Min "problemhäst"

S

smiling_sun

Ok, nu försöker jag ladda lite bilder på min pålle. Han har haft ont i ryggen pga fel sadel. Har haft massör ute och nu är han nästan helt bra i ryggen. (Har inte ridit honom) Massören sa även att han har problem med bakdelen. Han tar kortare steg med höger bak än vänster bak. Vilar nästan alltid på höger bak. Höger korshalva är lägre än vänster (som ni ser på bild nedan, om det funkade) Han var även mycket spänd i hela bakdelen när hom masserade. Så hon tyckte att jag skulle ta ut vet för att kolla så det inte var ngt allvarligt innan hon fortsatte. Och vet var här idag. Hon såg med att han var sne vid korset. Vi böjde honom och han klarade det bra. Han hade en halv grad - en grad hälta på båda bak. men att hältan sitter högre upp så det var rätt vanligt. det var ingen fara sa hon. Men hon ville att jag skulle åka in och röntga honom. Nu har jag lite bilder på honom. Kanske ni vill kommentera något.

http://i6.photobucket.com/albums/y228/Gazpacho_01/113_1348.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y228/Gazpacho_01/113_1350.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y228/Gazpacho_01/113_1362.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y228/Gazpacho_01/113_1361.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y228/Gazpacho_01/111_1117.jpg

Kanske inte de bästa bildderna, men de enda jag har. Man ser korset i alla fall, och det är väl det som är det största prpblemet.

Sv: Min "problemhäst"

Låter som att du får åka och röntga och verkligen kolla upp hästen grundligare på klinik.
Har du fått tid till klinik?

Hmm Du verkar nästan ha samma problem som jag. Min häst har haft ont i ryggen ett halvår. När veterinären var ute och titta på henne klarade hon böjprovet bra, ingen hälta, inte änns efter longering. Hennes kors är högre på högersida så hon är ju sne belastad....
Problemet är ju att hon har ont iryggen i vågor, ibland är hon nästan bra i ryggen och ibland är hon jätte öm. Hoppas du finner ut vad som är fel och hittar du något kan du väll höra av dig till mig!! :) :)
Hälsningar Malin

Det kan vara praktiskt taget vadsomhelst.Kanske hästen gått omkull i hagen å fått ngt på bäckenet tex, det är rätt vanligt.Jag går utb till hästmassör å där har jag till å med fått höra om hästar som haft småhältor å inte varit riktigt bra, sedan upptäckte de att bäckenet varit krossat.Hästar är rätt smärttåliga ibland så de kanske inte visar så mkt som leder till att amn hittar problemet.Hästen med krossat bäcken hade till å med gått igenom röntgen utan anmärkning, det var först när de gick in bakvägen å kände längst kanterna i hästen som de fattade att bäckenet var krossat :eek:
Försöker inte skrämma dig men jag tycker oxå att röntgen är en mkt bra idé även om den inte visar allt alla gånger.

Cool svans din häst har. Lite ovanligt att se.

Är hästen verkligen jämnt uppställd med alla fyra benen på den första bilden? I så fall ser det ut att skilja kraftigt i muskelmassa mellan höger och vänster och muskulaturen på kruppan ser ut att vara är "utfluten" på höger dvs är mindre fast.
Vad som är orsak och verkan är ofta svårt att veta så det är bra att ta det på klinik. Du får minskad muskelmassa som en följd av att hästen inte arbetar lika bra med höger bak (du skriver att han tar kortare steg). Symptomet med ett kortare bakbenssteg och snedhet kan vara orsakat av ett SI-leds problem, du har ju även ha grundorsaken till problemet i ryggen. Dåligt musklat kors eller bog kan du också få när hästen har problem längre ned i benet t ex en kota men då borde du fått en böjprovsreaktion tycker jag.

Hör av dig och berätta hur det går så lär vi oss någonting.

mvh
Lejonelle

Move_Over skrev:
Hmm Du verkar nästan ha samma problem som jag. Min häst har haft ont i ryggen ett halvår. När veterinären var ute och titta på henne klarade hon böjprovet bra, ingen hälta, inte änns efter longering. Hennes kors är högre på högersida så hon är ju sne belastad....
Problemet är ju att hon har ont iryggen i vågor, ibland är hon nästan bra i ryggen och ibland är hon jätte öm. Hoppas du finner ut vad som är fel och hittar du något kan du väll höra av dig till mig!! :) :)
Hälsningar Malin
Ja, det låter precis som min pålle. Jag har fått en remiss skickad till djursjukhuset, ska ringa dit imorgon. Min kompis hade med en ponny som var sne i korset och det var antagligen efter en omkullridning. Man vet ju inte, han kan ju ha gått omkull närsomhelst, i hagen.
Jag lovar att jag ska meddela er när jag varit på djursjukhuset. Förresten, vet ni vad en röntgen brukar gå på? Han ska röntgas hela ryggen och korset.

Hästen är som sagt lite sned. Ovanligt att veterinärer ser sånt ;) vet en ridskoleponny som varit hos vet för hältor måånga gånger och som är rejält sned utan att någon veterinär sagt till om det..

I ryggen verkar den nästan lite karpryggig (när ryggraden går upp lite i slutet av ryggen innan korset). Vilket brukar vara en symptom på lite olika saker, antingen njurproblem, att hästen kortar ihop sej när den går, eller så är kotorna helt enkelt blockerade, och de brukar "smitta varandra".
När du fått ett utförligt besked från veterinären om de kan göra något - ta ut en BRA Equiterapueft eller kiropraktor som förhoppningsvis sucessivt kan rätta till ryggen, och höfterna/bäckenet (alla de 3 sitter mer eller mindre ihop, så alla delar måste kollas upp och rättas till). Därför är det bra att BÅDE kolla muskler och kotor, eftersom de påverkar varandra. De dras fel när kotorna är fel/höfterna sneda, men de hjälper även till ATT dra ryggkotor m.m. fel så ALLT måste rättas till innan man får ett hållbart resultat.
Som skrevs i tidigare inlägg kan det bero på i princip vad som helst - att hästen gått omkull t ex. Och rättar man inte till det drabbar det successivt resten av kroppen och kan skapa ryggproblem och hältor. Och påverkar hållbarheten.

Min häst som jag köpte billigt i somras var ett vrak. Milt sagt. Det skulle vara lättare att räkna upp de problem han INTE haft än de han har haft..
ET var iofs rätt positiv när han undersökte hästen första gången. Fastän han var blockerad i princip alla kotor i hela kroppen, hade sneda höfter/bäcken, tog ojämna steg bak, hade lättare upphakningar i knäna och knakade i lederna, ett ledband som låg fel, massor med spänningar osv.. Men eftersom det märktes rätt tydlig skillnad före och efter behandlingen var han som sagt ganska positiv. Massören däremot var nära att döma ut hästen (om nu massörer kunde göra det).
Efter en månad med väl passande sadel (bomlös) lätt träning för att få röra på sej, mycket regelbundna behandlingar (2 behandlingar/vecka av massör eller ET första månaden) var han mycket bättre. Gick fortfarande ojämnt bak, men han kunde iaf böja ej på en volt och gå ganska avslappnat vilket var lite skillnad från första ridturen då hästen kändes stelare än ett kvastskaft. Ett böjt kvastskaft som tryckte in hela framdelen i ena varvet och ut framdelen i andra varvet. Att styra i traven var nästan omöjligt..
Efter 4 månader var han nästan helt återställd, förutom att musklerna inte hade hunnit forma tillbaka sej så han var ojämnt musklad. Och kunde ibland få tillbaka lite gamla blockeringar tillfälligt.
Nu, snart ett år senare är han nästan 100% (förutom att jag dumt nog tog av honom bakskorna så han blev stel:( )
Men i ditt fall bör det inte behöva ta så lång tid. Man får räkna med ca 4-5 behandligar av t ex ET för att problemen ska försvinna (Om det är en duktig människa som behandlar) MEN att musklerna tar längre tid på sej att ändra om sej till det normala. Och att hästen mentalt inte längre ska känna sej blockerad. Under den tiden kan man behöva återbesök ibland för att musklerna kan "dra tillbaka" felaktigheterna innan musklerna också rättat till sej till 100%

Totola-Det var massören som upptäckte snedheten om du läser.
Jag tycker att du beställer tid, röngtar hästen och sen låter vet. rek nån som kan hjälpa dig!
Sen får du hitta en sadel som passar.

Senast ändrad av en moderator:

sante: läs gärna tråden innan du kommenterar ;)

smiling_sun skrev:
Så hon tyckte att jag skulle ta ut vet för att kolla så det inte var ngt allvarligt innan hon fortsatte. Och vet var här idag. Hon såg med att han var sne vid korset. Vi böjde honom och han klarade det bra. Han hade en halv grad - en grad hälta på båda bak. men att hältan sitter högre upp så det var rätt vanligt. det var ingen fara sa hon.

Visst, röntgar man kan man se hur det ser ut, om kotorna ligger fel. Och vet. kan skriva ut t ex antiinflammatoriskt, men i övrigt finns det inte mycket veterinärer kan göra. Bara vidarebefodra till Equiterapueft eller Kiropraktor.

Jag tycker du ska ta kontakt med en equieterapeut.

Tillägg: även vissa Equiterapuefter t ex kan "se" hur det ser ut antingen med hjälp av ultraljudsbehandling som har skärm, eller se störningar i musklulaturen m hj a värmekamera.

Tack för alla svar! Vi får väl hoppas på att det inte är allt för allvarligt.. Har fått en tid på Stenestads hästklinik nästa tisdag. Har en annan fråga med.. Någon som också har en häst som blir öm i ryggen av att det regnar? Min häst gick ute igår utan täcke och det regnade rätt rejält. Jag fick ta in honom för han hade så ont i ryggen. Han är rätt så känslig. Senare när han hade torkat så var det bra igen och han hade inte ont. Då fick han gå ut igen. Någon som har samma problem med sin häst? Det är ju lite tråkigt att behöva lägga på regntäcke när han går på bete!!
En fråga till, vad kostar ungefär en röntgen? Och hältutredning?

Jag har en sådan häst! Hon kan inte ridas om hon stått ut i regnet. Jag får tyvär ha ett regntäcke på henne så fort jag anar dåligt väder.
Det finns många hästar som är sådana så det är inget ovanligt.

En häst som har ont vid "kallt" väder i rygg har något problem.
OM en människa har muskelvärk och så står denna och fryser, står stilla, då gör det ont!
Blodgenomströmningen fungerar inte på ett korrekt sätt.
Men de som är friska ska inte ha det problemet för det tyder på att något är fel och det måste åtgärdas..du får se vad vet. kommer att hitta..kommer ni åt problemet så kommer hästen att sluta ha ont.

Röntgen kan kosta väldigt olika beroende på hur många plåtar de måste ta. Ca 5000:- gick det på att röntga bakbenen men jag kommer inte ihåg hur många plåtar det blev..
Hältutredning kan kosta mycket olika beroende på hur snabbt det går att hitta orsaken. Allt från någon tusenlapp till 10-20000:-... Eller så ger de upp efter ett tag och man står där och ska betala flera tusen ändå :(

hej det låter som min pålle det, jag tog ut kiropraktor och rättade till hans höft. krävdes två behandlingar eftersom han var så sne. men han är fortfarande snemusklad, det kommer ta tid..

Oj vad dyrt! Lite svårt att veta hur mycket pengar man ska ha med sig då... Dom vill juatt man betalar där kontant! :o Jag betalar ju allt till pållen själv, så jag får väl ta alla studentpengarna som jag fick i fredags...

Men om en veterinär anser det nödvändigt med ordentlig undersökning inkl röntgen så går det på din försäkring (om du har någon)!

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 897
Hästvård I fredags var jag hos veterinären med min häst. Han böjdes ordentligt och markerade lite på höger bak (2 gradig) både på hög och låg...
Svar
0
· Visningar
957
Senast: Saile
·
A
Hemmet Jag lovade ju i ett svagt ögonblick att posta bilder på förvandlingen. Tid har det tagit för är inte kroppen okej så måste det få ta tid...
2
Svar
23
· Visningar
3 476
Senast: avslutat medlemskap
·
Utrustning Jag behöver hjälp, massa hjälp! Letar sadel till min ponny men vet inte riktigt var jag ska börja, har ni tips på vad som kan passa...
Svar
10
· Visningar
1 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar