Min katt vill inte äta???

Micks

Trådstartare
Sökte lite snabbt bland trådarna, men hittade inget liknande...

Kastrerade min hankatt på 10 månader i fredags och fick då rådet att byta ut hans foder. Givetvis till något dyrt specialfoder... Fick en provpåse av detta men det smakade inte bra. Då provade jag blötfoder istället (mjau). Detta var inte heller till belåtenhet. Så jag hällde istället upp hans vanliga torrfoder, uppblött i lite vatten. Det dög fasen inte heller!
Han brukade innan kastreringen äta cirka 2 dl torrfoder/dygn. Han väger kanske... 4 kilo? Dålig på att uppskatta vikt...
Men då åt han som sagt upp allt. Nu har jag lagt upp 1 dl torrfoder i lite vatten och det var igår-morse - och han har knappt rört det!

Vet ju att det är ökad risk för njursten när man ger kastrerade hankatter torrfoder, men vad ska jag göra då? Han dricker bra, får i sig gott om vätska... Men han ska promt ha friskies torrfoder...

Har låtit den mat jag ställt fram åt honom stå tills den blir dålig i princip, så jag har ju inte gett med mig när han velat ha sitt vanliga, förren igår då...
Han är pigg och leker som vanligt, inget fel på hans allmäntillstånd.

Vad ska jag göra? Hur farligt är det egentligen att ge torrfoder?
Mina föräldrars kastrater får torrfoder dagligen och har inte drabbats av njursten.

Sv: Min katt vill inte äta???

Torrfoder kan du givetvis ge men ge ett foder som förhindrar urinsten.

Jag hade samma problem som du med en katt för många år sedan, han vägrade äta något annat än Katarinakattmat som finns (fanns?) på granngården.

Tyvärr fick han urinsten drygt fyra år efter kastreringen och efter fem operationer på kort tid så fick han somna in:( Han blev urinförgiftad och det fanns inget mer att göra:cry:

Så försök verkligen att hitta ett bättre foder som din katt äter, det är värt de extra kronorna för att få njuta av kattens sällskap i många år.

Vet du något som inte kostar 5-600 kronor för 5 kilo då? För det tycker jag är fasligt dyrt! Friskies kostar ungefär en hundralapp för 5kg, och lite mer än så kan jag allt tänka mig att lägga, men inte 600 :S

Vet du något som inte kostar 5-600 kronor för 5 kilo då? För det tycker jag är fasligt dyrt! Friskies kostar ungefär en hundralapp för 5kg, och lite mer än så kan jag allt tänka mig att lägga, men inte 600 :S

vilka foder kostar 5-600kr för 5kg?:s finns sällan 5kg förpackningar oftast 1,5kr, 4kg,10.kg och 15 och 20kg.

Orijen Cat Adult 7kg = 469kr
James Wellbeloved Turkey & Rice Adult 10kg = 680kr
Eukanuba Adult Maintenance Chicken & Liver 10kg = 679kr
Iams Adult 1+ Chicken 10kg = 599 kr
Iams Multi-Cat 1+ 15kg = 749 kr

obs vikten!

Det var många bra tips!
Det fodret jag köper nu är friskies och är en påse på 5kg. Kostar cirka 100 kronor. Det veterinären föreslog var en påse på 7,5kg (okej, det var inte 5 kg) för 540:-
Det jag köper nu kostar alltså cirka 20kr/kg medan det andra kostar 72kr/kg. Det tkr jag är lite väl stor skillnad!
(Det dyra fodret heter för övrigt; Specific Adult FXD)

Så enligt din lista är det Iams Multi-Cat 1+ som är billigast på 50kr/kg och det är ungefär där jag sätter min prisgräns också.
Men tack för tipsen, ska kolla upp dem. :)

Det var många bra tips!
Det fodret jag köper nu är friskies och är en påse på 5kg. Kostar cirka 100 kronor. Det veterinären föreslog var en påse på 7,5kg (okej, det var inte 5 kg) för 540:-
Det jag köper nu kostar alltså cirka 20kr/kg medan det andra kostar 72kr/kg. Det tkr jag är lite väl stor skillnad!
(Det dyra fodret heter för övrigt; Specific Adult FXD)

Så enligt din lista är det Iams Multi-Cat 1+ som är billigast på 50kr/kg och det är ungefär där jag sätter min prisgräns också.
Men tack för tipsen, ska kolla upp dem. :)

Tänk inte bara kg pris, ett bra foder äter katten mindre av.
Friskies innehåller mest vegetabilier och lite köttbiprodukter och eftersom katter är köttätare så är vegetabilierna helt bortkastat att lägga pengarna på.
Du tjänar alltså på att köpa ett bättre foder med hög kötthalt.
Jämför med ett hö, ett hö med låg proteinhalt som du måste komplettera med en massa proteintillskott blir dyrare i längden än vad ett hö med hög proteinhalt blir eftersom hästen då klarar sig på enbart hö.

Det har du rätt i, och jag ska absolut kolla upp de olika fodren som finns. Vill givetvis min katts bästa, men ibland vill plånboken åt ett annat håll.
Har precis införskaffat en 5kilos-säck med friskies så den får han äta upp i första hand...
Men som du sa, äter han mindre räcker ju säcken automatiskt längre och visar det sig att vi tjänar på att köpa dyrare foder eller i alla fall går plus, minus noll så är det ju toppen! Som kastrat och innekatt ska ju dessutom mängden minskas avsevärt mot tidigare.
*Diskissioner med partner ska ske*

Det är inte säkert att du behöver minska mängden för att han är kastrat, mina har ätit samma mängd, lekt lika mycket och förbrännt lika mycket;) som innan de blev kastrerade, utom en, han lekte mer efter kastrationen men då var han också fyra-fem år när han kom hit och det tog ett tag innan jag fick tag på honom och kunde kastrera honom. (hittekatt, eller här-vill-jag-bokatt;))

Härligt att du kunnat ge samma mängd även efter kastration :) Min Laban är lite lönnfet från början, eller rättare sagt "börjar bli". En tanke som slog mig, ang. att han inte ätit upp 1 dl foder när han brukar vräka i sig 2 dl är att han kanske inte är lika hungrig efter kastr.? Han är ju som sagt pigg och glad och en riktigt jävel på nätterna så matte blir helt tokig :D

Härligt att du kunnat ge samma mängd även efter kastration :) Min Laban är lite lönnfet från början, eller rättare sagt "börjar bli". En tanke som slog mig, ang. att han inte ätit upp 1 dl foder när han brukar vräka i sig 2 dl är att han kanske inte är lika hungrig efter kastr.? Han är ju som sagt pigg och glad och en riktigt jävel på nätterna så matte blir helt tokig :D

Har du samma mat som innan eller har du redan bytt?
Har du ny mat brukar det ta några dagar för endel innan de äter som vanligt, katter är misstänksamma mot nya saker;)

Hankatterna har alltid ätit som vanligt däremot honkatterna har varit lite krångel med endel, man nojar ju så om de inte äter som vanligt direkt även fast man vet att det är ganska naturligt att inte vara så sugen efter operationen.

*kl*
Som någon skrev, katten ska äta mycket mer Friskies än ett bra foder per dag. Oftast dubbelt eller tredubbelt så mycket!
Friskies är dessutom det/ett av de sämsta fodret på marknaden.
Och, vet inte om jag missförstod TS, men du bör inte ha uppblött torrfoder framme så länge.

Jag har samma foder som innan, införskaffade som sagt en 5-kilos-säck innan operationen så den måste få ta slut...

MsLuna: Enligt friskiespåsen ska en normal-aktiv katt på 4kg äta 2dl foder per dag. Av vet. fick jag rådet att minska den mängden...
I övrigt hade jag fodret framme ett dygn eftersom jag vill se hur mkt/om han äter. Byter givetvis ut det nästa morgon!

Köp hem en säck av det fodret som du ska byta till redan nu, en mild övergång är det absolut bästa.

(Egentligen vill jag skriva att du ska slänga fodret för det är verkligen inget man ens kan kalla kattmat:crazy: men börjar du vänja över så har ju ändå friskies den funktionen att det ger en mildare övergång.)

Jag ger mina Iams. De får fri tillgång och äter ca 1dl/katt och dag (ibland mer ibland mindre) En 15kg säck räckte förut ca 3mån till två vuxna innekatter.

Jag har bara bra erfarenheter av Iams foder. Håller med TinyWiny att egentligen bör du nog slänga endel av friskissäcken eller blanda ut det du har redan nu så han får av det bättre fodret också.

Lycka till och hoppas han börjar äta snart

Svarar allihop

TinyWiny: Hehe kalla det vad du vill ;) Nej, jag kan väl hålla med om att det inte är den bästa kvaliteten, iofs inte den sämsta heller (euroshopper och sån skit :O) men jag tänker inte slänga den. Vore det inte ett alternativ att alltid köra 50/50?

Soffa: Okej, han äter ju som sagt ungefär 2dl/dygn av friskies så med andra ord skulle jag halvera den mängden och på så sätt minska kostnaden (redan sagts tror jag) och det argumentet köper jag absolut!
Imorse (8-tiden) gav jag honom 1 dl friskies, uppblött och det hade han helt slukat när jag kom hem klockan 14. Så han fick ge sig för hungern förmodar jag! Tänkte ge honom 0,5 dl ikväll också eftersom han är van vid att äta dygnet runt.

enjoyable: Jag vet inte hur länge en 5-kilos-säck räcker här hemma faktiskt... en månad ungefär skulle jag tro. Så det stämmer nog att 10kg spec. räcker i 3, och isf är det ju toppen!

Svarar allihop

TinyWiny: Hehe kalla det vad du vill ;) Nej, jag kan väl hålla med om att det inte är den bästa kvaliteten, iofs inte den sämsta heller (euroshopper och sån skit :O) men jag tänker inte slänga den. Vore det inte ett alternativ att alltid köra 50/50?

Det är möjligt att euroshopper är värre, jag har aldrig tittat på innehållsförteckningen.
Nej det är faktiskt inget alternativ att köra 50/50, eller, alla gör ju som de vill men jag hade inte gjort det.
Risken för urinsten är ju lika stor iallafall då.

Rent logiskt borde väl risken minska? Jag är inte insatt i ämnet mer än vad vet. har sagt och där fick jag inga siffror alls. Har själv bara vart med om ett fall av det och inte hört talas om ngn i min närhet vars katt har drabbats.

Hade jag haft alla pengar i världen hade jag genast gått och köpt det dyraste ( eller enligt undersökningar det bästa) fodret åt min katt. Men när jag själv är arbetslös och vi lever enbart på min sambos inkomst så måste man tyvärr kompromissa fram det bästa alternativet.

enjoyable: Jag vet inte hur länge en 5-kilos-säck räcker här hemma faktiskt... en månad ungefär skulle jag tro. Så det stämmer nog att 10kg spec. räcker i 3, och isf är det ju toppen!

Mina katter äter upp en säck på 10 kg, Royal Canin Exigent, på lite mer än 2 månader..

Fast just Secific behöver du väl knappast ge bara för veterinären anser det ? Jag har kört med Specific en gång, därefter har jag haft: Hills hur länge som helst och nu har jag Husses.

Jag har en urinstensbenägen kastrat hane, men han har inte haft ett anfall på flera år. Jag VET att hans problem började när jag gav han Friskies.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 873
Senast: mackan
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
2 121
Senast: Marvin
·
Katthälsa En av vårt kattsyskonpar har bajsproblem. Han kan ibland vara lite dålig i magen, ibland lite för hård och ibland lös. Men inte till...
Svar
3
· Visningar
1 195
Senast: moiran
·
Katthälsa Ni har säkert svarat på liknande problem tusen gånger, men hoppas på att ni ska orka hjälpa mig och min lilla prins!:) Lucidor (nu är...
Svar
7
· Visningar
1 240
Senast: bengeten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka