Min hästar haltar, vet inte varför!?

S

SuchAFanpire

Hej! Det är så att min häst har börjat halta, han är varken svullen eller varm.
Det hela började i princip när han drog av en sko i hagen, han haltade lite efter det och hade lite ont. (han var varmskodd) Dagen efter fick han ny sko och hovis kollade igenom hoven. Inga fel.(det var igår) Idag skulle jag rida, men så fort jag började trava märkte jag att han haltade fortfarande på höger fram, där han dragit av skon. Jag testade att trava på i ett lite snabbare tempo och låta honom gå igenom hela kroppen, men det blev inget bättre. Hoppade av och gick hem med honom, kände igenom igen, men han är verkligen inte alls svullen, inte varm, ingen ökad puls. Vad jag tror sitter det i hoven, eftersom han inte visar något i benet när man känner. Jag har kollat jätte nogrannt efter hovböld osv, men hittar inget spår av det. Jag har bestämt mig för att låta honom vila i typ 3 dagar. Det kan ju vara att han har ont i hoven efter att ha dragit av skon, eller att ha gått utan i ett dygn. Men nu är frågan, vad skull ni gjort? jag känner mig lite osäker.. Han haltar inte jättemycket, och har inte ont när jag rider, öronen framåt och pigg, fast han haltar så det märks. Skulle ni göra något speciellt? Väldigt tacksam för svar!:)

Sv: Min hästar haltar, vet inte varför!?

Definitivt tagit ut hovslagaren bums!
Detta är en självklarhet, nyskodd häst som haltar = Hovslagaren får gå igenom så att det inte är sömstick eller liknande.

Haltar hästen så har den ont, så rid den inte!

Han haltar ju för att det gör ont, så rid inte! Kan vara sömstick, misstanke om det så ska hovslagarn som skodde kolla. Eller så vrickade han sig lite när han drog av skon. Är han pigg och glad som vanligt bortsett fårn markeringen hade jag väntat en dag eller två och sprungit med honom efter det. Är det inte borta då är det nog dags att kolla med veterinären.

Men tycker inte man behöver kasta sig på telefonen direkt om hästen markerar lite. Vet ju själv hur ofta man själv tjonkar i benet nånstans. Men då ska den självklart inte jobba, och försvinner det inte av sig själv på några dagar ska veterinären säga sitt. :)

Definitivt tagit ut hovslagaren bums!
Detta är en självklarhet, nyskodd häst som haltar = Hovslagaren får gå igenom så att det inte är sömstick eller liknande.

Haltar hästen så har den ont, så rid den inte!

Självklart tänker jag inte rida! Tror du inte jag förstår att hästen har ont om den haltar?

Ringer hovslagaren imorron så får han dra av skon och kolla hoven!

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 132
Senast: animalasia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 800
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V