Min katt är borta!! :o

Sv: Min katt är borta!! :o

Nu har vi varit ute i sele, så nu har han en kattlucka och är ute regelbundet :)
Han kommer alltid hem men han tycker inte om sin mat han har här... Så han går och käkar hos grannen :D

Katter fryser inte. ;) De hittar någonstans att krypa in eller så kommer de hem om de inte råkat ut för ngt.

Vända du så kommer den nog snart. Även om den inte känner sig hemma hos er än så kommer den om inte annat att söka sig till människor för att få mat. Främst till dit där den fick mat senast - troligen hos er.

Och låt inte detta hindra er att släppa ut missen. De är borta för att de behöver det. Katter är olika och behöver vara ute olika mycket. Vi har haft katter som varit ute hela sommaren, en del borta i veckor, andra bor bara utanför istället för inne. Medan mina damer som jag har nu är borta max 1 dygn i taget, den ena av den har gåt från att vara total innekatt (vågade sig ej ut) till att vara ute i två-tre månader konstant och nu är hon som sagt borta max 1 dygn i taget. Man måste låta den göra som de vill. De är inga flockdjur och behöver ofta vara för sig själv, gå ute och smyga på saker och upptäcka världen.

Nu har vi varit ute i sele, så nu har han en kattlucka och är ute regelbundet
Han kommer alltid hem men han tycker inte om sin mat han har här... Så han går och käkar hos grannen
Hehe, det låter som ett sunt beteende för en katt. :D De har gärna fler hem. Som sagt, de är inga flockdjur. De är egensinniga och kloka. Och går dit där de behandlas bäst. Det är det som gör det så härligt att ha katt.

:eek:
Det enda däggdjuret som inte kan göra det uppenbarligen?
Lustigt att katthemmen får in många katter med frostskador..

:( Jadu, många frusna katter har vi sett på katthemmet.... så att katter inte fryser är en ren lögn. En del har inte hull nog att hålla sig varma, o blir de genomblöta så fryser de väldigt lätt.

En av mina kissekatter (som man omöjligen kunna hålla som innekatt) var borta i en månad i sträck när hon gick ut på upptäcksfärd :P Vi fick veta sen att hon använt grannens kattlucka och snott foder därifrån om nätterna...^^ Sen kom hon tillbaka till oss som ingenting hänt.

Katter fryser inte. ;)

Men hur kan du påstå en sådan sak? Det är just sådana påståenden som späder på myten att katter har det bäst om de är i stort sett hemlösa, utan någonstans att komma in och värma sig, utan att få mat och vatten och annan omvårdnad! Du som är van djurägare borde verkligen tänka dig för vad du skriver. Det gör mig så ledsen att fördomar ständigt späds på vilket gör att kattens status bara sjunker. :(

*delvis kl*
Jag tar mig friheten att klippa in från hittekatten.se Tintilar mf. har säkert läst det i Helulwens tråd, men det skadar uppenbarligen inte att lägga in det igen för andra som lever i den otroligt själviska eller okunniga villfarelsen att katter inte fryser eller inte behöver ett (ETT) tryggt hem att ty sig till.

"Vi fann honom under en gatlykta, ihopkrupen på ett stycke tidningspapper, ihjälfrusen. Förgäves hade han sökt värma sig i den enda ljuskälla han kunde finna - denna bistra vinternatt. Han dog av köld och svält därför att han råkat hamna hos människor som inte längre ville ha honom, som inte ens ville göra honom den sista, självklara tjänsten - en spruta hos veterinären. I stället släppte man bara ut honom. Det var ju så enkelt. En katt klarar sig ju alltid....

Man tänkte inte på att också en katt måste ha mat för att kunna överleva, och vatten att dricka. Och ett varmt ställe att krypa in i när kylan blir för svår.

Därför slutade livet i förtid - under en gatlykta en kall vinternatt - för en liten svart katt som också hade rätten att få leva."

Senast ändrad:

*puttar*
Är lite nyfiken på förklaringen om att katter inte fryser.
Katter älskar ju värme.

Men hur kan du påstå en sådan sak? Det är just sådana påståenden som späder på myten att katter har det bäst om de är i stort sett hemlösa, utan någonstans att komma in och värma sig, utan att få mat och vatten och annan omvårdnad! Du som är van djurägare borde verkligen tänka dig för vad du skriver. Det gör mig så ledsen att fördomar ständigt späds på vilket gör att kattens status bara sjunker.

Hehe, förlåt för min kanske lite korkat korta kommentar. Klart de kan frysa. Men de är ju inte dummare än att de går hem då. ;) Om de kan vill säga.

Men en frisk katt fryser ju inte, om det inte är en raskatt som inte har päls ordentligt...mina FÖREDRAR att vara inne när det är svinkallt, men inte fryser dom ihjäl för att dom är ute..Jag tror nog att svält o sjukdomar gör så katter "fryser" ihjäl, inte endast kylan

Ifall det är -20 och fuktigt i luften och katten inte hittar någon värmekälla en hel vinter så tror jag de får frostskador på öron och tassar även om de skulle ha gott kroppshull.
Om de fryser ihjäl däremot så beror det nog ofta på dåligt hull eller sjukdomar som du säger.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hejsan alla! Min katt var ute igår i ca 4 år och när jag släppte ut henne så hade hon halsband på sig men när hon kom tillbak så var...
2
Svar
20
· Visningar
1 748
Senast: Keb71
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
792
  • Artikel Artikel
Dagbok Känns som att en ångvält kört över mig och jag har varit ute i krig under 7 svåra år typ. Började i helgen med att Sotis blev dålig...
Svar
3
· Visningar
880
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama