Min mamma köper hund... *avundsjuk*

Skogstrollet

Trådstartare
...och hämtar en liten powder puff tik på nio veckor i morgon. Såg en bild på blocket och såååå jäkla söt!!

Dock har min mamma inte så bra koll och "glömde" vad kenneln hette så jag har inte kunnat kolla lite mer om den och deras hundar, men enligt annonser ser allt ok ut och mamma hade fått ett gott intryck när hon talat med uppfödaren.

Valpen är vet.besiktad UA men det har hunnit gå ut (i fredags) och hon undrar om hon måste göra en ny sån nu? Behövs det? Hon kan ju teckna försäkring ändå.

Länk till annonsen: powder puff vappis

Sv: Min mamma köper hund... *avundsjuk*

Jag håller med!

Och min semester är slut och jag börjar jobba i morgon så jag kan varken följa med och hämta valp eller hälsa på den närmaste tiden... :mad:

vet intyget får väl inte vara äldre än 7 dagar om man ska följa skks regler? Står väl i kontarkte och så med. Men det känns som att uppfödaren borde bekosta ombesiktningen för att visa sin godavilja lite. Annars skulle jag nog göra det själv för att det inte ska bli nåt trassel sen.

Ja vi är inne på att fixa ett själva då uppfödaren inte tyckte det var nödvändigt. Jag undrar bara vilket trassel som kan uppstå, för min mammas del, annars? Främst är det väl dolda fel-försäkringen jag funderar på.

Ja jag tror att det är på dålda felförsäringen det hänger. Kolla upp hur den gäller. Annars får ni väl göra en fuling tillsammans med uppfödaren och skriva ett tidigare försäljnings datum;). Men det skulle jag nog inte heller rekomendera.

Kruxet är att morsan, som ville överraska mig med nyheten, åker för att hämta Moki (som hon ska heta, mitt förslag :idea:) kl. 04:00 i morgon bitti. Ont om tid att få fram svar med andra ord... Ska prata med morsan ikväll.

Men om vi själva gör en vet.bes. samma dag så borde det iaf lösa försäkringsbiten.
Men TÄNK OM valpen då inte går igenom? :crazy:

Men om vi själva gör en vet.bes. samma dag så borde det iaf lösa försäkringsbiten.
Men TÄNK OM valpen då inte går igenom? :crazy:

Nu var det länge sedan jag köpte hund...men veterinärbesiktningen har jag alltid tagit förgivet att uppfödaren skall fixa. Och har tiden gått ut så får det väl göras en ny.
Jag hade inte godkänt något annat. Känns som en stor risk, försäkringsbolagen brukar inte skänka bort ersättningar om det strular.

Chinese Creasted cluben har förteckning över uppfödare om det nu var en kennel. Du kanske hittar uppfödaren där, ni borde ju veta var ni skall :-)
http://www.ccclub.se/

Lycka till med vovven!

OT

Har priserna på k nakenhund....med hår :D...minskat?

En bekant köpte en för 10år sedan och då låg de på 10 000kr?

Jag letade på klubbens sida men hittade varken kennel, uppfödare eller liknande adress.

Gillar inte heller strulet och ännu mindre att jag nu sitter här och försöker hitta en lösning... :mad:

OT

Har priserna på k nakenhund....med hår :D...minskat?

En bekant köpte en för 10år sedan och då låg de på 10 000kr?

De kan nog fortfarande ligga på 10.000:- men priset följer ju marknaden och just nu verkar det vara mkt puffvalpar till salu.
Speciellt hanpuffar verkar vara rätt svårsålda...

Till TS: Mkt. söt valp men jag är ju aningens svagare för de nakna ;)

Valpar registrerade i Skk måste ha godkänd veterinär besiktning, dvs ej äldre än 7 dagar, när de lämnas. Annars bryter uppfödarna mot skks regler. Skk är hårda med de reglerna.

Japp, veterinärbesiktningen ska vara gjord inom en vecka före försäljning. Blir lite förvånad över att annonsen är insänd den 21:a och det står att valparna är veterinärbesiktade, vilket får köparen att tro att den är giltig - uppfödaren borde ju veta att besiktningen gått ut redan när hon satte in annonsen?
För övrigt verkar det konstigt att uppfödaren "inte tycker det är nödvändigt" med en ny besiktning, det är klart att den ska göras om och det är uppfödaren som ska se till att den blir gjord - innan hon säljer valpen.

Jag tycker det låter lite "oseriöst", jag skulle inte köpa en hund som ej är vet besiktigad, kan ju bli krångel längre fram då.

Hur har det gått?

Vilket vansinne, oseriöst eller ren slöhet av uppfödaren? självklart ska ett giltigt vet intyg medfölja valpen vid överlåtelsen.
Det kostar inte mycket, oftast ingentin om man går till samma veterinär som första gången, dom kollar bara igenom valpen och stämplar sen om samma intyg.

*kl*

"Problemet" är löst och lilla vappis är nu hemma och busar järnet med katterna. Pigg, glad och framåt. Vi får se om jag kan bjuda på några foton framöver.
:)

Synd att denna uppfödare inte ögonlyst föräldrana för PRA när nu problemet dykt upp i rasen, inte seriöst.

Bilder!

Moki nu 10 v.

Photo_48259_555381.JPG

Photo_48259_554744.jpg

Har ännu inte träffat underverket då jag har en bit "hem". Men ska snart hälsa på och tar kameran med mig.

:)

Är det krav från rasklubben?? Om inte, kan det knappast ses som oseriöst..

Även på jämtarna har det dykt upp en del fall och jag kan nästa garantera att 99% av jämtuppfödare inte ögonlyser sina hundar, förrän det kommer direktiv uppifrån.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka