Min hund kan inte gå

StellaE

Trådstartare
Min labradortik på 4 år, kan inte gå (och knappt stå).
Helt plötsligt idag slutade hon gå. Om man försöker hjälpa henne att stå,
sätter hon svansen mellan bena. Lyckades få henne att stå i en sekund innan hon la sig ner igen.
Hon äter, men dricker inte. Veterinären kom förbi, han gav henne en spruta, gav mig tabletter
att ge henne 2 gånger varje dag som hon ska ta i 5 dagar, men han visste inte säkert vad det
var som var fel. Han tror att det kan ha med ryggen att göra.
Har någon varit med om något liknande? Är väldigt orolig.

Vad var det för spruta, vad var det för tabletter? Om veterinären inte vet vad som är fel, vad medicinerar han mot/för?

Jag hade velat ha min hund ordentligt genomgången (förmodligen röntgad), så jag hade vänt mig till en annan veterinär i ditt läge - om inte en veterinär jag verkligen litade på kunde ge mig en god anledning att låta bli.

Sådär blev föräldrarnas hund när han fick diskbråck. Självklart åker du in med hunden till klinik i morgon. Det kan behöva opereras, föräldrarnas hund behövde det inte. Medicinering och fysioterapi funkade. Visst blir han stel ibland och måste då ta det lugnt, men han funkar.

Både sprutan och tabletterna är smärtstillande och anti-inflammatorisk.
Han sa om det inte blev bättre imorgon skulle jag återkomma.

Låter väldigt nonchalant att ge en näst intill förlamad hund tabletter och spruta och säga att man ska återkomma.. Jag hade personligen åkt till klinik direkt om hunden visade sådana väldigt tydliga symtom. Det är troligtvis något som behöver utredas med röntgen osv, inget man hittar vid blotta anblicken av hunden.

Både sprutan och tabletterna är smärtstillande och anti-inflammatorisk.
Han sa om det inte blev bättre imorgon skulle jag återkomma.

Återkomma för vad? Vad vill han göra för undersökningar imorgon som inte var aktuella idag?

Jag hade inte nöjt mig med sådan ovisshet helt enkelt, jag hade vänt mig vidare.

Vad är det för veterinär???
Självklart ska hunden in till klinik för röntgen och undersökning. Om den inte dricker kan det vara läge att åka in akut. Kontrollera noga om hunden börjar bli uttorkad.

Jag hade missat att hon inte dricker, måste läst för snabbt i förvåningen!

I så fall är det ännu mer anmärkningsvärt att hunden inte får vård - eller ens en undersökning. @StellaE bör helt klart börja ringa till kliniker i närheten.

Att en hund dricker är mycket viktigare än att den äter, så att den äter men inte dricker är ett -stort- problem, matar du dessutom med torrfoder är det riktigt illa. Hade åkt in med hunden omedelbart och inte nöjt mig med att få lite "piller" och blivit ombedd att återkomma imorgon om det inte blir bättre.

Den typen av extrema symptom är inget man ska vänta med. Visst, om hunden visar lite stelhet, rör sig ojämnt/haltar lite lätt, men ändå iaf dricker, då kan man avvakta någon dag, men absolut inte när hunden inte vill dricka och inte ens kan stå på benen.

Jag bor i Belgien, så belgisk veterinär.
Hon är bättre nu, bar ut henne i trädgården så att hon skulle få göra ifrån sig.
Hon gjorde inget, men hon tog några steg och hon verkar inte har lika ont.

Belgien eller inte - hunden kommer ändå bli uttorkad och det är oerhört mycket lämpligare att ge dropp i förebyggande syfte än för att rädda en uttorkad hund. Och givetvis har hunden mindre ont om hon fått smärtstillande i både tablett- och sprutform, det betyder inte att hon är mer frisk än innan.

Ger du smärtstillande är det inte så konstigt. Ha dock i åtanke att beroende på vad det är för fel på henne, så är inte alltid rörelse det bästa. Självklart ska man försöka hindra hundens smärta så mycket som möjligt, men man ska också komma ihåg att rörelse i längden kan förvärra en skada, beroende på vilken skada det är. Så även om hon blir piggare så tycker jag du ska hålla henne stilla, trots att hon kanske vill vara uppe och fara.

Jag fick henne att dricka vatten ur mina händer nu.

Vilket är jättebra, men det handlar ju i första hand om ren överlevnad inte om att hon blir bättre. Jag vet noll och intet om vad det finns för djurvård i Belgien, men nog måste det väl finnas djursjukhus med jour där med?

Var den veterinär du haft dit specialicerad på hundar, eller var det en lantveterinär?

Om hon har ont kan det vara diskbråck. Om hon inte har ont kan det vara blödning i ryggraden. Diskbråck brukar behandlas med vila eller operation. Blödning brukar behandlas med kortison, först intravenöst och därefter tabletter.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
694
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 815
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
524
Senast: Celinehenn
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
306
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden
  • Senast tagna bilden XVI