Min hund har ont någonstans !

L

LinnLaakso

Vill försts skriva att jag har bokat tid hos veterinären i veckan , men är ändå såpass orolig så jag vill veta vad ni kunniga hundmänniskor tror !

Jag har en hanhund på 2 år som den senaste veckan visat tecken på smärta.
När han legat still ett tag och inte är uppvärmd och sedan går ut och tex springer över gräsmattan eller främst när han hoppar (Han studsar ganska mycket när han är glad ) så har det nu hänt flera gånger om dagen att han skriker till.. Han slickar sig inte någonstans efteråt och tittar inte bak på kroppen heller så det är jättesvårt för mig att förstå vad han reagerar på.. Ljudet är inget glädjetjut för han krymper ihop och ser rädd ut när det händer :(

Detta händer främst när han legat still som sagt.. Jag är rädd att det är ryggen eller höfterna då han är en blandras med 15% schäfer, 35% dobberman och 50% västgötaspets! (=Lång rygg)
( JA jag vet att det inte är den ultimata korsningen)

Detta är det enda jag märkt men han har ju uppenbarligen ont så om någon har nån gissning på vad det kan va så vore jag tacksam för era tankar om detta ..:cry:

Sv: Min hund har ont någonstans !

Diskbråck är ju vanligt hos hundar med lång rygg. Hos min tös märktes det dock främst när hon gick upp och ner i trappor eller skulle hoppa upp i soffan/sängen. Hon är å andra sidan inte springa omkring och hoppar/studsar så vet inte hur hon skulle reagera då. Behöver ju absolut inte vara det, jag är ingen veterinär, utan bara en tanke.

Ja jag har oroat mig för diskbråck, han är ju lång i ryggen.. får hålla tummarna för att det är nåt mindre allvarligt :( Någon med mer förslag? Kan de va borelia? Han är pigg annars men spyr ganska ofta kanske någon/några gånger i månaden.. men de kanske är för han äter allt möjligt ? :P

Han reagerar inte någonstans om ni klämmer och känner på honom?

Nej, har klämt och känt och petat överallt, kollat under tassar och om klorna är hela.. hittar ingenting och han är precis som vanligt annars, förutom sina "gallskrik" när han rör på sig ibland :confused:

Om han inte är kastrerad så kan det vara prostatan, vet inte hur vanligt det är att unga hanar får problem men min var bara 2.5 när han fick problem första gången.

Se till att nämna/fråga om kräkningarna också när du är till veterinären.
Vet tyvärr inte vad det kan vara.

Pm veterinären inte hittar något fel så tycker jag att du skall gå vidare med en sjukgymnast eller liknande som kan vara ett bra komplement till en veterinärundersökning.

Har kollat på han imorse när vi var ute och nu skrek han till kanske fem sex gånger när han sprang , men han haltar inte och stannar inte heller.. När han väl stannade så nosade han sig själv "där bak".. Jag hoppas veterinären kan hitta felet men om dom inte gör det så får jag försöka med något annat..
Tror inte jag ska ha han lös så han får springa mer innan vi åker imorgon för det är ju bara då det gör ont verkar det som..

Men detta med prostatan, hur yttrade det sig på din hund? Börjar misstänka något likande då det kanske gör ont för han inte är nykissad eftersom det mest är på mornarna....:(

Det kan mkt väl vara ryggen. Förutom diskbråck finns ju spondylos och L7S1 som tyvärr är vanligt på schäfer (kanske även på dobermann, det vet jag inte).

Hoppas att det är ngt som kan åtgärdas!

ÅÅ ja hoppas hoppas hoppas de inte är ryggen ! Men dom skulle nog röntga han i vilket fall lät de som så då ser man väl det antar jag..
Ja som jag skrev innan så har ja gått igenom hela kroppen på han och hittar ingenting alls som ömmar eller ser konstigt ut..

Ska till vet imorgon eftermiddag, jag återkommer efter besöket och berättar hur de gick!

Dom tror det är ryggen! Dom röntgade men såg inget spec men sa att han har väldigt brant mellan ryggraden och höfterna elller hur de nu var. Och att de knaka lite och att han var lite stel i rygg och bakknän . Dom kolla även prostatan men den var bra. Blev rekommenderad att träna upp ryggen med simning och att gå mycket och regelbundet, gärna i uppförsbackar lite försiktigt, inte för mycket flängande och bus för nuvarande iallfall... Sen tyckte vet att jag skulle prova glucosamin eller foder för hundar med dåliga leder. Han är ju bara 2 år, vad tror ni kommer han slippa problem med dessa tips? Har ni andra eller fler förslag?
han fick smärtstillande i 20 dagar och om det inte verkar bättre då så ska vi ringa igen tyckte dom..

Jag skulle köpa ett B.O.T täcke åt honom. Det kan hjälpa MYCKET om man har tur,se till att han har det på sig vid promenader och liknande.

Dom tror det är ryggen! Dom röntgade men såg inget spec men sa att han har väldigt brant mellan ryggraden och höfterna elller hur de nu var. .....han fick smärtstillande i 20 dagar och om det inte verkar bättre då så ska vi ringa igen tyckte dom..

TROR?! Hallå - hunden är två år och ska förhoppningsvis leva länge till. Även om dessa röntgade och inte hittade något speciellt utan då säger att han är väldigt brant mellan ryggraden och höfterna - jag hade inte nöjt mig med ett "tror-svar". Menar de att han har ett onormalt sluttande kors, så pass att han är felkonstruerad? Fick du inget träningsprogram mer än att han inte skulle busa, simma och gå i backar? Simma ok - men vad mer då och hur mcyekt och länge mm. Jag had edef vänt mig till ytterligare en klinik - stor sådan - för att få en second opinion och för att få ett svar som inte är att någon tror.

Nej, han är inte felkonstruerad, men hon kunde säga med ganska stor säkerhet att det var ryggen , han var såpass stel och med brant kors och hon hittade inget annat i hela kroppen. Dom röntga och kände och gjorde en genomgående undersökning och hitta inget som var "fel" . Vet inte vad de ska hjälpa att åka någon annanstans , då dom inte hitta något? .Jag blev rekommenderad att prova detta nu ett tag, fortsätter de krångla ska jag ringa direkt igen. Han har för övrigt inte tjutigt något sen han fick börja värma upp sig på morgonen i koppel istället för att springa ut lös direkt genom dörrn, har inte börjat med smärtstillande än för jag ville se hur det fungera utan och det funkar bra . Antagligen har han vart stel i lederna som hon sa, kanske lekt lite hårt förra veckan

Simningen är på ett rehabcenter för hundar, dom lägger upp träningsprogram och liknande .. Hon rekomenderade mig dit och jag tror att dom är bättre på träningsprogram än Vet är.

Detta var på en stor klinik, :)

Liknande trådar

G
Hundhälsa Hej! Min hund är 6 år och fick igår ont i höften (tror jag). Han har tidigare haft samma smärta i höften en gång tidigare för några...
Svar
9
· Visningar
16 535
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka