Min lilla kille... Avliva eller ej?

D

Daarling

Min "lilla" kaninkille fyller hela 8 år till sommaren.

Vissa dagar verkar han må jättebra, medans vissa andra verkar han inte alls må bra.
Han har även ögoninflammation som inte har läkts, vi har testat ögondropp och pencillin, utan resultat.
Han har även blivit aggressiv. Jag har inte märkt av det, men han har börjat anfalla min syster på senaste dar.

Han vill inte komma upp i famnen och gosa längre heller. :cry:
Ibland när man tar upp honom så börjar han pipa något så förskräckligt.

Det känns så konstigt, för jag vet inte om man skall ta bort honom eller inte eftersom han inte är jättedålig.
Känns inte rätt att ta bort honom om han inte mår dåligt.

Jag vet inte alls hur jag ska göra. Har juh haft han såpass länge att man inte vill ta bort honom, men det kanske är dags snart iaf... :cry:
Min älskade lilla Pelle Plutt... :love:

Sv: Min lilla kille... Avliva eller ej?

Jag vill inte avlvia honom. Min lilla älskling. Kan inte leva utan honom... Men måste göra det för hans eget bästa. Men det gör så ont... :cry:

Det låter som om det är dags att ta farväl!
Även om det är jobbigt får du inte vara självisk utan tänk på djuret i första hand!!
(Har själv en pojke som fyller 8 i år, men som fortfarande *peppar peppar* mår bra)

tyvärr kanske det inte finns mycket att göra. min kanin som är 10 år och hans ögon rinner ibland.. han har en godartad tumör på magen.. men han är pigg och jag ska starta en lätt kanin hoppklass

har du pratat med vetrenären??? de kanske kan ge dej råd..

stackars dig... :cry: men han verkar ju inte må bra...

Antagligen kommer det bara att bli värre, så avliva honom nu. Bättre att han får dö "frisk" än att han hinner plågas för mycket innan du vet om han är riktigt sjuk. Hoppas du förstod, orkar inte tänka klart såhär sent

Piper ibland när ni gosar, vill inte komma upp, anfaller systern.
Jag skulle gissa på att han får ont av att bli hanterad om man slår ihop dom sakerna.
Bra mår han absolut inte och när djur ändrar hela sin personlighet mot vad den var innan så brukar det vara något som är mycket fel.
Kan vara cancer tex då vissa sorter påverkar hormoner mm.
För kanins skull bör han få lov att somna in.
Låt honom slippa att må dåligt. Tillskillnad mot oss människor så lever dom bara för nuet och är det dåligt spelar det ingen roll om livet tidigare varit super för det kan kanin inte leva på för det är borta ur medvetandet.
Kan han inte bli frisk snart så är det enda han vet att livet är pest och det tycker jag att han kan få slippa.
Det är jobbigt för oss människor som är fästa vid våra djur att ta det steget men samtidigt är det just sådant som markerar bra djurägaregenskaper. Dvs sätta djurets bästa framför våra eget bästa.

Vi har beslutat att ta bort Pelle.

Imorgon far vi till veterinären och ger honom sprutan :cry:

Det är bäst för honom då han inte mår särskilt bra, just nu skäms han bort för fullt för att få en bra sista tid...

Älskar Pelle, jag undrar ifall jag kommer kunna leva utan honom... :confused:

Tack för allt stöd vi fått ifrån er här på Buke...

Kramar från en syster till Daarling

*Tröst kramar*

Det är inte lätt när djuren blir gammla och sjuka. Men jag hoppas du kan se dom ljusa fina stunderna som han givit er.
Ni gör rätt i erat beslut för som det låter på kaninen så har han fått nog som det är nu och då gör ni det enda rätta. Låter honom komma till de evigt gröna ängarna där maskrosorna väntar på honom.

Pelle avlivades idag, klockan 17.20...

Tårarna rann... :cry:

Det sista han gjorde var att tvätta sig, hela kroppen.. :smirk:

R.I.P. Pelle

Daarling kommer säkert också skriva om Pelle, båda behöver vi få skriva av oss...

citat: "Låter honom komma till de evigt gröna ängarna där maskrosorna väntar på honom."

Nu börjar jag ju gråta igen. För varje sak jag gör tänker jag; detta är första gången utan Pelle...

Han fanns där jämt för mig.

Nu gör han inte det. Det var så tomt imorse när jag bara gick ut till kaninflickorna. Det saknades något.

Igår kunde jag inte somna, för så fort jag la mig och blundade såg jag Pelle framför mig.

Jag grät. Närapå fram till 12... Usch, jag vet ju att det var det bästa för honom men ändå är jag så ledsen.

Tack

R.I.P.

Senast ändrad:

:bump: Han är gammal men om han slutar att äta och vill bara ligga/vara på en säsil plats hella tiden så måste ni nog avliva honom tyvär :cry:
Jag sänner en människa som har en kanin som är 11-12 år så han kannse kan klara sig så bass längge men jag vet inte :idea:
Men det kannse är dags att säga farväl är jag någ räd!? :cry:

:D Men han är nog söt! :p :love:

:bump: Han är gammal men om han slutar att äta och vill bara ligga/vara på en säsil plats hella tiden så måste ni nog avliva honom tyvär :cry:
Jag sänner en människa som har en kanin som är 11-12 år så han kannse kan klara sig så bass längge men jag vet inte :idea:
Men det kannse är dags att säga farväl är jag någ räd för!? :cry:

:D Men han är nog söt! :p :love:

Han är avlivad... :cry: En vecka idag.

Jag och Daarling tände ett ljus idag.

Du gjorde rätt som avlivade Din kanin. Han verkade inte vara frisk. Det är svårt att ta det beslut som Du tog men det är vår skyldighet mot våra djur att ta det beslut när de har ont eller lider.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 144
Senast: Migo
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 574
Senast: Sonic76
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 872
Senast: Amk
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 019
Senast: Legolaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar