Min ponny äter inte sitt hö

VendelaAxelsson

Trådstartare
Behöver lite hjälp här!

Det är såhär att jag har en 21 år gammal c-ponny valack som är frisk. Han har god aptit när det gäller all hans mat utom hans hö. Det har han slutat äta upp. Vissa nätter kan han nästan ha ätit upp allt men han äter nästan aldrig något från lunch höet i hagen. Han har alltid haft en superaptit innan.

Vi raspar hans tänder regelbundet och senaste gången var bara för någon vecka sedan. Han äter nu hö silage eftersom han är allergisk mot dammet i vanligt hö och mot halm. Men eftersom han nu inte äter som han ska så har man börjat smalna av. Veterinären har kollat igenom honom och hittar inget fel.

Så nu är frågan vad man ska göra. Han har haft fång för 3 år sedan så man får vara försiktig med vad man stoppar i honom. Men kanske hade melass fri lusern varit något, har ni någon erfarenhet av det? Men han har dock även väldigt känslig mage så jag är rädd för att han ska bli ännu mer lös i magen av allt protein i lusernen. Men har någon en idé om hur man ska lösa detta? TACK!
 
Sv: Min ponny äter inte sitt hö

Slutade han äta efter den senaste raspningen? Vem utförde raspningen?

Testa att ge lusern och linfröolja. Helst uppblötta lusernpellets om han har svårt för att tugga. Finns en sort från Kvarnbyfoder som inte innehåller melass. Vänj in oljan lite försiktigt.
 
Sv: Min ponny äter inte sitt hö

Tänderna raspades på veterinärkliniken av en duktig veterinär, nej det började för 6 veckor sedan, innan senaste raspningen. Tack för svar!
 
Sv: Min ponny äter inte sitt hö

Va bra att det inte var en kvacktandläkare!
Han borde inte bli lös i magen av proteinet i lusernet men man vet inte.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 222
Senast: Blyger
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 690
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
2 056
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
15 801
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Gammal hummus?
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp