Min ponny...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Rayman
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 984
R

Rayman

Jag är inte säker på varför jag skriver det här, men jag vill bara att nån ska säga hur jag ska göra...

Det är så här, för ett halv år sen sålde jag en underbar connemara ponny ( underbar enligt mej) ett sto.. Och jag håller kontakten med den nya ägarens tränare lite då och då.. Och fick höra att dom har ridit sönder henne!, jag frågade mej hur man lyckas rida sönder en ponny..?! Hon slutade hoppa o va glad hon bara var hängig sa dom.. Men sen hörde jag att hon hade vatt på skara kliniken med henne och fick ett sms av den nya ägarn som frågade om hon har haft kolik och ja det har hon, så sa dom att hon var där för bara koliken när jag senare fick reda på att ponnyn hade rent ut sagt "gått in i väggen" orkade och ville inte göra något, Och det var därför hon var på kliniken..

Och jag vill köpa tillbaka henne, men jag har varken råd eller plats. Och ungen har lovat att bättra sej och tränaren o hon har nu gjort upp ett schema om hur dom bäst ska träna henne, så det känns som om ungen skall få en andra chans. Och hon rider nu inte utan att först rådfråga någon och inga idiot turer i skogen i full sken..

Vad hade ni gjort?

Sv: Min ponny...

inte så mycket. det går tyvärr inte rädda alla hästar det är synd om, trots känsloband till dem.
de flesta av oss hästägare lär sig på misstagen och gör därmed aldrig om dem, en del i utvecklingen mot att bli en bättre hästmänniska.
förhoppningsvis har den nya ägaren lärt sig sin läxa och har förstått vikten av rätt träning och skötsel. synd bara att ponnyn skulle komma i kläm men vi får hoppas på att h*n får ett fortsatt glädjefullt liv.

Stackars dej, förstår hur jobbigt det känns.
Men eftersom det som hänt inte kan göras ogjort och det verkar som tjejen förstått att man inte kan flänga omkring hur som helst (får vi väl hoppas) utan att det straffar sig, kan du väl fortsätta att hålla kontakten och se om allt går åt rätt håll nu. Håller tummarna att det ska bli bra för ponnyn :)

Himla synd om hästekraken!!!

Hur du ska göra: först och främt bör du tänka på att inte själv sjunka ner i något tarvligt beteende eller metoder, det är så lätt gjort att man blir desperat och gör knasiga saker och trasslar till det och skämmer ut sej. Försök att vara konstruktiv och att alltid se på saken även ur de andra parternas synvinkel, inte bara din egen.

Kolla med en hästjurist (ofta kan man ringa in och få en vägledande fråga gratis, kort svar på kort fråga) om dina rättigheter/möjligheter på laglig väg.

Det låter på ditt inlägg som om du har hört rykten, men inte fått säkra besked svart på vitt. Kanske är verkligheten en helt annan. Hästen kanske har fått en infektion/fästingsmitta e.d. och de har inte tagit blodprov för att testa, isåfall går det ju över med tiden. Det kan vara en kombination av flera orsaker som sammanfaller olyckligt. De kanske bara skrapat på ytan och snart hittar de den egentliga orsaken. Utrustningen sitter illa och avskräcker, ryttaren är spänd, hästkompisarna elaka, fodret fel sammansatt, de har missat uppvärmning/avskrittning... en del faktorer är lätt åtgärdade, andra tar tid. Har hästen blivit avskräckt på det mentala planet så har den själv satt gränsen. Men det tar tid att övertyga den att faran är över.

Det bästa vore om du och köparen kan känna såpass förtroende för varandra att ni kan samarbeta för hästens bästa. Enligt ryktet vill nu köparen bättra sej och då torde de också uppskatta några goda råd från din sida om hur du brukade göra. Känner köparen förtroende för dej är chansen störst att du får veta vad som egentligen hänt, och det är alla parter, inklusive hästen, bäst förtjänta av. Därför bör du inte ringa och hota köparen eller skälla på dem.

Sedan är det så att både du och köparen har lärt sej en läxa. Nästa gång du säljer häst granskar du köparen noggrannare och skriver in det du vill kunna kräva i kontraktet.

Och ur köparens synvinkel så lär de sej en grundlig läxa. Är de välmenande så gör de aldrig om misstaget igen, jag lovar! De flesta hästägare är välmenande, får man tänka på, men bara på lite olika sätt. Det är mycket att hålla reda på och ofta är det ren tur att det inte händer mer än det gör! De flesta av oss har gjort fel och därefter skärpt oss. Ett indiskt ordspråk lyder: en läkare är inte skicklig förrän han haft ihjäl minst tre patienter. M.a.o. man måste ha överskridit gränsen för att riktigt förstå var den går. (Men jag menar förstås inte att det är okej att ett djur blir lidande.)

Sedan finns det en aspekt till som utomstående parter gärna åberopar: har man förstört sin häst så kan man gott ha det, säger de. Vissa röster anser att om man har en skadad häst så får man minsann bita i det sura äpplet och ta konsekvenserna.

Så detta var lite idéer och tankar, ta till dej det som funkar för dej!

som du skrev låt den nya hästägaren få en chans till det finns ju faktiskt dom som bättrar sig. Håller tummarna

Tyvärr är som någon annan sa, gjort är gjort....man får ju hoppas att tjejen lärt sin läxa och verkligen sätter ponnyn i första hand nu.

Min fundering är hur du praktiskt skulle lösa det OM du fick köpa tillbaka när du skriver att du inte har varken råd eller plats?!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 733
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
605
Senast: Kristall10
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka