Min nya kanin...

_Ninni_Hedblom_

Trådstartare
...En viltgrå hermelinhona på 5 månader.
Hon kommer ifrån uppfödaren Jonny Kvist i Fredriksberg.
Tycker hon är helmysig, trots att hon bara varit här i lite mer än 2½ timme!:rofl:
Så enormt liten! Speciellt om man jämför med min Belgiska Jätte som är i samma ålder som henne.
Hon väger 0,9kg och BJn väger 5,4kg. LIIITE skillnad!:D

Pappa skojade och sa att hon ser ut som en ekorre!
Jag tycker inte hon gör det, eller vad säger ni?

daylight001gt7.jpg

daylight006vl8.jpg

daylight010et7.jpg

Sv: Min nya kanin...

Hon är underbar! Jag älskar hermeliner. Sitter med min hermelinpojke i knäet och myser nu (tror dock inte att han har det så jättemysigt, är nykastrerad :smirk: ), och ska hämta en liten bebis på söndag. En hona, snart 9 veckor gammal. Bourgogne. :D

Har inte du en till hermelin, förresten?

Njae, det här är min enda renrasiga dvärgvädur.
Har en hona som är korsning mellan dvärgvädur och hermelin fuchs.
Bild

Hade för mig att du hade en vit, rödögd hermelin fuchs, men det måste ha varit någon annan då.. :smirk:

Hon är iaf jättefin. Har du döpt henne?

Hade för mig att du hade en vit, rödögd hermelin fuchs, men det måste ha varit någon annan då.. :smirk:

Hon är iaf jättefin. Har du döpt henne?

Jo, det hade jag. Men jag tyckte han var så pass fin (utseendemässigt) och snäll att det var synd han inte kom till nytta i någons avel. Så han fick flytta till en uppfödare i Jämtland (hemsida, se hermeliner - frostnatten´s Goman) och är pappa till en ursöt kull!
Och därifrån flyttade en holländare hem till mig.

Så jo, du hade rätt. ;)

Aah, då är jag med.. Och honan du länkade bild på ovan är hans dotter, eller hur?

Hur många kaniner har du totalt?

Jajemen, honan på den länkade bilden är hans dotter.
Nu har jag 7 kaniner, och det får räcka nu. :)
Tid har jag, men inte pengar eller plats. De pengar jag har nu räcker bra för att de ska få det nödvändiga, men skaffar jag en kanin till kan jag ju inte skämma bort dem med massa gott och nya saker. ;)

Men när ekonomin blir bättre och jag har mer plats, vilket troligen blir när jag om några år flyttar till hus, så ska jag börja föda upp renrasigt (blåa och viltgula dvärgvädurar). :)

Och du har dem utomhus?

Har också mina funderingar på att så småningom föda upp hermeliner, i liten skala. Det ligger dock några år framåt i tiden. Oskar kastrerades igår, då han ska få damsällskap fr.o.m söndag. Så inga bebisar ännu på ett tag. Vill samla på mig lite mer erfarenhet innan jag börjar avla. ;)

Hur har du tid att hålla på med dem allihopa? Är de tama?

Oskar bor ju i mitt rum, och vi spenderar ju timtal ihop varje dag. + att han gärna sover i min säng om nätterna. Men om jag åker bort över en helg och låter lillasyster ta hand om honom, så märks det på en gång när jag kommer hem igen att han blivit lite skvättigare. :smirk:

Hur jag har tid? Det handlar väl mest om att prioritera. Att man väljer att vara ute med kaninerna, istället för att se det där programmet på tv, osv.

Alla utom 2 är supertama! En hona blir t.o.m. förbannad om jag inte kelar med henne varje gång jag kommer!:rofl:
En av de mindre tama har bott hos mig sen i augusti, han blev inte så jättemkt hanterad av sin uppfödare, men han börjar bli bättre nu. :)
Den andra honan är ganska rädd av sig i buren, men är hon i hage eller famnen går det bra.
Anledningen till räddheten är att en av grannarnas hundar smitit flera gånger och varit in här och skräm kaninerna. De andra har tagit det ganska bra, men hon har mer eller mindre blivit förstörd efter detta. :( Men jag tänker inte ge upp om henne än! Hon är bara 8 månader, så det ska gå att få henne till sitt gamla jag igen.

Joo, det mesta handlar ju om prioriteringar.. Bor de en och en eller i par och grupper? Lär ju ta mer tid om du måste ägna dig åt en åt gången liksom.. Jag skulle absolut inte ha tid att ägna mig lika mycket åt Oskar som jag gör nu, om jag hade 6 st till.. Får se hur stor skillnad det blir nu när jag skaffar en till. Mycket möjligt att det blir fullt upp. Förhoppningen är dock att de ska komma bra överens och kunna vara lösa ihop. ;)

Jättesöt! Jag är också sugen på en hermelin.. Har en dvärgvädur nu, men det kanske blir en kanin till när jag kastrerat denna..

Du kan ju skaffa en korsning hermelin, dvärgvädur! Min är det och han har en kropp som en hermelin fast istället för korta öron har hal långa rätuppstående det är hur sött som helst!:banana: :bump:

Liknande trådar

Däggdjur Tyckte det var längesedan det var en tråd där alla får presentera sina kaniner. Så presentera era kaniner nu; ålder, ras...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
35 652
Senast: _satelit_93
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar