Min kille har gjort ett MH

Z

Zafir

Såhär fick han sin bedöming.. :banana:
Vad tycker ni om detta ?

1a Kontakt
Hälsning

Tar kontakt själv eller besvarar kontaktbesök

1b Kontakt
Hälsning

Följer med, men är inte engagerad i testledaren

1c Kontakt
Hantering
Undviker, drar sig undan eller söker stöd hos föraren

2a Lek 1
Leklust
Startar snabbt, leker aktivt

2b Lek 1
Gripande
Griper inte, nosar bara på föremålet

2c Lek 1
Gripande och
Dragkamp
Griper inte

3a Förföljande
Startar med hög fart, målinriktad.
bromsar in vid bytet

3b Gripande
Griper inte, nosar på föremålet

4 Aktivitet
Är uppmärksam med ökad aktivitet eller oro efter hand

5a Avst Lek
Intresse
Engageras inte av figuranten

5b Avst Lek
Hot/agg
Visar inga hotbeteenden

5c Avst Lek
Nyfikenhet
Går fram
direkt till figuranten
utan hjälp

5d Avst Lek
Leklust
Leker inte, men visar intresse

5e Avst Lek
Samarbete
Visar inget intresse

6a Överraskning Rädsla
Flyr högst 5 meter

6b Överraskning
Hot/agg
Visar flera hotbeteenden under längre tid

6c Överraskning
Nyfikenhet
Går fram till overallen när föraren står bredvid

6d Överraskning
Kvarstående rädsla
Ingen tempoföränding eller undanmanöver

6e Överraskning
Kvarstående intresse
Visar inget intresse

7a Ljudkänsl Rädsla
Flyr högst 5 meter

7b Ljudkänsl Nyfikenhet
Går fram när föraren sitter på huk och talar till skramlet samt lockar på hunden

7c Ljudkänsl
Kvarstående rädsla
Ingen tempoförändring eller undanmanöver

7d Ljudkänsl
Kvarstående intresse
Visar inget intresse

8a Spöken
Hot/agg
Visar flera hotbeteenden och någon attack

8b Spöken
Kontroll
Kontrollerar och/eller
handlar mot spökena. Långa avbrott. Ex halva sträckan båda spökena alt. ett spöke hela sträckan

8c Spöken
Rädsla
Backar
längre än kopplets
längd eller
lämnar
platsen. Alt
flyr

8d Spöken
Nyfikenhet
Går fram till fig. när föraren tagit av figurantens huvudbonad. Alt går inte fram i tid

8e Spöken
Kontakt
Avvisar eller undviker kontaktförsök. Alt. går inte fram i tid

9a Lek 2
Leklust
Leker inte

9b Lek 2
Gripande
Griper inte

10 SKOTT
Visar ingen berördhet. Snabb kontroll och sedan helt oberörd

Sv: Min kille har gjort ett MH

*humm*

Är du den Zafir jag tror du är?:)
Isåfall, roligt att de dig här inne. :D

vaddå, jag inte förstå. :angel:
Klagar du på kittys resultat eller. :angel::rofl:

Nej klagar inte det är ju inte jag som ska dras med hunden så det är upp till var och en vad man vill ha jag vet ju vad jag vill ha o kör på det.

Jag vill ju i leken att det ska dras igång i 200 sen skita i om det står folk i vägen bara öppna munnen o fyll sen om det är testledare o trasa eller bara trasa inte mina problem :idea::angel:

Men hur ska ett riktigt bra mh se ut då? Beror det inte på vad man ska anv hunden till?

Nej klagar inte det är ju inte jag som ska dras med hunden så det är upp till var och en vad man vill ha jag vet ju vad jag vill ha o kör på det.

Såklart, du har ju det som största(?) intresse att träna med hundarna, så givetvis ska du ha någon som är gjord för det också. :)

Men hur ska ett riktigt bra mh se ut då? Beror det inte på vad man ska anv hunden till?

ja helt klart.

men som jag vill se det en bra kontakt hantering hunden ska acceptera det.

leken ska vara i 200 direkt, sen bita djupt o dra imot rejält

avståndsleken ska vara start försök o rusa fram direkt ta o slita i trasan tills vinst.

sen jakten ska hunden starta med mycket högfart , gripa föremålet bägge gångerna.

passivitet sitta ligga men ha sten koll.

dumpen kunna ta ett steg åt sidan eller bara reagera sen gå fram o nosa direkt eller inte bry sig men ska inte ha nåt kvar stående.

skrammlet samma som ovan.

spökena ska hunden stå i fullt utsträckt koppel o hålla koll. Här vill inte ja se några aggressioner eller flyktförsök. hunden ska iaf hålla koll o vara framför husse/matte

leken på slutet ska helst ökat eller vara lika som vid start.

den hunden skulle jag krama om o kunna ta med hem.

Självklart är jag nöjd med min hund.. :bump:

Själv är jag rätt nöjd med min hunds resultat. För mig går det inte att få mycket bättre, bara lite...

1a. Kontakt. 4. Lagom kontaktbeteende enligt mig.
1b. Kontakt. 4. Lagom här med
1c. Kontakt. 4. Lagom även här. Inget överdrivet.

2a. Lek 1. 5. Härligt med energi och leklust.
2b. Lek 1. 5. Samma som ovan, håller fast ordentligt
2c. Lek 1. 5. Bra kamplust.

3a. Förföljande. 2+2 Viltren och hade nog fått högre om han inte vore så väluppfostrad
3b. Gripande. 5+1 Blev lite konstigt pga vovven inte visste om han fick jaga eller inte.

4. Aktivitet. 3. Uppmärksam och lugn, men enstaka aktivitetshöjningar. Hade gärna sett något lugnare hund, en 2:a, men 3:a är helt okej.

5a. Avst. lek. 3. Intresserad, följer figurant utan avbrott. Inga startförsök antagligen pga lydnaden.
5b. Avst. lek. 1. Inga hotbeteenden
5c. Avst. lek. 5. Direkt fram till figuranten utan hjälp
5d. Avst. lek. 5. Griper direkt, drar emot, släpper inte.
5e. Avst. lek. 3. Är aktiv med figuranten när denne är aktiv. Folk som inte rör sig är ju tråkiga. Ett bra val tycker jag att skilja på lek och inte.

6a. Överraskning. 3. Undanmanöver utan att vända bort blicken. Gillar att jag får en reaktion, så att hunden är uppmärksam och tar vara på sig själv. Det hade ju kunnat vara en vilsekommen cyklist?
6b. Överraskning. 1. Inga hotbeteenden
6c. Överraskning. 3. Går fram när föraren står bredvid. hade väl önskat något modigare hund, men han är hela tiden nyfiken och det tar bara lite tid.
6d. Överraskning. 2. Liten båge eller tempoväxling. Beskrivare påpekade dock efteråt att hunden inte verkade rädd, utan intresserad, men mallen passar inte alltid.
6e. Överraskning. 2. Stannar upp, luktar eller tittar vid ett tillfälle. Personligen gillar jag väl kanske inte kvarstående intresse, men det är så lite så, vad sjutton...

7a. Ljudkänsl. 2. Hukar och stannar. Lagom reaktion tycker jag.
7b. Ljudkänsl. 3. Går fram när föraren står bredvid. Som sagt fortfarande önskar jag väl något modigare hund, men även här var han nyfiken hela vägen fram och tog mest god tid på sig.
7c. Ljudkänsl. 2. Liten båge eller tempoväxling. Även här gällde beskrivarens uttalande om att hunden verkade intresserad och inte rädd.
7d. Ljudkänsl. 2. Stannar upp och luktar eller tittar en gång. Se kommentar moment 6e.

8a. Spöken. 1. Inga hotbettenden.
8b. Spöken. 1. En blick, sedan inget intresse.
8c. Spöken. 1. Uppehåller sig framför elelr bredvid föraren. Kissar, tuggar gräs, strosar runt. Tråkiga vita grejer som kanppt rör sig sa min hund, beskrivaren bara skrattade åt det hela efteråt.
8d. Spöken. 3. Går fram när föraren står bredvid. Dock av ren lättja. Här säger beskrivaren (jag såg inte hunden var bakom mig) att hunden såg ut att slänga en blick på mig och spöken som om "gå du dit om du tycker tråkmånsarna är värda energin" sen kom han lunkande i maklig takt och insåg att det var folk.
8e. Spöken. 4. Tar själv kontakt. Insåg att det var folk i dräkterna och genast blev det mycket skojigare.

9a. Lek 2. 4. Startar snabbt leker aktivt. Leker nästan lika bra som i början. Är fortfarande aktiv, men den värsta eggen är borta.
9b. Lek 2. Griper direkt med hela munnen. Samma kommentar som ovan.

10. Skott. 1. Snabb koll sedan helt oberörd. Skottfast, men det visste jag sen innan även om jag tyckte att den här skytten var väldigt nära (har varit på två andra MH)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vill gärna höra era åsikter om dessa MHn! Det är en ras som jag är ny inom, en brukshundras. Tack på förhand! :) Hund 1: 1a.Kontakt...
Svar
14
· Visningar
1 256
Senast: Nenyah
·
Övr. Hund Roligt värre! :) Överlag så reagerade hon lite mer än jag trodde, men avreagerar fort (speciellt vad gäller rädsla). Testledarna...
Svar
13
· Visningar
1 381
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Vad skulle ni säga om detta MH på en Vit Herde? Ok? Tvivelaktigt? Ett MH är ju verkligen inget absolut test på något vis egentligen...
2
Svar
27
· Visningar
3 315
Senast: LovingLife
·
Övr. Hund Nu har vi varit på mentalbeskrivning jag och Bentley. :) Det MH vi var anmälda till blev inställt eftersom testledaren lämnade återbud...
Svar
3
· Visningar
1 118
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur