Min hoppsits

hjärter_dam

Trådstartare
Någon som har lust att spekulera lite kring min hoppsits. Allt är av intresse, skäkelläge, överliv, hand, blick etc. Jag vet att hindren är pluttsmå men han hoppar ju upp sig rätt ordentligt;)

IMG_0674.jpg

IMG_0672.jpg

http://i24.photobucket.com/albums/c33/susanneandersson/IMG_0671.jpg

Och så här ser det ut när det inte stämmer :o
IMG_0673.jpg

/S.

Sv: Min hoppsits

hejsan!

Du drar din häst lite för mkt i munnen. Det blir bättre om du inte kastar fram överlivet så mkt och har blicken rakt fram (eller på nästa hinder om det kommer något hinder efter.) på tredje bilden står du lite för mkt på tå, men på de två första ser det bättre ut. har du någon tränare som kan se när du hoppar, och får hjälp med din sits?
du behöver också träna på att inte dra hästen så mkt i munnen.
trevlig häst annars, tycker du borde hoppa lite högre ;) hästen är ju högt över.

Hästen är tyvärr inte min, men jag hade gärna ägt honom :love: Jag har inte ridit honom så mycket och är inte riktigt van vid hans stora galopp, och dessutom är jag inte helt säker längre när jag hoppar, tyvärr, annars hade jag gärna hoppat högre. Hästen har gått 1.30, så för honom är det inga problem.

Jag tror inte att jag brukar hålla andra hästar lika mycket i munnen, men den här är ganska tung och stark, ingen ursäkt iofs, ska tänka på det nästa gång jag hoppar.

Tack för att du delade med dig av dina tankar!

/S.

jag tror att du ev. ska korta upp stiglädren lite så kanske det blir lättare med balansen, för det ser ut som om du är lite efter över hindret och det är nog därför som de blir att du håller lite för mkt i tyglarna..:idea:

Upp med hakan, och håll blicken på ngt långt fram. Och så följ med lite mer med handen. Har samma problem som du med handen, det gäller verkligen att tänka på det, annars glömmer man det:angel:

Ge mer eftergift, tillbaks med skänkeln . Kort stig lädrerna!!:idea:

jag kan tänka mig att ett problem är att du tänker för mycket på att trampa ner hälen, visst är det rätt på sitt sätt, men trampar man ner för mycket så åker underskänkel lätt fram och du hamnar i bakvikt, tänk upp med tån istället.
Överlivet tycker jag är bra, du behöver inte luta dig mer fram över sådana små hinder, blir sitsen bara stadigare kommer eftergiften automatiskt

Någon som har lust att spekulera lite kring min hoppsits. Allt är av intresse, skäkelläge, överliv, hand, blick etc. Jag vet att hindren är pluttsmå men han hoppar ju upp sig rätt ordentligt;)

IMG_0674.jpg

IMG_0672.jpg

http://i24.photobucket.com/albums/c33/susanneandersson/IMG_0671.jpg

Och så här ser det ut när det inte stämmer :o
IMG_0673.jpg

/S.

Träna balansövningar så att du hittar din egen balans och inte behöver hålla balansen i tyglarna. Då kommer du inte efter i språnget och blir dragen ur sadeln:)

För att vara lite elak skulle jag vilja säga att du måste öva på det mesta vad gäller balansen. Löshoppning till häst verkar vara din melodi för du hänger verkligen hästen i munnen på alla tre bilderna vilket brukar vara ett bevis för bristande balans. Så först och främst mer balansträning.

Tänk inte på att trampa ner hälarna utan istället på att lyfta upp tån!
Blicken ska vara framåt och inte nedåt, lyfter man blicken brukar även överlivet komma med upp:) Vad gäller längden på stiglädrena så tycker jag att de verkar vara lagom långa, snarare är det nog så att du kniper fast dig med knäna och därför tappar skänkeln:)

Jag tycker att du ser ganska obalanserad ut (inget illa menat) :crazy:

Tänk på att ge eftergift när hästen hoppar så att du inte rycker honnom i munnen. Hitta balansen på låren, ta hellre mantag än "tygeltag". Öva balansövningar och se till att du kan stå stadigt i fältsits när du inte hoppar.

Jag tkr du ska korta lädrena lite, så att du kan luta överlivet LITE mer framåt :) då får du mer eftergift nästan automatiskt. Du skrev att dt va svårt för att pållen va stark. Isåfall tycker jag om du känner att du klarar av det, att du ska rida honom på ett lite skarpare bett, så att du kan ta tillbaka å lätta ordentligt över hindrena.

Hej! hästen ser trevlig och hoppglad ut! :d

Jag tkr, precis som så månmga andra har sagt, att du behöver träna upp din egen balans! prova att hoppa låga studs serier MED mantag för att hitta känslan i språnget och sitta stilla och stadigt! jag tror att det du främst behöver fokusera på rent sitsmässigt är att "släppa ner knäna" och lägga vikten i stigbyglarna så att du kmr bak med underkänkel och att hästen inte hoppar dig ur sadeln vissa språng! Vinkla även om bäckenbenet ngt så du blir mer följsam!:)

Jag tkr inte att du ska korta lädrena som många andra sagt utan det är mer en "synvilla" pga den felaktiga positionen av benen!

Lycka till:)

// Erica

Har egentligen inte så mycket att tillföra, du har fått så mycket bra tips, men jag skulle också vilja se att du kom upp dig lite mer ur sadeln. Jag säger inte att du ska ha jockeyläder och kasta dig fram över halsen, men upp mer rumpan ur sadeln och balansera upp dig mer, kanske träna upp magmusklerna skulle vara något?:)

Du har fått många bra tips... jag skulle vilja ge dig ytterligare ett. Träna på att stå i lätt sits och hitta balansen i benen. Be någon leda hästen åt dig om du inte kan släppa tygeln. Ställ dig upp i skritt och håll balansen utan att röra hästen med händerna. Axeln, knät och tån skall vara i lodrät linje. Tån skall peka framåt (på dina bilder pekar de rakt utåt) Det är jobbigare och svårare än man tror, men ack så nyttigt. Villdu vara ännu djävligare mot dig själv håller du två fulla vattenmuggar i händerna och låter dig longeras omväxlande sittande och i lätt sits.

När du har hittat din balans fortsätter du att träna balans och styrka genom att ofta stå i lätt sist när du skrittar på lång tygel... 5 minuter i början av varje ridpass räcker...

Jag gissar att du sitter ner i anridningen av hindren (hästen är stark) för du ser inte ut att ha hunnit resa dig i upphoppet. Jag skulle rekommendera dig mycket cavalettiövning för att få styr på hästen och ev en lättare sits i anridningen när du skall hoppa.

Senast ändrad av en moderator:

Tycker du har bra stigbygellängd. Eftersom bildera bara visar en pytteliten frekvens så är det ju svårt att ge dig någon rättvis feedback. Som det ser ut, springer sig hästen lite lång och tar av tidigt och landar långt efter. Vilket innebär att du hamnar lite bakom rörelsen. Om du kan korta ned tempot i anridningen, försök komma in lite närmre hindret så att hästen han runda sitt språng, gärna med galoppbom innan och efter. På så sätt kan du bli mer följsam i språnget och kunna koncentrera dig på din egen ridning, genom sänkta hälar, blicken framåt och mjuka händer.

Jag tycker det ser ut som att du har foten lite väl långt in i stigbygeln. För det kan hända vem som helst att man ramlar av, då är nog risken stor att du inte får ut foten och blir släpad.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen bytt säkerhetsväst från en Zippa till en Racesafe och är har blivit helt fundersam på om den verkligen har rätt...
Svar
5
· Visningar
3 261
Senast: gulkiwi
·
Trädgård & Växter Jag och sambon har flyttat till ny lägenhet med tillhörande uteplats och en liten rabatt. Rabatten ligger mot söder och har sol en stor...
Svar
4
· Visningar
1 137
Senast: Rhodugune
·
Hoppning Nu menar jag inte tävlings hoppning utan hobby hoppning i paddocken etc. Kan man ha dessa Eller man kanske kan ha "vanliga"...
2
Svar
26
· Visningar
4 444
Senast: Långnos
·
Western Den här padden ska tydligen vara såå himla bra enligt många. Antiglid, luftar etc etc MEN: På Kyra gör den att sadeln glider både hit...
Svar
10
· Visningar
3 527
Senast: JessicaM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V