Min mamma köper hund... *avundsjuk*

Sv: Min mamma köper hund... *avundsjuk*

Japp :D

Terrierna är ögonlysta (Tita ska lysas nu i höst) Jämtarna är ögonlysta (unghundarna när de fyllt ett år) och Minerva (lapskan) ska lysas när hon fyllt ett år. Henne ska jag dessutom ta prcd-pra-test på och skicka till optigen i höst/vinter. Båda finska spetsarna är ögonlysta dessutom.

Alla är dessutom UA, förutom att Rix hade en åldersförändring på ett öga (8 år när han lystes) som inte har någon betydelse.

nä det är inget krav att dom skall vara ögonlysta för att avlas på, men dom rekommenderar att man gör det. men det är förbjudet att avla på ett djur som fått diagnosen PRA.
men dom tror att det kommer att bli ett krav i framtiden på att för att regga valpar så ska avelsdjuren vara ögonlysta. och jag hoppas det blir så! för just nu så är det en otroligt attraktiv linje som alla vill avla på och den finns i nästan alla hundar. för någon månad sedan visades det att den linjen är starkt bärande på PRA. oops. så iprincip alla svenska linjer kan vara dolda bärare på PRA. därför har det blivit sån akut kris på cc att ögonlysa och följa hälsoprogrammet. det är väldigt allvarligt som det verkar.
i ett sådant här läge ser man ju klart hur dumt det är att linjeavla alla djur på samma linjer och aldrig blanda in nytt. det avlas ju på samma djur i alla linjer. :(
men nu lär ju uppfödarna (dom seriösa) fått upp ögonen och annvända fina omeriterade hanar som har andra linjer i sig för att få lite spridning. (i stort sett alla välmeriterade hanar just nu har denna linje i sig).:crazy:

Bad ni uppfödaren göra en ny vetbesiktning?
Ni har rätten till att kräva det.

Varför skulle jag kräva en veterinärbesiktning??

Nu har de ju hämtat hunden för ett tag sedan, så att vet.bes nu ger ju inte så mycket egentligen..

Sv: Bilder!

Moki nu 10 v.

Photo_48259_555381.JPG

Photo_48259_554744.jpg

Har ännu inte träffat underverket då jag har en bit "hem". Men ska snart hälsa på och tar kameran med mig.

:)

Åh, vad söt. Skulle tro den blir grå när den är vuxen.
Har själv 2 puffar. Köpte själv min ena som svart med vita tecken och hon är grå idag. Värdens goaste hundras :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka