Min katt börjar bli gammal...

Grängesberg

Trådstartare
Hej kattfolket!

En av mina katter börjar bli gammal..hon är snart 16 år.
Det är min första egna katt som jag skaffade dagarna efter att jag flyttade hemifrån.

Hon har tunnat ur rejält, pälsen ser lite tufsig ut och hon är stel. Hon sover mycket(som hon iofs alltid gjort) men verkar annars relativt glad och normal.

En sak som jag reagerat på är att hon är så hungrig! Inte på sin egen mat utan hon tigger av mig när jag äter, nästan så hon tar maten av gaffeln. Sådan brukar hon inte vara.

Hon äter maturefoder från Royal C, hon vägrar att äta Senior varianten.

Tror ni att det kan vara något annat fel på henne än just åldern?
Självklart är hon nyligen avmaskad.
Hon är en innekatt trots att vi bor på landet, hon har ju bott inne hela sitt liv i stan innan vi flyttade hit så jag vågar inte göra henne till en utekatt så här på ålderns höst.

Tacksam för svar..

Sv: Min katt börjar bli gammal...

Kolla henne hos veterinär. Äldre katter kan få ämnesomsättningsproblem, och behöver då medicineras. I övrig rekommenderas de att man kollar sin äldre katt (dvs katt som börjat åldras, vissa är ju fräscha väldigt länge, andra börjar se risiga ut strax efter 10...)
Annars kan det ju faktiskt vara så att hon vill ha av din mat för att bekräfta för sig själv att du kommer ta ordentligt hand om henne, nu när hon inte är kapabel att klara sig lika bra som när hon var ung. Vissa gamla katter blir dementa, och ropar högt på matte och husse för att kolla så att de verkligen är där, bara för säkerhets skull.

Grattis till att ha hållt katten frisk och fräsch så länge, min är elva och har fortfarande farmor i livet!

Tack för ditt supersnabba svar!
Jag hade tänkt att ringa min veterinär i morgon bitti för att boka en tid..

Hon beter sig normalt, men ser ruggig ut. Jag känner att hon har tappat muskler och ryggraden är kännbar, vilket iofs hennes dotters också är, dom är inga tjockisar och har väl aldrig vart det heller. Men det känns mer som om att det är musklerna som försvunnit.

Hennes dotter var riktigt smal ett tag men hon ökade i vikt när jag bytte foder. Dottern är 14 år.

Sen kan det ju också vara så att jag tycker att den gamla tjejen är smalare än vad som är fallet.
Jag har 2 riktigt tjocka hannar på 4 och 3 år. Den ene var till vet i vintras pga av min oro för diabetes o fetma. Jag upplevde honom enorm, det var inget fel alls på honom tack och lov men han vägde mycket, 13 kg, veterinären sa att han var en storvuxen katt. ;)

Han hade ju en del övervikt men hon tyckte inte det var så illa..

Men i och med att dom gubbarna är stora så framstår ju den gamla Pummi som väldigt liten.

Min kisse är 14 år, och pigg & glad. Dock har han blivit tunnare över ryggen de sista 2 åren :crazy:
Han var ett riktigt muskelpaket förut. Slogs alltid med alla katter som kom in på hans revir när jag bodde hos mamma & pappa :o , men sen 5 år tillbaka har han inga rivaler (bor mitt i skogen), så nu har han tappat 3 kg muskler, och jag tycker att han är smal som ett snöre :crazy:
Veterinären tycker dock att han är jättefin i hullet och fräsch för sin ålder :)
Men jag skulle nog kolla upp kissen för säkerhets skull om jag var du. Då slipper du ju gå och oroa dig i onödan :smirk:

Då kanske det är normalt att de tappar ryggmuskler när dom blir äldre..

Jag har bokat en tid hos veterinären, ska dit på tisdag. Han ska ta lite prover för att se om något inte stämmer.

Då får jag ju i alla fall veta hur hon mår och kan sova bättre.
Man blir ju så orolig när det är något med ens "barn" och just denna har ju vart med mig i hela mitt vuxna liv, kommer blir hårt när hon försvinner.

Hon får Royals Mature foder, torrfoder alltså. Hon vägrar att äta senior varianten. Övriga katter i familjen äter också Royal foder.

Burkmat får dom väldigt sällan, endast någon gång per år, för att dom tycker det är gott men det är inget jag skulle basera foderstaten av.

ok.. Mina får också torrfoder men om din börjar bli gammal och vill äta din mat kan det ju vero på tänderna..

Det är ju lättare att äta burk mat så

Vi hade en gammal katt som inte kunde äta torrfoder för att hans tender började bli lite onda och så tappade han ngn och så. Vi gav honom burkmat eller så blötlade vi torrfodret, det gick också bra.

Hon äter sin mat bra, men hon tigger väldigt av mig också.
Jag har noga koll på hur mycket hon äter. Så jag tror uinte det är tänderna, får se i morgon då vi är till farbror doktorn.

njuren eller levern som är paj då kanske..

lycka till hos veterinären!

Då har lilla Pummis vart hos veterinären och tagit blodprov.
Vet var väl inte så jätteoptimistisk när han klämde och kände på henne.
Hon hade lite taskig form på njurarna och kan trodde att hon kunde behöva medicineras med blodtryckshöjande medicin bland annat.

Det var svårt att få blod av henne.

Han klämde fram lite i alla fall och vi fick åka hem och vänta på provsvaren... nervöst var det, Pummis är ju min ständige följeslagare och ett liv utan henne är svårt att tänka sig!

Vår veterinär ringde vid 18 tiden och han bläddrade i pappren, jag var fullständigt övertygad om att nu skulle dödsstöten komma!

Döm om min förvåning då han säger:
Det ser ju inte så illa ut det här!!! För att vara en gammal katt så har hon ganska normala värden, något försämrade på lever och njure men inte så illa att medicin behövs.

Däremot ska vi ge henne lite hills veterinärfoder för njurarna ett tag.
Det ser ut som om Pummis får stanna hos mamma ett tag till!
Nu kan vi sova gott här i huset!

Ja! Helt underbart!

Det kändes som att vi behövde lite tur här på gården.. Senaste veckorna har vi haft klokapselbrott på hunden, som sövdes och fixades, ungponnyn rullade fast och hamnade i chock, min ena D-ponny har lymfangit och så lilla Pummis..

Fick ett Hills vet foder att ge henne och redan nu, efter endast 3 dagar på det fodret så har hon blivit bättre i hull.. känns jämnare över ryggen.

Sen om jag inbillar mig det vet jag inte, men det känns bättre redan!

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
35
· Visningar
1 804
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 103
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 347
Senast: Marvin
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
2 132
Senast: Catsu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Resa när man har hund?