min ponny testar mig.

H

hoppareen

Hej! Jag skulle behöva era tips och hjälp. För det är så att min ponny håller på att testa mig, hela tiden. Jag kan inte hämta henne själv från hagen, jag måste ha med mig en kompis. Ibland kan hon bara stanna på en väg, FAST vi är påväg mot stallet. Men när det gäller ridningen så kommer vi hur bra överens som helst. Sen respekterar hon mig inte alltid, typ trampar mig på tårna o.s.v Hon gör mig både ledsen och besviken, kan ni hjälpa mig?

Sv: min ponny testar mig.

Bli sur! :devil:
Din ponny måste veta vem som är ledaren och det gör nog den inte.
Säg strängt ifrån och ryt till om ponnyn inte lyder.

Alla hästar testar sin ryttare någon gång, vissa mer och andra lite mindre. Det är bara att visa att det är du som bestämmer. Hästen SKA lyssna på dig, det är Du som ska bestämma.
Tro mig, ju mer du håller ut och "kämpar", lite fel ordval, mot hästens alla hyss ju mer kommer du få ut i framtiden! Tro mig, min häst testade mig för minsta lilla, efter en månad ungefär blev han from som ett lamm- nu saknar jag tiden då vi kunde bråka om vilken sida av en sten vi skulle gå. Det får ta sin lilla tid, men var konsekvent!

ha alltid ett spö med dej. du skall inte slå hästen..inte alls.reagerar h*n inte ska du bara peta till. lyssnar den inte då heller gör något annat motivera den godis? locka pocka. fungerarinte heller dettafår du ha med dej en longerlina och skicka hästen runt dej på en volt. få uppmärksamheten .kräv att den kommer med en gång. men att hästen går dej på tårna:O hur tål du? min häst å alla jag hanterar ska gå en armlängd ifrån mej eller bakom. tå tramp tolererar jag inte . vänd dej häftigt om och nästan skräm den. be den backa så du kommer framför den och låt den inte!! gå om.. det blir som ett straff. den blir oftast om den e smart och inte tar överhanden igen berömd då. gör den rätt öööss över beröm. men avstånd!!

Som sagt testar de flesta hästar sina nya ryttare eller ''förare'' någon gång. Testandet går vanligtvis inte över om du inte är konsekvent och ''vinner'' över hästen.Tex. om hästen stannar när du är på väg nånstans så kan du göra det jobbigt för den. Backa den några steg,flytta bakdelen åt båda hållen.Till slut tröttnar hästen oftast och vill bara gå framåt.Fortsätt lite till och sen går du framåt,då är det du som i slutändan vunnit över hästen genom att få den framåt.
Fortsätt att jobba hästen med olika ledarskapsövningar och ha tåla mod,till slut inser hästen att du har vunnit!

Om hästen trampar dig på tårna så är ett bra tips följande;ALLTID då hästen tar ett steg mot dig(i sidled alltså) så ska du knacka på hoven med din fot och sedan berömma då hästen flyttar på sig.Det har iallafall fungerat för oss.
Lycka till!

Jag tror att det viktigaste när en häst/ponny testar är att ALDRIG låta den komma undan eller vinna.... Den ska inte komma någonvart med att trilskas.... Man kan aldrig tvinga en häst att göra de man vill men man kan lirka, hitta nya vägar, locka m.m.

Ibland är det lätt att låsa sig själv... tex om hästen vägrar att gå framåt, fastna inte på att hästen ska framåt om det är tvärstopp, prova att backa några steg, sedan ta några steg fram, kanske gå tillbaka några steg, lägga en volt.... Huvudsaken är att hästen följer dig och accepterar dig som ledare.... Glöm inte att verkligen låta hästen veta när den gör rätt, beröm, beröm =)

Lycka till...

Arbeta hästen mycket från marken! Backa, stanna, flytta framdel, bakdel, arbeta i lina.. det är galet vad mycket så enkla saker kan göra! Var vänlig men bestämd. Är hon envis så ska du va sjuttioelva gånger envisare (lätt att säga...)! Tro på dig själv och ta det för tusan inte personligt när hon trilskas. Klart hon måste testa dig så hon får veta att du är världens tryggaste och pålitligaste ledare.

Liknande trådar

R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 460
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 302
Senast: Häst_
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama