Min ponny har blivit slö

Eham00

Trådstartare
Hej!
Jag har haft min ponny sedan slutet av augusti, när jag fick henne var hon jätte pigg och glad, hoppade högt och alla typer av hinder. Nu på de senaste hoppträningarna/pay&jumpsen har hon blivit riktigt slö/seg och börjat vägra, jag driver men känns som de inte händer något... vet någon vad som kan ha hänt? hon är 8 år och ca 147cm. Hon är rätt lös i magen, kan det vara det som spelar in?
snälla hjälp!

Hej!
Jag har haft min ponny sedan slutet av augusti, när jag fick henne var hon jätte pigg och glad, hoppade högt och alla typer av hinder. Nu på de senaste hoppträningarna/pay&jumpsen har hon blivit riktigt slö/seg och börjat vägra, jag driver men känns som de inte händer något... vet någon vad som kan ha hänt? hon är 8 år och ca 147cm. Hon är rätt lös i magen, kan det vara det som spelar in?
snälla hjälp!
En ponny min kompis hade för några år sedan började också vägra på hinder. Hon hade fått kotledsinflammation på bägge fram, så hon slutade hoppa för det gjorde ont. Börja med att kolla att hästen inte har ont nånstans!

Har utfodringen ändrats sen ni fick hem henne? Hur tränades hon tidigare och hur tränas hon nu?
Om magen är i olag kan de självklart spela in, är nog inte så skönt att jobba om man är kass i magen :crazy:
Kan även vara så att hon har ont någonstans

Oftast handlar denna sortens problem om att hästen är obekväm med något. Antingen har den ont någonstans, något i utrustning/ridning/underlag/skoning stör hästen, eller så orkar den kanske inte vad du ber den om. Som DarkInNight sa, det kanske är dags att be en vetrinär gå över henne, men så länge, för att hjälpa dig spåna om vad det kan vara:
-Hur mycket rider du i veckan?
- Hur mycket var hästen riden när du köpte den?
- Hur varierar du ridningen?
- Hur ofta tränar du hoppning i veckan?
- Hur ofta tävlar du? (i månaden)
- Är utrustningen utpassad till hästen?
- Får hästen tillräckligt med mat (innehåll i fodret vs behov)
- Hur ser hästen ut? (Hull, muskling)
- Vilka saker är nya för hästen? (hovslagare, underlag, utrustning, din ridning, foder, stall)

Det är ganska vanligt tycker jag på hösten att under en kort period att hästarna blir ngt lösare i magen.
Att den börjar vägra skulle jag tolka som den har ont. Det är väldigt svårt att känna om hästen tex har kotledsinflammation på båda fram eller är halt på båda fram. Ring en veterinär och kolla upp din ponny, det är snällast mot den.

Hej!
snälla hjälp!
1. Om den besiktades vid köp u.a. känns det lite långsökt med dubbelsidig hälta, men visst kan det ha uppstått. Kontakta veterinär.
2. Fick du med utrustning vid köp? Annars kanske den inte trivs med sin nya.
3. Var den i full kondition vid köp? Rids den lika ofta på banan nu som då? Är den van att ridas mer varierat och nu blir för mycket träningar kan den ju ledsna.
4. Mest troligt enligt mig; någonting i ridningen som den inte trivs med. Oftast det som är jobbigast att inse, man vill gärna hitta fel på hästen eller utrustningen, men det är otroligt vanligt att den förra ryttarens ridning "sitter i" ett tag efter köp och sen när det börjar gå ur så börjar det strula i ridningen.

1. Om den besiktades vid köp u.a. känns det lite långsökt med dubbelsidig hälta, men visst kan det ha uppstått. Kontakta veterinär.
Jag skulle säga tvärtom, att det är mycket troligt. Det är extremt vanligt att en häst blir halt en kort period efter den bytt ägare, eftersom den helt tvärt börjar ridas på ett annat sätt och på annat underlag. Dock är det ju hältor som för det mesta är lättåtgärdade och övergående, när hästen vant sig vid det nya.

Jag skulle säga tvärtom, att det är mycket troligt. Det är extremt vanligt att en häst blir halt en kort period efter den bytt ägare, eftersom den helt tvärt börjar ridas på ett annat sätt och på annat underlag. Dock är det ju hältor som för det mesta är lättåtgärdade och övergående, när hästen vant sig vid det nya.
Absolut, men mer vanligt med brist i ridningen :)

Jag håller med, och det gör även de flesta försäkringsbolag. Det är vanligare att det dyker upp skador när hästen byter ägare och rutiner. Det är en väldigt känslig period där. :)

Risken finns att det är kotorna fram eller ryggen, när ridning, underlag, utrustning och ridsätt ändras kan saker komma fram som inte märkts av tidigare. Kolla den hos en veterinär så har du uteslutit smärta.

Är den fräsch i kroppen kan det vara vinterpälsen, utfodringen, tänderna, träningsupplägget, utrustningen, magstatusen eller nästan vad som helst som gör den trött/ovillig. Men det kan man spekulera i efter att en veterinär gjort en koll. Då hade jag gått vidare med sadeln.

Jag håller med om att man ska utesluta smärta.

Sedan kan jag ju bara gå till mina hästar som blir väldigt slöa med vissa personer och pigga med andra.
De känner direkt vem som sitter på sadeln eller bakom tömmarna.

Blir man slö med en person och samtidigt känner mindre förtroende p.g.a det så kan det ju resultera i det du berättar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 304
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 908
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama