Sv: Min ponny tar inte höger galopp!
Oftast sà har inte hästarna nàgra större problem med sadeln och hära pà buke sà ár det som norm att alla hástar är guds básta hástar och de alltid har ont nàgonstanns. Som om det är det enda problemet hästarna har.
jag vet inte vad det beror pà egentligen. Tror att det beror pà den lâga kunskapsnivàn som finns hära pà buke och att man blir pàhoppad och folk blir sà upprörda om man skriver nàgra andra ràd án att speciallbestáll en ny sadel, ta ut en ny sadelprovare för din förra var inte god nog, ta ut vet, massör, et, hästtandläkare osv.
Jag är ju ifs hástmassör sjálv och jag kommer ihàg en viss speciell lärare pà kursen som suckade över hur folk överdrev vikten av sadeln. De flesta är ju bara hobbyryttare och en ponny behöver inte samma nogranhet som en GP dressyrhást.
Dessutom har jag jobbat mycket, med mànga olika hästar och ryttare. Kan säga att av alla arbetsplatser som jag arbetat sà är det bara pà ridskolan de har en sadel till varje häst. Normalt sätt sà använder en ryttare en sadel till ALLA sina hästar. jag gör samma sak, jag har EN sadel och jag rider ca 6 hästar om dagen, och pà ett àr ca 20 olika hästar eller fler med SAMMA sadel. Sà gör nästan alla.
En sak är det att oroa sig för en sadel som inte passar, Tràdskaparen hade tagit ut en sadelinpassare. En annan sak är det när ponnyn har uppenbarliga problem med grudridning och gör en sak som är ABSOLUT förbjudet, den stannar.
Det gàr inte att RIDA en häst som inte gàr framàt och har bjudning, har inte hästen bjudning sà sitter du utan kontroll pà hásten eftersom bjudning màste finnas för att dina hjälper ska fungera. Oftast funkar det endà om man sitter och àker runt pà sin häst men utan bjudning kommer man ingenstans. Det gàr inte att rida pà riktigt utan bjudning. Hur ska du kunna be hásten om en galoppfattning fràn skritt? Eller göra en öppna och hâlla samma jämna steg och rytm genom hela öppnan?
Mânga mástare säger att den enda gàngen man fàr straffa en häst är när den inte gàr framàt. Läste en bok av mäster Nunno oliveras elever som citerar honom genom hela boken och han skrev att han sagt samma sak som jag skrev, fast med andra ord. Kan leta reda pà citatet till dig om ett tag, hoppas din franska e okej
Jag har själv sätt DUKTIGA klassiska tränare som handlat efter den principen när mesiga tanter har kommigt med feltránade hästar som inte svarar för skänkeln. Dà förstod jag inte varför tränaren använde spöt pà hästen och hârt men nu när jag förstàr sà vet jag att tränaren handlade rätt.
Tror dessutom inte att jag skrev att hon skulle sitta upp och smiska sin hást gul och blà... Jag förklarade nog principen med att hästen inte fàr stanna och varför och vad hon borde göra om hästen stannar.
vad jag skrev är inget dàligt ràd. Det är ett bra ràd. Om du vill tolka det som om jag ber var unge att rida med ett spö och smiska hásten framàt sà är det upp till dig. Det är inte misshandel, det är faktiskt tillâtet enligt djurskyddslagen att slà en hást med ett spö men det fâr inte bli utdraget.
Här är vad jag skrev
"Rid med spö! Om din ponny vill stanna eller sakta ned driver du pà henne och använder spöt sà mycket som behövs, kanske kan beövas ett riktig smisk!
MEN! var välldigt nogran med att du inte drar henne i munnen om hon hoppar framàt. Det är bra att hon gàr framàt när du driver pà, det är rätt. Sen rider du framàt igen, om hon fattar vänster galopp sà rid henne framàt i vänster galopp innan du saktar av.
Rid framàt och försök igen, och om hon försöker stanna gör du samma sak som förra gângen. Va envis och ge dig inte."
vad skulle du ha givigt henne för râd? Köpp en ny sadel och rid som du alltid ha gjort för när din ponny inte längre har sadelproblem sà kommer allt att funka?
Nä du jag stâr för mitt ràd och jag kommer att ge liknande ràd till folk med liknande problem och när jag jobbar som ridlärare kommer jag att lära ut viktiga grunder till mina elever som framàtbjudning.
Om du inte förstàr att hästar kan vara OLYDIGA och inte villja göra som en oerfaren tânàringstjej ber den om bör du kanske ta en funderare över hásten mentalitet och vilja till arbete samt en fundering om vad en bra grundträning ger hásten för förutsättningar och vad en DÂLIG grundträning ger hásten för deffekter.
Dessutom skrev tràdskaparen att hennes ponny inte var bra tränad.