Min ponny vill kanske prova trav?

Vilya

Trådstartare
Funderar lite löst på att låta någon starta mitt russ i trav, har ingen aning om vad som krävs av en ponnytravare men hon travar j*vlar så mycket snabbare än de andra ponnyerna i stallet. Någon här som vet hur jag får henne startad, hur snabb hon bör vara? Hur långt hon ska trava? Vill helt enkelt ha lite tips och råd för jag är helt grön på det här...

Sv: Min ponny vill kanske prova trav?

Ditt russ måste vara mellan 3-15år gammal.

"Du måste mäta och kvala din ponny (kval om den inte tidigare har startat ponnytrav). Kvaltider är A-ponny 4.10 och B-ponny 3.10. Minidistansen är för A-ponny 1 000 m. och för B-ponny 1 500 m. "

jag tog travlicens för ett år sedan. :)

Man måste kvala alla hästar som inte startat på 8 mån, oavsett om de har kvalat förut.

Du måste vara medlem i en ponnytrav klubb och ponnyn måste vara reg för ponnytravet. kolla på http://www.sptf.nu/ där kan du hitta bana nära dig och lite annat med.

jag tror att kvaltiden är 2.55 och då springer de väl 1500 m (russen alltså) sedan på tävlingar bestämmer du själv vilka distanser du vill starta på, på vår bana otast 1520, 1800 eller 2020, , men det finns ju andra som 1600, 1640 och längre sträckor över 2000. det spelar ingen roll hur snabb den är, förutom att den ska klara kvaltiden, för din häst handicapas efer SITT rekord, eller i vissa fall pengar, ålder, vinster osv..

Mitt bästa tips till dig är att du tar kontakt med ponnytravklubben poå din närmaste travbana, så hjälper de dig med alla praktiska detaljer, vad som behöver göras.

Ponnyn ska först registreras i SPTFs tävlingsregister, vilket görs genom att man skickar en kopia på registreringsbeviset + mätintyg + betalar licensavgift (livstid). För att få startad måste den vara "listad" hos någon med P-tränarlicens, antingen tar du en sådan själv (relativt enkelt...) eller också låter du kusken stå som tränare.
Kusk kan du få hjälp att hitta via klubben, till russ är det inte särskilt svårt att hitta villiga kuskar... :)
Innan den får tävla ska den också genomföra kvalloppet, som nämnts ovan.
Och det finns lopp till ponnyer i del flesta "hastigheter", så förutom kvaltiden (joggingtempo nästan) är det ingen särskild km-tid man behöver ha för att kunna tävla.

Lycka till!

*Till alla*

Tack för era svar, ska jobba med konditionen och det där med att hålla sig i trav och sen ta kontakt med en ponnytravs klubb så får vi se om det blir någon start till våren kanske!

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
997
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 238
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 586
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka