Min katt har blivit så smal, tips på mat!

jerseyko

Trådstartare
Har 2 systrar, de äter båda Mjau torrfoder.

De är båda avmaskade i våras och för ca 1½ månad sen då den ena hade mask.

De är lika stora, men skiljer nog 1 kg mellan dom. De går ute och är fina i pälsen, äter och dricker.

Men den ena tösen har blivit så otroligt smal, hon är mkt aktivare än den andra damen som kommer in, äter, och sover till nästa morgon, oavett om klockan är 14 eller 23;)
Medans fröken spinkig inte kan sitta still.

Kan jag laga något extra till henne eller finns det några andra tips?

Sv: Min katt har blivit så smal, tips på mat!

Efter en avmaskning, med konstaterad mask ska dom avmaskas igen efter ca 3 veckor...
Detta för att äggen som fanns vid den första avmaskningen då hunnit utvecklas till maskar, men ännu inte förökat sig, så du bör avmaska igen nu och sedan igen om ca 3 veckor...

okey så står det inte på paprena för avmaskningsmedlet! Bara att de ska ha 3 dagar i rad (flytande).

Får köra en avmaskning på henne igen och se om de blir bättre.

Det är väl Axilur du använder? Det är känt att man får rätt ofta ta en omgång till. Huvudsakligen pga äggen som gnist nämnde.

Men annars, om hon är mycket rörlig så det förklarar i sig att hon är smal. Våran Vagis är likadan. Han fick tom en avmaskningsspruta av veterinären för att vara på den säkra sidan. Ingen mask.
Prova med att blanda i kattungemat t.ex. Eller nåt annat bra foder från djuraffär, som är tänkt för livliga katter som behöver mera energirik mat. - Du behöver inte gå över helt på den nya maten, räcker som tillskott.

Har hon inte mask kan det bero på att hon har högre förbränning och lever ett mer aktivt liv än sin syster, min ena hankatt är ett riktigt spinko, tanig och smal -medans min andra hankatt är kraftig, stor, har långa ben och svans samt lever ett mer passivt liv.
Där skiljde det nästan 3 kg som mest :)

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 228
Senast: Marvin
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 597
Senast: Sassy
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 096
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur