Min pållas höftben sticker ut så mkt.. Vad göra?

H

Hemligisten

Hon är ett nätt varmblod som jag skulle önska kunde bli lite grövre.. :smirk: Kan man göda :angel:

Sen undrar jag vad jag bör tänka på med fodret nu när jag sätter igång henne ordentligt.. hur snabbt brukar man kunna se att dom sätter muskler och hull?
 
Sv: Min pållas höftben sticker ut så mkt.. Vad göra?

:angel: ingen som ser mitt inlägg? :angel:
 
Sv: Min pållas höftben sticker ut så mkt.. Vad göra?

Det är ju inte lätt att ge råd med den knapphändiga information som du ger i inlägget.

Vad väger hästen? Hur arbetas hon? Har du grovfoderanalys? Vad/hur mycket äter hon idag?

mvh Jessica
 
Sv: Min pållas höftben sticker ut så mkt.. Vad göra?

Det går snabbt att få upp dem i muskler och hull. Stor hage gärna kuperad. Ge fri tillgång på bra hösilage eller hö. Är det riktigt bra behövs inget mer.

Nu har jag ganska klent hö,så min får 0,7 kg Nya Kraft Groov,0,7 havre och 0,7 kornkross och morötter.Tillsammans med fri tillgång c:a 10 kg hö. Men när vi hade fjolårets hösilage fick hon bara hösilage och 3 nävar hvre för skramlets skull och var jättefin!
 
Sv: Min pållas höftben sticker ut så mkt.. Vad göra?

När man ska sätta igång hästarna är det bra att ge lite extra protein
Och att de har lite extra fett på kroppen så de kan bygga upp sina muskler. Är de tunna så tar det förmodligen lite längre tid. Skulle också mest ge grovfoder och lite grann kraftfoder upptill. Kontrollera B-vit givan kan oxå vara bra.
 
Sv: Min pållas höftben sticker ut så mkt.. Vad göra?

Om hon är för mager måste du ha upp hullet på henne först, för annars kommer hon att bryta ner sina egna vävnader för att täcka energibehovet oavsett om hon tränas eller inte, och då kan du räkna ut själv att det inte kommer att resultera i muskler... Med en häst som lätt tappar i hull är det extra viktigt att den ligger något i överhull innan man sätter igång den, för har den liks hamnat i minusbalans är det nästan omöjligt att "fodra ikapp". Det bästa sättet att fixa bra hull är genom att ge fri tillgång till grovfoder, det mår både kropp och själ bra av. Jag har själv en häst som jag vid flera tillfällen fått avbryta "igångsättningen" efter ca 2 mån för att hästen börjat rasa i vikt. Detta pga att jag gjort felaktig uppskattning av hur hennes energibehov ökat (gissar att det sker "trappstegsartat") och detta inte märks förrän någon vecka "för sent". Följden blir att hon vilar helt i en vecka medans jag fortsätter öka kraftfodret, och med detta finns det ju andra nackdelar. På 3-4 dagar kan hon gå från normalhull till att du kan se revbenen i halvdunkel i boxen (stor pigg häst=stort energibehov). Inte kul!
 
Sv: Min pållas höftben sticker ut så mkt.. Vad göra?

Jag har också ett nätt varmblod, och hans höftben stack ut ganska rejält också. För att få muskler och mer bastant på din häst, måste det först finnas hull- då det är det musklerna byggs på. Börja med att få igång din hästs ridning (om du inte redan har gjort detta?) jag bytte foder på min häst när jag köpte han, har ridit han 4 gånger och han har redan gått upp sakta men säkert. Han fick energigivandra kraft innan, vilket han inte ska ha. Det är varken fettbildande eller direkt vitaminrikt om man ser det från denna synvinkeln. Jag ger han musli, här finns massvis med bra godsaker och krossade korn som ger bättre fettbildning kombinerat med mineraler naturligtvis. Vill du ha mer info så kontakta mig.

Lycka till! :bump:
 
Sv: Min pållas höftben sticker ut så mkt.. Vad göra?

Fri tillgång på hö behöver inte hjälpa alla hästar.
Alla hästar äter inte särskilt mycket hö.
Mitt fullblod har fri tillgång och äter cirka 10-12 kg hösilage.
Med de dåliga värden som är i år så blir det inte särskilt bra att ge rådet "fri tillgång på grovfoder". Lite naivt tycker jag.
Börja med att kontrollera foderstaten och sedan öka mängden energi och protein
 
Sv: Min pållas höftben sticker ut så mkt.. Vad göra?

Visst, men man det finns flera andra aspekter att ta hänsyn till också, både psyke, matsmältning, återhämtning och tänder mår bara bra av att hästen har fri tillgång till grovfoder. Dessutom bör man beräkna foderstaten utifrån hur mycket grovfoder hästen kan äta för att därefter lägga till i kraftfoder det som saknas. Så därför tycker jag att jag utan tveka kan rekommendera fri tillgång, förutsatt att inga övre gränser för vad hästen kan tolerera överskrids. Men som du själv påpekat är värdena inte alltför bra i år, varför jag inte såg det som någon risk. Att hästen skulle bli magrare än i dagsläget med fri tillgång på grovfoder och i övrigt oförändrade villkor tror jag inte heller. Om hästen inte ökar i vikt tillräckligt måste man naturligtvis öka även kraftfodergivan, men det antar jag att hästägaren kan räkna ut själv?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Trots försök till att få hunden att vilja äta bättre foder så verkar Doggy original vara det enda han verkligen vill äta och vräker i...
Svar
19
· Visningar
4 736
Senast: snorp
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
1 989
Senast: MJLee
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 543
Senast: sandrafors
·
Foder & Strö Hej har en varmblodig travare. Han har bra hull i dagsläget,äter nästan på fri tillgång i hagen -inga problem där. oanalyserat hö...
Svar
6
· Visningar
1 444
Senast: fjordtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp