Min hästs teknik någon (många komentarer tack)

F

*fia*

nå va tycks om min häst teknik?

bilderna e från filmer dålig kvalite tyvär...

vore skoj me många svar..

jag vet me mej att ja beöver ge mer eftergift lr va tycker ni?

hästen är en 4 åring som blir 5 i april..

komentera

ris å ros tack

http://sofiashastsida.zoomin.se/A9064

länkar till albumet då ja e helt värdelös på att lära mej att lägga in bilder ihiih ;)

Sv: Min hästs teknik någon (många komentarer tack)

din häst hoppar med vilja o glädje, o det är det viktigaste, hon "grejar" det när du lägger henne fel osv.

Hon har ngt hängande framben o kniper lite bak. skulle gärna se att hon använde sin rygg mer, men det kan ju ändras ioch med att hon blir starkare och äldre. o frambenen är bättre ju äldre hon blir, (vanligt bland "valpiga" unghästar)

Kul att se lite från Kärret, jag tävlar för KRK.

Din häst hoppar glatt och verkar tycka det är roligt:) Jättetrevlig!

Men du skulle kanske jobba med din egen sits? Skänklarna åker tex alldeles för mycket bakåt över hindren. Ser ut som om du ligger framåt på ett par stilllbilder med benen nästan på ryggen på henne.:crazy:

Hästen är bussig som inte låter sej störas, jag tror knappast jag hade fått hästen över fler hinder m jag gjort så.

Men ni har ett väldigt fint samarbete annars, så träna mycket på marken, ch jobba med din sits med hjälp av tränare. Öht träna dej själv så att hästen fortsätter vara lika hoppglad, vad gäller avstånd, anridning mm, alltså. Hon fixar det själv på låga hinder men knappast om det blir högre. Då behöver du rida mer på hindren.

Senast ändrad av en moderator:

där skänklarna åker bak är min gamla sadel har bytt nu men måste byte igen för hon hoppar mej ur sadeln hiii börjar andvända ryggen lite mer..

jag är så lycklig att jag klara av att hoppa me min kropp så dålig som den är så ja kämpar på, har både fybromyalgi å överrörlighet..

benen åker för hon hoppar mej ur sadeln så större stöd ska införskaffas å tränas en del..

skoj att ni tycker hon verkar tycka de e skoj, hon va bra osäker i början på bommar å saker, men träning ger färdighet.

skönt å höra andras komentarer ja har bara fått höra att jag ska ge mer eftergift men när ja gör de e de presis som en av er skriver att de ser ut som ja ligger på hästen...

mer mer mer alla komentarer har ett värde å vill man bli bra måste man lära sej ta kritik å utvecklas å de e ju de vi vill göra. sen har ja iof inte tänkt hoppa mer än 110-120 sen får någon annan ta över..

Men hästen vill kanske inte byta ut dej för att den klarar att hoppa mer än 120 en dag?
Den är nog nöjd ändå:D

Ja det känns om de använder ryggen. Men du kan lära dej att ändå ha skänkeln kvar. Kanske mer stöd men även sitsträning innan du höjer mer.

Ang använda ryggen, så hjälper du hästen att göra det mer om du balanserar upp med halvhalt framför hindret och ser till att den får en bra avsprångspunkt.

Jag tycker om att känna när hela ryggen välver sig då vet jag att hästen hoppar rätt!

Senast ändrad av en moderator:

njäää de kanske hon inte vill men hoppa kan hon, klart hon lätt hoppar 120 banor men siktet e där om två år. då tycker ja att en mer erfaren ryttare ska ta över,

eftersom jag inte vill hoppa högre, men får la se hennes mamma tävlar medelsvår å min tös hoppar 140 löshoppning å en själv 153 hihi.

träna träna träna å hoppa clerrounder är i mina ögon de bästa sättet å bli bättre..

En liten reflektion ang sitsen är att på albumbilderna ser du att du har knät vädigt rakt och rumpan högt över sadeln. Försök att vara närmare sadeln istället. När du är närmare klamrar benen bakåt istället. .

Försök att vinkla mer i höftleden och räta inte ut knäna så mycket. Du ska ha din rumpa lite längre bak som som sagt närmare sadeln.

MEn nu kanske du inte ville ha sitssynpunkter:o

Jag bara tänker att då blir balansen mycket bättre:idea:

Och kanske din ambitiösa häst får lite bättre teknik med. Det bruakr hänga ihop. Den har sån enorm hoppglädje men skulle bara behöva få upp ryggen lite till i sprången.

Tycker som flera andra att din häst ser väldigt possitiv och glad ut när den hoppar.

Håller dock inte med den som skrev att den inte använde ryggen, jag tycker att det ser ut som om den hoppar med mkt rygg, kanske för att kompensera sin ngt svaga frambensteknik. På löshoppningsbilderna ser man tydligt att manken är högsta punkten i språnget....
Man skulle vilja att hon böjde mer i armbågsleden och även i knäleden, tror dock att det kommer med tiden, vanligt att ungahästar gör så.

En sak som jag reagerade på var din eftergift... tycker nog att den kunde vara lite mer. Om du jämför med hur mkt hals hästen använder vid löshoppningen och vid den uppsuttna hoppningen så ser du att den använder en "längre hals" vid löshoppningen.

Har inget att säga om bakbenstekniken eftersom nästan alla kort är tagna i accelerations fasen och inte i basculationsfasen där man kan se om de öppnar upp eller inte.
Däremot kan man ju se att svansen inte kniper i allafall och det är ju bra ;)

Vore roligt att veta hur höga hindren är på bilderna och vad det är för stam på henne.

Fin häst tycker jag, man behöver inte hoppa 10 - 10 för att vara bra ;) ;)

Lyck till!

MIK

hej hej de e just höfterna å knäna ink handlerna som e mest problem, som ja skrev innan ja e lycklig att ja kan hoppa över huvudtaget..

får nog aldrig nån bättre knä å höftställning tyvärr så nån hopptävling me stil blir de aldrig för mej..

kanske ja kan räta ut mina höfter å fe mer kraft me min nya medesin så blir lilla fröken ella glad me :D

Eléxir heter hästen

mamman heter polli är en polsk arab föredetta galoppör som blev hopphäst..

pappan e elcatero ganska mångsidig hon e väldigt lik sin far om man kollar på bilder, hon finns även me på hans hemsida som föl.

på hoppbilderna e dom rosa 70cm, resterande fram till löshoppningsbilderna e oxå 70 våran 3 clerround. löshoppningsbilderna är allt från 1m till 135cm fick vi de till när vi mätte.

de helgula hindret är 1m å det rödvita är hela 80cm hihi 5 clerrounden.

ella är ett nagalorabsto 153 hög nu.

Håller dock inte med den som skrev att den inte använde ryggen, jag tycker att det ser ut som om den hoppar med mkt rygg, kanske för att kompensera sin ngt svaga frambensteknik. På löshoppningsbilderna ser man tydligt att manken är högsta punkten i språnget....
Man skulle vilja att hon böjde mer i armbågsleden och även i knäleden, tror dock att det kommer med tiden, vanligt att ungahästar gör så.

MIK

men jag har skrivit
"skulle gärna se att hon använde sin rygg mer, men det kan ju ändras ioch med att hon blir starkare och äldre. "

jag har inte skrivit att hästen har dålig ryggverksamhet, jag har skrivit att den kan bli bättre o användas maximalt!

ja jag förstog de ibland e de lätt att missförstå vissa läser bara snabbt igenom va andra sriver, tror de tar ett tag att utvecklas nr dom växt klart å så å man hittar en klockren sadel så hoppar dom ju betydligt bättre å me ela ryggen kram

Ursäkta om jag tolkade det du hade skrivit fel.
Det jag skrev var ingen kritik mot din bedömning, bara att jag gjorde en annan bedömning.

Jag tyckte att ryggverksamheten var mkt god i förhållande till den övriga tekniken.

På det hela taget tyckte jag att det såg ut som en trevlig häst.

MIK

reuatiker? ;) :crazy:

ang, hästens teknik. Jag är ingen expert men är den lite 'oförsiktig' av sig?

jaja ordblind e ja me hihihi så går de lite snabbt ibland när man skirver reumatiker nöjd ;)

näännä hon har rivit ett hinder på alla clerrounder vi hoppat så de e hon inte

tackk hihi jo de går framåt:love:

haha, du fattade vad jag menade, raumtiker, nån gång vorde jag lära mig :angel: . ha du också nått sånt ? :) träa vidare, alla saker går ju att träa upp, hopp mycket studs osv. så blir den stark :)

Jag tycker ni ser ut till och ha roligt tillsammans =) Och man ser ju stora framsteg från början i filmen och hela vägen till den tar slut =) fortsätt så =)

Liknande trådar

Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 542
Senast: Tinuri
·
F
Utrustning Va en tjej som addade mej på internet för hon va intresserad av att köpa min prestige sadel.. Jag förklara att en fjording e svår, de...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 465
Senast: bigganl
·
S
Hästvård hejsan! jag tänkte höra med er andra exemhäst ägare om ni har några tips på hur man kan lindra exemen för våra små söta pollar? jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 767
Senast: PrittePuff
·
E
Hästvård Nåt som ja har funderat på gaska länge e varför så många ser sin häst som något man kan komma nån stans med. Min tränare sa häromdan...
Svar
2
· Visningar
688
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V