Min häst snubblar över hinder! Vad gör jag?

J

jessie8905

Hejsan!

Jag skulle behöva lite hjälp med min häst.
Köpte henne i januari -09.
Det är ett engelskt fullblod sto & har endas tränats & tävlats till galoppör.
Hon är 4 år & hon funka inge bra som galoppör, så nu tänkte jag skola om henne till allmänt.
Men sista gången hon starta som galoppör så kom hon in halt & fick operera bort en lös ben bit i knät.
Enligt veterinären så ska hon vara helt åter ställd.

Men problemet är att hon snubblar över rötter i skogen, diken & bommar.
Hur ska jag göra för att få henne att tycka hoppning är kul tex & lära henne att lyfta över bommarna?
Hon är inte alls konsentrerad när jag tränar.
Några tips på övningar?

Tack på förhand!
MVH Jessica

Sv: Min häst snubblar över hinder! Vad gör jag?

Hej, här finns en massa bra tips!

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=963681

Tror du måste börja om lite från början med utbildning, jag har också ett fullblod, men han är 7 år och jag köpte honom förra året, då han redan var "omskolad". Ändå har vi en del att jobba med än. Men det är härliga hästar!

Lycka till!

Ta det lugnt! Tänk på att hon nyss kom från banan, är relativt nopererad, och att hon faktiskt bara är fyra år. Det bästa sättet att få henne att tycka det är roligt är att låta det växa fram, låt henne hitta glädjen istället för att stressa fram den.

För det första är det en unghäst du har. Även om den gått som galoppör så är den väldigt UNG och att nu omskolas till ridhäst betyder att allt blir nytt, muskler, det som ombedes av hästen ALLT. då måste du ännu mer behandla den som en unghäst.

så klart hon inte är konsentrerad! Hur skulle hon kunna vara det? allt är nytt för henne och hon förstår inte sitt nya liv och det som ombedes henne! Hon blir stressad, och det är det du tolkar som okoncentration!

snubbligheten: de är inte vana vid att ridas i skog och mark, och har inte muskler eller starka leder och senor som anpassats till detta. Så först av allt måste du bygga upp henne och lära henne hitta balansen och fötterna. detta görs bäst i SKRITT ute i skog och mark, i lugn och ro.

ta hjälp av en tränare! särskilt om hästen är nyopererad och ska omskolas till ridhäst! jag ser det som ett absolut måste, om du vill att din häst ska få vara frisk utan att gå sönder igen, och bygga upp sig rätt.

hoppa den inte alls just nu, satsa på balans, styrka, muskulatur först. hoppningen kommer SIST, det förstnämnda jag räknar upp tar TID.

TA HJÄLP!!! Håller med mackan, och andra, du har inte en köpt en häst som är "färdig" att börja hoppa öht, du måste utbilda den från grunden.
Skaffa en duktig tränare omedelbart, och se till att ha duktiga människor runt dej dagligen, det verkar som om du verkligen behöver det!

Läs gärna tråden som någon länkade till. Om du vill ha en hopphäst söm du kan börja hoppträna med direkt skulle du faktiskt ha köpt en annan häst. :crazy: Nu måste du utgå från den häst du har och ta allt i rätt ordning.

Amen to that!
Håller fullständigt med.

Jag köpte min från banan juni 08. Reds igång oktober 08
Vi har kommit igång med hoppningen först nu.

Sen var min toksnubblig i skogen vilket har blivit bättre.
Har tagit lång tid att få honom att släppa stressen för allt nytt.
Och bara lyssna och förstå.

Och låt det ta tid!
Så får du väldigt mycket tillbaka.

Och får man fråga varför det blev en galoppör direkt från banan?

En unghäst som ska börja med saker måste få sin tid! Du måste också göra det roligare för den, Så att den inte hoppar för att den måste!;)

Man börjar inte hoppa förrän hästen bär sig själv på ett bra sätt.

Det är en ung häst du har, ingen som du kan sitta och TRÄNA med!

Läs på lite om unghästridning och ta det försiktigt med pållen.

jag måste nog säga att jag håller med de föregående talarna om att man måste ge hästen en ärlig chans att förstå att livet nu mera inte går ut på att springa så fort man bara kan på en helt plan yta.

ta det lugnt med hästen och varva ner, långa skritt promenader så att hästen lär sig vad dina långa ben betyder, ge långa tyglar så hästen kan se marken om den behöver, den bomträning jag kan tänka mig är nödvändig för att hitta ballans och benlyft är cavaletti, och kanske mest i longering först.

när hästen hittat sin ballans och sitt förtroende för dig så kommer det att gå super, men stressa inte.

min arab jag har var utpräglad dressyrhäst och bara han såg en bom ville han helst gå ut ur ridhuset, med eller utan mig... men idag klipper han allt jag styr på (efter att jag jobbat dressyr och markarbete i 1½ år)
de flesta hästar tycker det är kul att hoppa, om än bara som omväxling, men de måste få ha sin ballans och förtroende hos sin ryttare så det inte blir en hemsk upplevelse för dem!

lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka