Min nya hona!!

fettso

Trådstartare
Ja förra Lördagen hämtade vi hem våran nya lilla prinsessa:)

S*Rönnbärets Lilla Ofelia

23294116.jpg

23294119.jpg

Sv: Min nya hona!!

Nemen vilken allvarlig liten skrutt :D Jättesöt! (och vilken härlig päls!)

Bilden togs innan hon var rengjord idag.

Rengör en gång om dagen och tar också på potatismjöl.
Så är det med Perserkatter...

Min hane syns det inte alls lika mkt på eftersom han är blå.

Dom är ju så platta också näsan mitt emellan ögonen...

Syns mer på vita katter.

Rengör en gång om dagen och tar också på potatismjöl.
Så är det med Perserkatter...
Jag är inte mer nyfiken än fördömmande (jag vet inget om den inre kattvärlden), men varför vill just du avla på två individer som verkar ha hälsoproblem?

Får man igenom sådana som avelsmaterial förresten, som måste ha daglig hjälp med kroppsfunktioner..?
Det låter märkligt, men det kanske är så på perser... jag undrar lite, då det verkar vara en ras det pratas illa om, till och från.

Jag är inte mer nyfiken än fördömmande (jag vet inget om den inre kattvärlden), men varför vill just du avla på två individer som verkar ha hälsoproblem?

Får man igenom sådana som avelsmaterial förresten, som måste ha daglig hjälp med kroppsfunktioner..?
Det låter märkligt, men det kanske är så på perser... jag undrar lite, då det verkar vara en ras det pratas illa om, till och från.

Hos perser och exotic räknas väl sådana ögon som hyfsat normala. Inom andra raser diskvalificeras katter med sådana ögon från avel...

:eek:
Men rasen är ju jättestor och etablerad..!
Ingår den i de vanliga förbunden som godkänd under dessa förhållanden?

Jag trodde det där var gammalt jag fått för mig, och att man idag hade börjat avla sig bort från det där och fått en perser med mer konvex profil... tyckte mig ha förnimmt detta.

:eek:
Men rasen är ju jättestor och etablerad..!
Ingår den i de vanliga förbunden som godkänd under dessa förhållanden?

Jag trodde det där var gammalt jag fått för mig, och att man idag hade börjat avla sig bort från det där och fått en perser med mer konvex profil... tyckte mig ha förnimmt detta.

Ja, rasen är stor och etablerad och enligt rådande tolkning av standarden ska en perser vara platt i ansiktet och ha stora ögon. Detta leder till defekter i både tårkanaler och andningsvägar. Perseruppfödare säger att de försöker komma ifrån problemen och jag tror visst att de försöker så gott de kan, problemet är bara att dessa problem alltid kommer förekomma hos brachycefala raser. Det är skallanatomin som ställer till det.

Jag hör ideligen perseruppfödare säga att dessa problem är historia. Ändå ser man blöta ögon på så gott som alla perserkatter man ser på utställningarna... blöta ögon relativt ögonen på de andra kattraserna då.

Dom är ju så platta också näsan mitt emellan ögonen...

Syns mer på vita katter.

Men är alla perserkatter sa, eller bara en del? Skulle det rent teoretiskt ga att avla fram en perser med rastypiskt utseende och torra ögon, eller är det en anatomisk omöjlighet?

Men missfärgas inte pälsen? Hur far man dem helvita till utställning?

Men är alla perserkatter sa, eller bara en del? Skulle det rent teoretiskt ga att avla fram en perser med rastypiskt utseende och torra ögon, eller är det en anatomisk omöjlighet?

Men missfärgas inte pälsen? Hur far man dem helvita till utställning?

Nej då får man avla på Perser med det ursprungliga utseendet.
Dessa rastypiska Perser har ALLA rinniga ögon, ngt annat är bara bullshit.

Kan svara för min mammas del som har haft flera perser. Hon har köpt dom för att hon gillar deras temperament och personligheter.
Våran nuvarande perser är ganska platt, men i jämförelse med många andra är det ingenting. Nu förtiden kan man ju hitta perser där ansiktet går INÅT. Alltså dom är inte bara platta utan alltihop är intryckt.:(

Liknande trådar

Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 219
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 024
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 557
Senast: Skjøldur
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 101
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar