Min häst vägrar gå!

T

tjihoo

Har en 9årig islandshäst valack, envis som synden. Har haft honom snart ett år, och den senaste månaden har habn börjar dumma sig rejält, helt plötsligt kan han stanna och vägra gå. Vända sig hemåt, småstegra, helt enkelt vägra gå framåt.

Jag rappar till honom rejält med pisken på rumpan, ibland kan han börja gå då, men ibland nått steg och stann igen..
Tävlar med honom, och att sitta och slå på en häst som vägrar gå känns inte som den rätta "taktiken".

Ja, jag vet att jag ska ta tag i honom innan han stannar, men han ger ingen förvarning han tvärstannar, ibland med "benen i luften".

För nåra veckor sen när han stannade så lät jag honom stå med mulen mot det hållen jag ville han skulle gå, och lät honom stå där tills han började gå. Men det tog en timme innan han gjorde det, och sen gick han finare än han någonsin gjort, sökt sig neråt, fin form.

Har läst att nåra snarrar hästen tills den blir så yr så den går vart man vill, men vinner man hästens respekt på det? För det är väl det allt handlar om, hästen är inte 100% med ryttaren och utnyttjar det?

Men, hur ska jag göra? Kan ju inte stå med honom på en pytteridväg med elstängel och djupt dike på sidorna, när andra vill rida förbi och vänta på atthan ska gå?

HJÄLP MIG. :confused: :( :cry:

Sv: Min häst vägrar gå!

Jag är ingen expert på någotvis men om det var min häst hade jag utgått ifrån att något inte stämde...ont någonstans, utrustning som inte passar längre etc. Kanske behöver vila? Varmt lycka till!

Inte för att jag e så bra på sånt här... men de låter som om han bara jävlas... Hade en shettis som gjorde likadant men skam den som ger sig.... Tillät honom aldrig att göra som han ville utan var lika envis jag... efter ett tag lärde han sig att det var lika bra att ge med sig då jag ändå alltid drog det längsta strået...

Är inte expert jag heller,men hade nog gjort som någon skrev att kolla sadel eller om den har ont någonstans.Analysera hur mkt har jag ridit när hden stannar se vad du kommer fram till.
Jag hade faktiskt hoppat av och gått några meter sen upp igen och ridit vidare för att se hur reaktionen blir.:d
En häst förknippar inte att "stanna så hoppar hon av", bättre det än slå fram den är min åsikt.En bra ledare visar vägen!!:rofl:
Hoppas tipsen hjälper dig!!!

Okej, när jag red idag så tänkte jag att jag inte skulle gå av, han skulle fram om han nu skulle bli korvmos!
Diafragman sprutade och jag tänkte att NU SKA HÄSTFAN FRAM, rejäl dask i röven och med blicken mot vart jag skulle, gav honom ingen chans att gå åt sidan, som jag gjort innan, men nu med tanken HAN SKA FRAM OCH JAG SKA INTE GÅ AV HÄSTEN FÖRÄN HAN LYDER MIG.

Efter nån minuts fight så går han framåt, stannar igen, direkt på med dasken på röven och han går fram. Söker sig ner, börjar tugga på bettet igen - en helt ny häst kändesdet som.

Nu är det så att min älskling är ju envis av naturen, men jag känner att det känns fel att hoppa av för det ger ju inget slut?
omm an får en konflikt så måste jag ju ta den, kan inte fly längre.

Får se hur det går imorgon, tänker köra samma sak, om ingen har nå mer tips?

KRAM . :cool:

Verkar som du måste vara bestämd med din herre ;)
ge han ingen chans att ta sig runt, red en isis förut som höll på
sådär han tvärstannade & kastade sig runt på en 5-öring :smirk:
tillslut så kom jag fram till att om jag höll emot i ena tygeln när han var påväg att fara runt så kom han sig inte med näsan åt andra hållet & efter några gånger så gav han upp :) "jaha, ja kommer mig ingen annanstans än frammåt"...
Sitt inte av om du kan undvika det för då har hästen "vunnit" - han slipper ryttaren för en stund. Hästar kan vara envisa som synden men envisast vinner alltid, och det ska vara människan :D

jo, jag måste det. men det kommer jag vara, för jag tror som du säger att han utnyttjar situationen, det hjälper inte att hoppa av, det ger ingen lösning på problemet mer än att hästen tvingas gå med mej just den gången, men han kommer ju fortsätta eftersom han är ju inte dum precis..

Men jag ska prova med det du skrev, men jag gjorde ju ungefär lika idag, på med skänklar och spö och tyglar, försökte vara överallt samtidigt men med en blick framåt.. men han börjar rygga åt den han vill, något tips på hur man"ska göra då" ? :S

urs, verkligen jobbigt..

Tycker det låter lite konstigt att hästen helt plötsligt börjar bete sig såhär. Om du har haft honom ett år så borde han väl inte testa dig som ryttare längre?

Jag tycker du borde kolla upp så inget är fel med honom eller du kanske har förändrat något som gör att han börjar protestera.

Jag rider också en envis dam som när hon först kom hit testade första halvtimmen av ridpasset, tre småstegringar per pass och så frös hon fast någon gång var inget ovanligt.
Men jag tror att hon var van med att komma undan med det och som en lite osäker häst måste hon ha en ryttare som tror på henne.
Jag har bara vänt henne i rätt riktning när hon stegrar och vänder och sedan väntat ut henne. När hon är på väg att frysa fast så försöker jag driva så mycket som möjligt innan hon stannar.

Men jag vet hur svårt det är att få dem att gå när de väl stannat, om jag lägger till spöet verkar det bara funka på vänster sida, på höger reagerar hon inte på det. Men med min ponny blev mycket bättre så småningom, nu händer det kanske att hon försöker att stanna ibland men mer är det inte, hon vet att jag inte ger mig.

Lycka till med hästen, hoppas du får veta varför han gör som han gör!

Nu har jag inte följt hela tråden men när jag läser ditt första inlägg så det första jag tänker på är brist på ledarskap. Om det inte är att han har ont någonstans (kolla så sadel sitter rätt, muskler, senor osv). Kommer ni fram till att han inte har ont hade jag om jag varit i din situation börjat att markarbeta honom och visa ledarskap så att han vet vem som bestämmer. Jag hade liknande problem med min herre och fick göra så här, idag går det mycket bättre.

Jag är ingen expert men känner igen mig i ditt problem och hos mig var ledarskapet problemet. Om du känner att du inte vet hur man utför NH så ta hjälp av en kunnig som kan visa dig. Man har mycket nytta av det.....i alla fall har jag haft det!

Lycka till!!:bump:

Nä, jag vet, mkt konstigt eftersom jag haft honom ett tag nu.. :S
För det är inget fel på sadeln, tränset, uppför sig så även om jag rider med annan utrustning så det är bara ren olata ( skulle man kunna kalla det? )

Men, nu när jag ridit de senatse 2 ggr så har han slutat stanna, :rofl: och det var efter jag "gjorde upp med honom.."

får väl se om han forstätter eller inte .. :crazy:

Varför inte prova att rygga honom åt det håll du vill att han ska gå. Inte vet jag men det kanske kan överraska honom. Jag tror att du har en häst som är envis som synden och förmodligen ser sig som ledare.

Var bestämd.
Ge dig inte.
Öva ledarskapsövningar.
Ge beröm när han gör som han ska.
Rid olika vägar så att uteritten blir kul och överraskande, han ska inte veta vart ni ska.

Lycka till.

min Arab uppförde sig lite likadant förut, hon stannade hela tiden när vi var på ridbanan 8skogen var inte att tänka på) jag tog ut en euqiterapeft (ursäkta stavfel) och hon hade ont och nu är hon "bra". :)

En sak jag funderar på när jag läser dina inlägg är rider du alltid ut själv? gör det någon skillnad om du tar med dig någon annan ut som rider före? din polle kanske tycker att det är roligare att vara ute i skogen då..

// Jag

Jag har haft samma problem men min lilla gumma.

Jag testade alla möjliga saker men till slut så blev jag så less att jag tänkte "nu nu får köpet gå tillbaka". Det gick ju inte att göra ngt.
Till saken hörde att förra ägaren sa att hon inte klarade av spön, inte på ngt vis men jag var ju tvungen att göra ngt så när hon stannade hoppade jag av, bröt av en kvist hoppade upp och hästen sprang iväg och jag kunde släppa kvisten..:smirk:
Efter ett tag så vande hon sig och nu kan jag ha spö när jag rider men stannandet fortsatte hon med ibland och då kom jag på att hon tycker ju inte om att man tar henne på öronen. Så jag drev och drev samtidigt som jag lutade mig fram och tog henne på öronen, så fort hon tog ett steg fram så slutade jag.

Idag har jag en häst som inte är spörädd inte är (överdrivet) öronrädd och som bara stannar när hon känner vittring av björn.:banana:

testa at vända på honom och rygga honom fram eller ja bak då.. men ditt du vill... :)

Jag råkar också ha en islandsvalack på 9 år som har gjort på precis samma sätt (gör det fortfarnade då och då men det är inte lika allvarligt längre).

Allt man egentligen kan göra (om hästen "bara" står still och vägrar gå) är att sitta och vänta på att den ska sluta dumma sig och helt enkelt börja gå frammåt igen. Skänkla på den lite uppmuntrande och prata lugnt med den. Det är hopplöst ibland, jag vet och tålamodet kan ju tryta mer vissa gånger än andra, men vad det handlar om är ju att du ska visa vem det är som bestämmer och så fort hästen faktiskt går fram ska du vara jättesnabb med berömmet.

Nu har det som sagt gått över och han gör det knappast alls längre (kanske beror det på att han nu kommit på en massa nya hyss att reta mig med :p). 1 år är ju i och för sig en tid det också, men antagligen testar han dig fortfarande för att se vem det är som verkligen bestämmer...

Lycka till och hoppas det löser sig för dig och din islänning!

tack för alla era svar,

ska svara på några frågor:
nej, jag rider inte ut själv hela tiden. Vi har bara en paddock, och den är inte den bästa att rida i nu på vintrarna, så jag rider dressyr ute, och det ger min häst variation och han vet inte vart han ska..

Och när jag rider ut med andra, hälften av gångerna rider jag ut med kompisar, så stannar han inte, om han inte går i täten och om han går i täten på hemväg. Provade att rida först men han började fjompa sig lika dant då.

Han har inte ont nånstans, utrustning ligger inte fel. Så det kan man utesluta, men lydnadsövningar.. har ngn nå tips?

tack för alla era svar,

ska svara på några frågor:
nej, jag rider inte ut själv hela tiden. Vi har bara en paddock, och den är inte den bästa att rida i nu på vintrarna, så jag rider dressyr ute, och det ger min häst variation och han vet inte vart han ska..

Och när jag rider ut med andra, hälften av gångerna rider jag ut med kompisar, så stannar han inte, om han inte går i täten och om han går i täten på hemväg. Provade att rida först men han började fjompa sig lika dant då.

Han har inte ont nånstans, utrustning ligger inte fel. Så det kan man utesluta, men lydnadsövningar.. har ngn nå tips?

Så kunde min polle också hålla på ibland. Men det var mer för att hon såg något farligt.
Men prova att vända hästen hemåt, å sen backa åt det hållet du vill!! Det är mycket jobbigare för hästen att backa, å tillslut lär den seii att det är mycket smidigare att gå dit du vill, även om du kan få hålla på ett tag.

Lycka till

Hej ! Jag har också en islandshäst som är 9 år, envis som bara den. Nu har jag haft henne i snart ett år.
För några månader sen började hon också stanna precis så som du berättar, och bara vägrade gå. Det funkade inte med spö eller att vänta ut henne. Det enda som funkade var om någon gick framför.
Men nu, några ridturer med pappa framför och många NH övningar senare, har hon nästan slutat. Ibland så testar hon mig i början av turen men om jag är snabb och direkt driver fram med spöet går hon fram. Efter att hon har stannat så brukar hon faktist vara gladare än innan !

Många gav mig tipset att backa hästen åt det hållet vi skulle, men det har inte funkat en enda gång. Kanske funkar det med din häst?

Men det tipset jag vill ge dig är att aldrig ge upp ! Var envisare än din häst, och gå aldrig av för att han stannar, då har han vunnit.

Lycka till !

Sannan skrev:
Hej ! Jag har också en islandshäst som är 9 år, envis som bara den. Nu har jag haft henne i snart ett år.
För några månader sen började hon också stanna precis så som du berättar, och bara vägrade gå. Det funkade inte med spö eller att vänta ut henne. Det enda som funkade var om någon gick framför.
Men nu, några ridturer med pappa framför och många NH övningar senare, har hon nästan slutat. Ibland så testar hon mig i början av turen men om jag är snabb och direkt driver fram med spöet går hon fram. Efter att hon har stannat så brukar hon faktist vara gladare än innan !

Många gav mig tipset att backa hästen åt det hållet vi skulle, men det har inte funkat en enda gång. Kanske funkar det med din häst?

Men det tipset jag vill ge dig är att aldrig ge upp ! Var envisare än din häst, och gå aldrig av för att han stannar, då har han vunnit.

Lycka till !

Det låter precis som min häst.
Nu efter någon månad så har han också nästan slutat med att stana, men när han gör det så är jag envisare än honom, och med spöt. I början började jag ju att hoppa av honom och leda honom, fick det tipset av ngn här på bukefalos, men det hjälpte ju bara den ridturen och förresten ska man inte behöva gå av sin häst och leda den. Nu är jag snabb med spöt på rumpan, och han har nästan slutat nu.

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 827
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar