min hund passgår

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare annso
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 5 066
A

annso

Hej. Jag har en schäfer tik på 2 1/2 år och hon passgår hela tiden. Kan man träna bort detta på något sätt? Det ser lite roligt ut när vi är ute och går för hon "vikar" väldigt mycket med rumpan.

Sv: min hund passgår

Detta behöver inte vara en anledning för just din hund, men många hundar går i passgång för att dom har ont någonstans.

Passgången är mycke enklare för dem i ett sådant läge.

Jag hade nog börjat att klämma igenom och kolla upp det.:)

Jag har tyvärr hört det samma. En hund i området går så där och den har problem med sitt balanssinne.

Hej. Jag har en schäfer tik på 2 1/2 år och hon passgår hela tiden. Kan man träna bort detta på något sätt? Det ser lite roligt ut när vi är ute och går för hon "vikar" väldigt mycket med rumpan.
Om du skrittar henne i råterräng, typ högre blåbärsris, snö etc, så tränar hon musklerna för "vanlig" gång. Inte för att det kanske hjälper, men allsidig träning är ju alltid bra. Är hon 2½ år, så tror jag hon är väldigt van att ta sig fram i pass, och tycker det är helt ok.

skulle som övriga ha sagt att hon kan ha ont, jag skulle röntka höfter och rygg även skuldeblad och bål, hon kan vara felbygd på ett eller annat sätt.

lycka till, förhoppningsvis gillar hon bara sin gångstil och har inte ont.

det kan vara som andra skriver här, men oxå en form hon har hittat som är trivsam att gå i. Simträning kan fungera.

Jag har en "passare" i utst ringen men som rör sig perfekt hemma:grin: kan tillägga att hon är veterinärkollad hela hon och frisk.

Det är mycket vanligt hos hundar av större storlek och absolut inte nödvändigtvis för att de har ont. Det beror på att de anpassar sig (mer eller mindre frivilligt) efter vårt gångtempo när de är kopplade, är hunden av större modell så blir traven för snabb och skritten blir gärna passgång för att det är bekvämare för hunden. Det är dock inte särskilt bra för hundens kropp. Min tjej började passgå efter att ha gått på dagis för där var hon kopplad mer än med mig, hon gör det fortfarande ibland men vi har tränat in kommandot "gå ordentligt" så hon börjar trava igen. Även när hon är kopplad ser jag till att antingen sätta ett tillräckligt lågt tempo så att hon kan skritta, eller sätta ett tempo där hon kan trava. Hon motioneras aldrig kopplad så då är problemet inte stort.

*KL*

Problem med balanssinne, ont, ojämn bla bla. Passgången är ett sätt för en hund att spara energi på. Inom min ras (Beauceron) så är det MÅNGA hundar som gärna går i passgång. Friröntgade, genomkollade och bra balans. Men visst, det finns hundar som kanske inte brukar passgå som rätt som det är börjar just för att dom försöker avlasta.

Men nog fan kan en hund passgå utan att ha ont.

Min hund passar ibland, ser skitfånig ut. Rätt vad det är börjar hon trava istället. Jag ska kolla upp det hos hundnaprapat bara för att vara säker å att det inte är något. Om inte så är hon väl bara en passare.

min ena hund passar också. det är ju en väldigt lagom mellangångart i promenadtempo. ska han skritta får han skritta fort som tusan, och ska han trava måste han trava väldigt långsamt = jobbigt. i frihet passar han mycket sällan.

Lite så kör hon också, nen det händer också att hon passar en längre sträcka så man blir ju fundersam...

min ena hund passar också. det är ju en väldigt lagom mellangångart i promenadtempo. ska han skritta får han skritta fort som tusan, och ska han trava måste han trava väldigt långsamt = jobbigt. i frihet passar han mycket sällan.

Precis. Jag fattar inte att det ska vara så svårt för folk att förstå att det oftast är så enkelt. Om ens en bråkdel av alla hundar som jag ser passa på regelbunden basis hade så ont att det påverkade deras gång så skulle hundbeståndet här i krokarna minska betydligt.

Precis så är det för min hund också. Hon går passgång i koppel för att anpassa till min hastighet men aldrig när hon är lös.

Min hund och många andra (Beauceroner verkar vara typexempel på passgång!) passar trots att han är lös. Han är väl musklad, inte ont någonstans men det är väl hans sätt att röra sig. Tänker bara på alla utställningar (alla och alla, de få man orkat glo på). Där hundarna passar väldigt mycket, handlern får dra upp frambenen lite i luften under tiden de springer för att hunden ska trava. Alt. få hunden att galoppera sen trava. Inte alls ovanligt.

min staffe passar också, när tempot jag går i inte "passar" hennes tempo.
Jag tror absolut inte hon har ont utan gör det för det blir bekvämare för henne för att hålla min takt.

Jag tror det är vanligt bland staffar också faktiskt.

På rottisen så står det i rasbeskrivning . passgång tillåten
jag har haft en som passade mycke. Dena passar i bland.

Kanske den har höftledsfel? Familjens 8 åriga schäferhane springer i ren passgång och han har höftledsfel, nu minns jag inte graden men.

raderat***

Senast ändrad av en moderator:

Även min hane passar i koppel men aldrig annars. Av samma anledning som flera andra skrivit - mitt tempo passar varken hans skritt eller trav, så det blir pass. Ökar/minskar jag takten blir det ren gångart (skritt/trav).

Nästan alla mina har passat i koppel om man går i 'fel tempo' för dem. Undantag greyistiken, henne har jag nog aldrig sett passa.

Sen kan det vara hälsoskäl med, men då brukar det 'komma' senare i livet, inte vara så 'från början', och då brukar de passa i frihet med. Och sen finns det de som är födda passare. Min lilla B var en passgångare sen hon var valp. Kunde skritta rent med, men passade helst. Energibesparande och effektivt, och hon passade gärna i frihet med. Pigg och kry och inga ledproblem etc någonsin, blev 14 år gammal, och fick således inga problem av sitt passande heller.

En hund som passar av hälsoskäl brukar passa fortare/långasammare så långt det går om man byter tempo, så där kan man kolla. Öka/minska promenadtakten, om hunden byter tillr en gångart eller om den ökar tempot på passandet, eller går från passgångssskritt till passgångstrav t ex.

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 206
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam...
2
Svar
28
· Visningar
2 297
Senast: Ginne
·
Hundträning Hej jag har fått ta även en schäfer på 2 år som är oplacerad pga av föra ägaren hade misshandlat henne, Hon är osäker men tillgiven...
Svar
1
· Visningar
390
Senast: Springer
·
Hundträning Det va typ 100 år sen jag postade något här 😃 Men jag ha en tik här hemma som ha blivit tokig 😜 Hon ha börjat med ett konstigt...
Svar
1
· Visningar
359
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Hypotyreos
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur