Min Hund vill inte äta

J

jan

Min Hund vill inte äta snälla :confused: jag är o rolig
för honom han äter bara ris med kyckling

Sv: Min Hund vill inte äta

Ris med kyckling är väääääldigt gott, mycket godare än vanligt hundkäk...! Han väljer nog kycklingen tror jag. Sluta ge honom restaurangmat och ställ bara fram hundfoder (vilken sort får han?) - äter han inte inom 5 minuter tar du bort maten. Till nästa måltid. Osv. Till slut äter han för att han blivit jättehungrig ;)

Oh Tack för hjälpen han gillar inte tor foder tror jag !!!!v

Det finns hundfoder som heter kyckling med ris. Prova med ett sådant foder.

Min Hund vill inte äta snälla :confused: jag är o rolig
för honom han äter bara ris med kyckling

Varför inte prova med något av de frysta färskfoder som finns. Det brukar de flesta hundar gilla. Nordic, Bravo, Vom och hundemat, Klass är några sorter.

Är det inte en Irländsk Varghund du har? Måste bli hiskeligt dyrt med bara kyckling och ris till den!!! Prova något av de fodertips du fått i tråden!

Testa att ge honom mat efter ordentlig motion. Brukar få igång matsuget på min.

Testa att ge honom mat efter ordentlig motion. Brukar få igång matsuget på min.

Jag har uppfattat det som att det är en god idé att vänta minst någon timme efter ordentlig motion innan man ger hunden mat, detta för att minska risken för magomvridning. Sånt bör man väl tänka särskilt mycket på om man har en stor hund, eftersom de oftare är i riskzonen just för magomvridning. I övrigt håller jag med dig. Vår hund är ofta inte så hungrig på morgonen, men efter långa förmiddagspromenaden brukar han vara desto mer sugen.

Varghundar brukar ju i mångt och mycket äta de mesta - men torrfoder brukar ligga långt ner om man kan få något annat. Säger som dom andra - antingen prova med färskfoder eller prova att blanda i lite burkmat eller bar dina matrester i torrfodret så har vi alltid fått i alla våra vargar maten ;) bäst går de om maten är kladdig för då går de inte att peta ut det goda - vilket dom annars kan vara duktiga på.

Och du kan även prova att byta torrfoder, gott att gå till butiker där du kan få provexemplar och ta hem och prova på hunden och se om det är något han väljer själv.

Lycka till och posta gärna en bild på vargen - lever just nu utan varg då dom inte passar i livsstilen - men i framtiden då kommer en sådan ligga i soffan helt klart - vad pojkvännen än tycker om hundar i soffor... :)

//Petronella - uppfödd med varg- alltid varg ;)

Sluta ge hunden människomat och ge den vanlig hundmat. Finns hundmat i mängder med olika smaker. Hade han inte ätit något alls hade det nog varit dags för veterinären, men om han gladeligen sätter i sig kyckling och ris låter det mer som att han blivit bortskämd och inte vill äta något annat.

Testa med att sluta ge honom restaurangmat och fodra honom med torrfoder i någon god smak. Ibland när vår hund visar liknande tendenser (han brukar få lite överbliven mat ett par ggr i veckan) så ignorerar vi det helt enkelt och antingen får han äta sitt torrfoder, vilket han har fri tillgång till) och sin dagliga ranson av hundmat på burk eller så får han vara hungrig, punkt slut.

Alla vill inte utfodra sina hundar med torrfoder o hundmat på burk hör väl inte till de bästa fodren för den delen.

Det beror väl på vad det är i burken, men generellt sett är det inte det bästa. I det här fallet verkar ju ägaren vilja gå ifrån hundens tidigare diet på "kyckling och ris" och det med all rätta eftersom det känns både dyrt, ogenomtänkt och kanske inte alls anpassat efter hundens behov. I övrigt ett svårt inlägg att ge tips i, eftersom TS lämnar väldigt knapphändig information om hunden och dess matvanor.

Har du provat pytt i panna eller lövbiff med pommes?
Ställ fram vatten hela dagen.
Hundmat 1 gg per dag under 20 minuter. Har han inte ätit då, ta bort skålen.Torrfoder så maten inte blir förstörd.
Är han inte helt blåst fattar han vitsen rätt snart och börjar äta.
Detta under förutsättning att hunden är frisk.

Har han sedan kommit i gång att äta kan du välja den fodertyp som passar.
Jag använder torrfoder som bas och kompleterar med kokt fisk eller kokt kött dvs det som blir över i hushållet. Naturligtvis inga ben från fågel, fisk eller gris.

Senast ändrad:

Har inte läst genom allt och vet inte om det nämnts men prova biffar!
Vår hund åt dåligt flera år och vi testade olika torrfoder, matrester, inget funkade. Då fick vi detta tips och nu äter hon glatt och har gått upp i vikt. Enligt veterinären är inga torrfoder bra för hunden, för mycket protein bla a. Hundmat på burk tror jag inte alls på. Biffarna, vars namn ni får googla (reklam) är rent rått kött med vitamintillsats, finns ox, fläsk, kyckling, vomtillsats mm. Inte mycket dyrare än torrfoder. Naturlig mat för hunden. Vår hund hade även problem med eksem och dålig päls, har blivit bra det också.

Menar du färskfoder? Finns flera olika märken, Bravo har i burgarform, är det de du menar?

Liknande trådar

Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
621
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Min mammas gamla hund har börjat bli stel i lederna på senaste tiden, så jag har försökt att hitta något tillskott att ge honom som hade...
Svar
4
· Visningar
541
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: chimichanga
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
669
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp