte din sadel din rumpa ;) antingen är den för bred i sitsen eller för smal...har själv 2 sadlar o i den ena får jag inte ont, den är smal och i min andra så får jag ont...känner direkt då jag sätter mig upp i sadeln att det är fel sits för mig. denna är bredare .....det enda som gäller är att byta sadel...du blir ju ingen bra ryttare när du har så ont..
 
Sv: Min sadel dödar mina sittben!

antagligen passar inte din sadel din rumpa ;) antingen är den för bred i sitsen eller för smal...har själv 2 sadlar o i den ena får jag inte ont, den är smal och i min andra så får jag ont...känner direkt då jag sätter mig upp i sadeln att det är fel sits för mig. denna är bredare .....det enda som gäller är att byta sadel...du blir ju ingen bra ryttare när du har så ont..

Mina sadlar passar min rumpa utmärkt, det är TS som har problem. :idea:
 
Sv: Min sadel dödar mina sittben!

Tror hon reagerade på att du hade svarat på hennes inlägg :)
 
Sv: Min sadel dödar mina sittben!

jag svara oftast TS...om jag inte svarar TS så citerar jag den jag svara...eller skriver namnet på den jag skriver till...förstår inte varför det är så många som tror att man svarar den som sist skrivit i tråden...
Men kanske det är så här nuförtiden...
 
Sv: Min sadel dödar mina sittben!

Om du tittat längst upp till höger på ditt inlägg står det vem du svarar till, bredvid där det står #15 på mitt inlägg. Om man använder svarsknappen på en annan användares inlägg för att svara på TS's fråga brukar man skriva knapplån eller kl :)


kl

Men jag vill inte byta sadel :( Det har tagit oss tre år och massa felanpassade sadlar som gjort illa rygg och kropp på hästen innan vi äntligen hittat denna, han är extremt bred utan någon som helst manke, överbyggd och har svängd rygg = verkar vara utprovarnas mardröm :crazy: Funderar på att kanske skaffa en bomlös igen, för att ha när man rider ut? För de lär man väl iaf inte få ont i rumpan av? :p Så får rumpan vila lite från mördarsadeln :D
 
Sv: Min sadel dödar mina sittben!

Det har Inget med benig rumpa eller inte att göra. Det är sadeln som inte passar din rumpa. Antagligen för bred midja på sadeln.
Den som är mjukast stoppad i sätet är inte alltid den skönaste att rida i. Keiffer som är erkänt hårda i sätet tycker jag är väldigt bekväma att sitta i
 
Sv: Min sadel dödar mina sittben!

Låter som din häst skulle kunnat ha min wintec 500 med ett wintec wide-järn i tror jag hade det mellersta eller vidaste men då blev den väldigt svängd annars lagom vid. Wintec wide är ju rätt rak, men men nu var det ju inte det du undrade om...
 
Sv: Min sadel dödar mina sittben!

Wintec kan han ju ha rent breddmässigt, och jag sitter okej i dem, men problemet är att alla har haft kilbossor som gör ajaj i ryggen :( Får snacka med byns sadelmakare och se om han har något mirakel han kan fixa sadeln med ;)
 
Sv: Min sadel dödar mina sittben!

Får man ont av sadeln brukar det vara formen på sadeln som helt enkelt inte passar kroppen. Byt sadel är nog bästa rådet. Har du provat andra modeller och märkt någon skillnad?
 
Sv: Min sadel dödar mina sittben!

ok, då förstår jag...jag brukar bara klicka snabbsvar...har aldrig tänkt längre än så
Inte lätt med en sån häst o hitta sadel...men nog borda det finnas andra än den du har...kan han ha CBarnsby bör han kunna ha andra med ;)
 

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 058
Senast: Lavinia
·
Utrustning 3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar. 1. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
1 216
Senast: Spyro192
·
Hästmänniskan Jag får fruktansvärt ont i sittbenen när jag rider nu för tiden. Det känns som enorma blåmärken, och kommer så fort jag sätter mig i...
Svar
17
· Visningar
4 338
Senast: Licorice
·
Utrustning har vi hört den förrut? Hon behöver en ny sadel, jag vill ha en sadel som går att hoppa i (småskutt, men på träning) och som inte är...
Svar
9
· Visningar
2 909
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp