Min katt "knakar"

Ekblomma

Trådstartare
Jag har en 12årig bondkatt som är pigg och fräsch och lite rund. Inget fel på henne, men hon har tappat lite spänst - antar att det blir så med åren, hon har ibland svårt att hoppa upp på bordet, köksbänken och ibland även i mitt knä. Hon kommer halvvägs ungefär.
Hon är rund, men inte överviktig så jag tror inte det har att göra med att hon skulle vara för fet för att hoppa.

Dessutom så har jag hört att det knakar i hennes leder, främst i bakbenen och undrar vad det kan bero på? Till äldre hästar ger man ju ofta glucosamin för att stärka lederna, men kan man ge det till katter också?

Sv: Min katt "knakar"

Det är rätt troligt att hon drabbats av artrit. Ta henne till veterinär för kontroll. Glukosamin kan man ge till katter också, men det kan ju vara så att hon har ont och behöver något kraftigare antiinflammatoriskt iaf en kortare period.

Omega 3 har en antiinflammatorisk verkan och kan vara gynnsamt mot artrit så tillskott av fiskolja kan också hjälpa.

Mina föräldrars katt (16 år) har artros i höfterna. Hon äter Seraquin, som är en djurvariant av glukosamin som veterinären säljer receptfritt. Hon blir klart bättre av det, även om det inte gör underverk.

tack så mycket för bra svar!!

Då ska jag ta henne till veterinären så får hon kolla på henne och se om det är något som behöver medicineras. =)

Liknande trådar

Katthälsa Jag har observerat att vår lilla tjej på snart 2 år (12e sept) har som små nervryckningar i bakbenen när hon vilar ibland. När jag har...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Asko
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
5 117
Hästvård Har en gammal häst (fjordning) snart 33 år som i vinter börjat klia sig. Har lokaliserat klådan till främst under magen, men eftersom...
Svar
13
· Visningar
4 105
Senast: ptr
·
Hästvård Hej! Har haft problem med att min häst blivit halt efter varje vintervila. Vet. har inte klurat ut vad det har varit förrän nyligen, då...
Svar
4
· Visningar
1 133
Senast: hag391
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama