Min "problemhäst"

Sv: Min "problemhäst"

Du får se hur hästen är på ons hos vet. och diskutera ev fortsatta behandlingar.

Du får se hur hästen är på ons hos vet. och diskutera ev fortsatta behandlingar.
Som nån skrev är massage bra för hästar med kissing spines...

Tror inte det gör något om han inte är riden när du ska dit, om du nu inte vill göra det för din egen skull eftersom du ska rida där. Jag har varit otaliga gånger i Stenestad de senaste 7 mån pga min hästs hälta (som nu är bra) och periodvis skulle jag skritta honom mellan besöken, men det gick inte då min häst inte är någon duvunge och eftersom han stod i en sjukhage var han inte direkt någon Mr Nice Guy :devil: när jag skulle rida (kom inte ens upp förrän han antingen stegrade sig eller stack), utan de sa att då fick det hellre vara än att jag skulle skada mig eller att han skulle skada sig själv om jag ramlade av för då hade han naturligtvis satt av i 200 knyck :crazy: . Leda honom vid hand gick däremot bra, om jag hade både träns och hingstkedja på honom, så det fick jag göra istället.

Ok, så gör ju inte min häst riktigt.. Han brukar vara snäll att rida, även om han stått 1 vecka i sjukhage! Han blir bara lite extra tittig, precis som han "glömt" hur allt ser ut. Men nu har han ju ont i ryggen, det käns inte riktigt rätt att hoppa upp o rida då.

Var kanske inte så tydlig, men de kommer troligtvis att tycka att du gjorde helt rätt som inte red honom, de tyckte jag gjorde helt rätt som inte red min fast orsaken till att min inte gick att rida var något helt annat. Vem av veterinärerna har du? Jag har David och tycker att han är mycket bra, har även haft Göran (för några år sedan) och var mycket nöjd med honom också.

Jag hade Anna Wactmeister (stavas??) En jättegladoch trevlig tjej. Men hade även Göran eftersomk han är bra på ryggar. Är jättenöjd med båda två! Nej jag tror jag väntar med att rida o ser vad dom säger. Men de e ju de att men ingen med det var ju att jag skulle känna skillnaden innan bedövningen och efter. Då är de ju en fördel om man ridit!

Jag har träffat Anna också, hon gick med David ett tag och hon verkade mycket bra och trevlig. Vid mitt första besök var min häst i stort sett oridbar då han blev mycket stressad och orolig när jag skulle rida :( (troligtvis pga hältan) så jag fick hjälp när jag skulle rida där uppe första gången, de höll när jag skulle hoppa upp och var hela tiden till hands ifall han skulle få "spel", sedan när de lagt bedövningen fick jag rida igen för att se om det blev någon skillnad. De trodde först att det var ryggen eller nacken som gav hältan, men där var allt ok. Jag hade inte ridit min häst på ca 2 v innan mitt besök där, men jag fick mycket hjälp och stöd så det gick bra. Tror att där var ungefär 3-4 tjejer som hjälpte mig när jag skulle rida. De kollade sadeln (en av dem är mycket duktig på sadlar), sadlade, tränsade, höll och hjälpte till på alla möjliga sätt. De väntade kanske lite på att få se rodeohästen i aktion, för hans rykte är vida spritt ;), (fast ibland och det blir oftare och oftare så är han en ängel).

Ännu en uppdatering! Åkte till kliniken i onsdags, utan att ha ridit. Han longerades och tömkördes, gick som en ängel. Anna misstänkte bakknäna så han fick bedövning och så longerade jag igen, utan förändring. Eftersom han var så avslappnad när jag ömkörde så satt jag även upp och red. Hur snäll som helst, inte en min. Hon sa att bedövning i ryggen var inte nödvändigt, eftersom han inte visat obehag eller spänningar på något sätt. Så nu har jag blivit "beordrad" av Anna att låta han vila ett par veckor och sen börja tömköra och att han ska köras in. "Framtida körhäst!" sa hon glatt. Inte den första som sagt det faktiskt! Så nu ska han köras in för att stärka bakben (som det inte är något fel på utan han är bara svag) och bakdel. Så nu har jag ett nytt projekt... :D Men han blev som tur va inte utdömd som ridhäst, utan kommer antagligen att kunna ridas lite sen när han fått massa muskler. Annars får han bli en ny körstjärna! :love: Han älskar ju att bli tömkörd så det ska nog inte vara några problem!

*raderat**********

Senast ändrad av en moderator:

Gud, det är som att läsa om sig själv... Sitter nästan och gråter :cry:. Arjan är/var precis sådär. Jättekänslig för kyla/regn, bockade aldrig och ställde alltid upp till 100%... Sen kom vi på att han hade ont i ryggen och att han haltade på båda fram. Åkte till Strömsholm och röntgade, hittade inte nåt direkt, gjorde en scintröntgen för att vara säker på vad det var och kom fram till KS.

Sedan har 10 månader av helvete förflutit. Det är helt sjukt så många tårar som jag har fällt över denna häst. Vet inte hur det kommer att gå, om han kommer bli frisk igen. Det är ovissheten som är svårast. Har varit in och kollat honom 2-3 gånger och alla gånger har chansen varit att han sagt att vi skulle ta bort honom.

Fattar inte att jag har överlevt. jag kommer aldrig att få en sån här häst igen, det är liksom den här speciella hästen som man hör ihop med, som man bara träffar en gång i livet. Fan...

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 897
Hästvård I fredags var jag hos veterinären med min häst. Han böjdes ordentligt och markerade lite på höger bak (2 gradig) både på hög och låg...
Svar
0
· Visningar
957
Senast: Saile
·
A
Hemmet Jag lovade ju i ett svagt ögonblick att posta bilder på förvandlingen. Tid har det tagit för är inte kroppen okej så måste det få ta tid...
2
Svar
23
· Visningar
3 476
Senast: avslutat medlemskap
·
Utrustning Jag behöver hjälp, massa hjälp! Letar sadel till min ponny men vet inte riktigt var jag ska börja, har ni tips på vad som kan passa...
Svar
10
· Visningar
1 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar